Konstiga saker er(a) hund(ar) har för sig

fryckan

Trådstartare
Ursäkta om det redan finns en sådan tråd, har dock inte hittat någon.

Tänkte starta en tråd där folk får berätta annorlunda saker deras hundar har för sig, sånt som gör dem mer personliga helt enkelt :)

Min hund älskar att dra bort täcket från mig när han vill att jag ska stiga upp, ju mer jag försöker gömma mig desto mer drar han. Igår när vi skulle plocka hallon såg han att jag plockade en massa smarriga bär från busken och då började han själv smaska på en massa bär, aldrig hade jag trott att jag skulle tävla med min hund om att plocka de finaste bären :p Samma sak gjorde han idag med vinbärsbusken.

Hoppas på roliga bidrag :bump:

Sv: Konstiga saker er(a) hund(ar) har för sig

:D Den här tråden har jag längtat efter!!!

Min lillskrutt har mycket roliga saker för sig. Hon är en riktig clown :rofl:
Hon "fnyser" ikapp med mig. Tex om jag ljudar *pfffssst* så gör "fnyser" hon tillbaks. Mycket roande.
Hon slåss... Oftast så sker det när hon vill ha uppmärksamhet lr ska försöka väcka mig. Hon lägger sig helt enkelt på mitt bröst och lappar till mig i ansiktet! :grin: Och det funkar. Tur att hon bara väger 3 kg...
Sen ska hon JÄMT bära på saker, kopplet, kottar, löv, pinnar. You name it. Chihuahua blandning med stört föremålsintresse helt enkelt :love:

Och på tal om det där med hallon... Min lilla va helt blå runt munnen efter mitt blåbärsplock förra helgen...

Mm ja konstigheter finns det gott om.

Min tjänstehund har för vana att sätta nosen mellan bena på en och nu menar jag riktigt borra in den mellan ens ben om man står med bena tätt ihop samt dra nosen mot ens ben är också en grej han har. Han är också... vet inte om jag ska kalla det smart eller dum.. men han kan fylla munnen med vatten, vandra iväg med det och släppa det på antingen oss, en katt eller en besökande, han har inga hämningar. En annan grej han gör är att tigga att få hoppa upp i sängen, det gör han genom att borra huvudet under madrassen och sen står han banne mig där och du kan inte rubba honom tills du säger varsågod.

Han har fler egenheter men dessa är de man märker mest.

Min hund har väl kanske inte direkt konstiga saker för sig , men otroligt söta.
Han brukar vakna ungefär 9 varje morgon(han sover på dynan brevid mig , han har själv också huvudet på dynan) då skäller han först ett tag så jag ska vakna (vilket jag oftast gör). Sedan kommer han riktigt nära ansiktet för att kolla om man är vaken ,sedan när man öppnar ögonen attackerar han med pussar :rofl:

Sedan är han otroligt bra på att säga till saker , tex om vattnet håller på att ta slut så skrapar han på vattenskålen tills jag kommer och fyller på . Han säger också till när han vill ut och göra sina behov.
Dessutom är han väldigt strikt om att hålla rutiner , om inte maten är serverad ca kl 16 så kommer han och skäller på mig.

Den grå introducerar sig själv för människor genom att sätta sig vid deras fötter och trycka in huvudet mellan deras ben. Han håller inte på och sniffar i skrevet utan sitter helt stilla.

Sedan kan han ligga med sin tygtiger i munnen i timmavis och suga på den så den blir helt blöt. Har inte sett det beteendet tidigare hos en hund men vet att många weimaranerägare säger att deras gör likadant. I början trodde jag det berodde på stress eller osäkerhet men har insett att han oftast gör det när han är som mest tillfreds med sig själv.

Fick mig att tänka på att min hund har haft 3 olika filtar genom åren.Dom biter han och snuttar på när han är nöjd. Orsaken till att han har haft 3 olika filtar är att han biter små hål i dom :)
Filten åker alltid i tvätten med jämna mellanrum , detta måste ske när inte hunden är nära , för om han ser att man sätter den i tvätt maskinen så står han utanför dörren till tvättrummet och skäller :D
Han är ju dessutom en hane så han använder också filten till att jucka på :angel:

*kl*

När min Flatte var yngre (som tur är har hon vuxit ur det nu) så hade hon en väldigt märklig ovana.

När hon blev lämnad ensam så tog hon alla jackor hon kunde hitta och la dem i en stor hög på vardagsrumsgolvet. Sen tog hon alla skorna och placerade dem på ställen där vi människor fick vara men inte hon som typ i våra sängar och på soffan. Sen tog hon ner gardinerna, krukväxterna samt telefonerna och la i sin stora jackhög på golvet. sen låg hon i högen av saker tills vi kom hem.

När hon var valp så var hon besatt av mossa och sopkvastar.

Man kunde inte ha henne ensam på gräsmattan för då gick hon och drog upp all mossa hon hittade så det blev stora hål (ja vi hade mycket mossa i gräsmattan) Hon tugga inte i sig det heller utan hon bara drog upp det.

Sen med soppkvasten sprang hon bara efter kvasten, tog tag i den och vägrade släppa. omöjligt att sopa. Stalltjejerna var lagom glada på henne när det försöka hålla stallet fint och de hade en valp hängandes i kvasten längst ner.

Nu när hon är en gammal tant på 7 år så det ändå märkliga hon gör är att när hon blir jätte jätte glad får hon ett så kallat Flattryck. Det är när hon bara springer utan att veta var hon ska. Två ben går åt ett håll, två åt ett annat och kroppen åt ett tredje håll.
Så springer hon fram och tillbaka överallt. Kan tom springa rakt in i en.

Senast ändrad:

Vi gömde vår hunds boll då hon lätt blir väldigt fixerad vid att leka med den. Ja, då hämtade hon ett äpple i trädgården istället. :p Hon puffar i väg bollen/äpplet med nosen en bit och vill att man ska kasta den till henne så att hon kan puffa den igen. Om man inte rör den så kan hon ligga timmavis och bara stirra på den. Emellanåt så puffar hon till den igen. Ibland så kommer hon och lämnar bollen till en i knät sen så sitter hon och stirrar på en och buffar den med jämna mellanrum tills man kastar i väg den igen.

Om jag tar sovmorgon så händer det att jag vaknar av att jag har en hund på magen som ligger och slickar i luften ovanför ansiktet. :D

Hon älskar att åka bil och säger man "ska du få följa med?" så blir hon helt hysteriskt överlycklig och sitter och trampar och gnäller vid dörren och snurrar rundor och är överallt samtidigt i hallen. Så fort man öppnar dörren rusar hon till bilen och springer runt den och letar efter en öppen dörr så att hon kan hoppa in.

Tanten här i huset är en ganska bestämd dam. Framförallt har hon väldigt bestämda åsikter om hur man ska klappa henne. Trodde du att det duger med att klia på halsen när hon är på goshumör? Inte säkert att det är så. Ibland ska man klappa på nosen, ibland klia på nacken, ibland på magen, ibland bara stryka med handen över ryggen och ibland bara ligga nära och kramas. Vad som ska göras visar hon så tydligt hon kan och gör man fel så smäller hon till en hårt med tassen. Rätt ska vara rätt, annars går hon därifrån.

Tanten är dessutom soldriven, kanske en planta av något slag egentligen. Finns det en liten solfläck någonstans så SKA hon ligga där, även om det bara är en 3cm stor solfläck på sängen. Är det riktigt varmt ute (ca 27 grader i skuggan eller varmare) så drar hon som en tok för att komma ut på en gräsmatta, då ska hon ligga i solen och sola, sedan rullar hon sig när hon är klar och först efter det kan man gå en stund, tills hon svalkat sig igen för då vill hon sola mer :p

Unga dåren.. det är inte konstigt att jag brister ut i gapskratt flera gånger per dag tack vare hennes tokigheter. Hon vill upp på allt för att ha bra utsikt (hos vänner kan det resultera i att hon klättrar upp på bord... Jag har vett nog att ställa sängen vid ett fönster så hon kan ligga där och titta ut). Hon vill alltid ligga med mig i sängen, då helst ihoprullad under täcket vid min mage, gärna med huvudet på mig som om jag vore en huvudkudde.

Hon älskar om man håller i tuggbenen som hon vill tugga på. Man behöver alltså inte göra något speciellt, bara hålla i dem när hon tuggar. Sedan pratar hon en hel del. Hon skäller ytterst sällan, men jösses vad hon låter mycket då och då! Precis som andra hundar här i tråden plockar hon själv bär som hon vill ha, hon gillar att hänga med på allt och vill gärna leka med i princip vem som helst. Leker ingen med henne, då kan hon leka själv. Hela världen är en stor lekplats enligt Wahidah.

Min korthåriga collie Siri har eksemdetektor:) Jag har stresseksem på mina händer som bryter ut när jag blir stressad, har ätit fel osv. Hon brukar aldrig slickas MEN emellanåt kan hon ligga och nosa på mina händer. Ibland blir hon väldigt intresserad av dem och börjar slicka. Efter ca 1-2dagar bryter eksemen ut. Det har inte slått fel en enda gång. Hon och hennes supernäsa måste känna någon specielldoft när det e på gång.

Som sagt slickas inte min hund men när hon blir extra kelig eller glad över att se mig stryker hon sin panna under min haka som en katt och sen duttar hon sin mun mot min som en människopuss.Man får dock vara lite försiktig för ibland blir hon sådär galet glad och har man inte munnen stängd då så får man en hundnos antingen på tänderna eller i gommen. :D hahahaha, hon är för härlig!

Siri gillar att stå mellan mina vader med rumpan mot mig. Då ska man klia vid svansroten och då dansar, hoppar hon omkring med bakbenen för att det är så jäkla gött:D

ytterligare en sak hon gör är att hon pratar när hon har det mysigt. Som ett morr från halsen. Och riktigt högt! Väcker mig på nätterna när hon verkligen gosat till det:) Morrar jag som Siri gör så pratar hon tillbaka. Hon sjunger även av glädje. Men detta är nog inte så unikt för morrar från halsen och sjunger gör alla colliesar jag känner.

Grimm kan få tokryck då och då. Han är ingen hund som gillar att leka men så ibland kan man ligga ute på gräsmattan t.ex. Grimm reser sig, stirrar på en sen attackerar han :D Hann hoppar på en och slickas och är helt enkelt överlycklig! Det är dem stunderna man förstår att han ändå har lite fart i sig :angel: Han kan också ligga bredvid en pinne och inte bry sig. Sen kollar han på den, blir överlycklig, tar upp den och springer runt med för att sen äta upp den..

Så fort man sitter ute på altanen så kommer han ut och ifall det finns en ledig stol hoppar han upp där. Då har han tröttnat på att vara nere på golvet...

Sen älskar han att slickas! När man ligger i sängen på kvällen så buffar han upp mitt pyjamaslinne sen ligger han och slickar min mage! Sen på morgonen vaknar jag av att han står på min mage och tokstirrar på mig. Så fort jag öppnar ögonen blir han överlycklig och hoppar runt som en fjant och pussas. Sen går han och lägger sig igen. Men jag ska tydligen vara vaken :cool:

Sen är han helt underbar när han lägger sig. Då viftar han på svansen medans han lägger sig sen ger han ifrån sig en suck när han ligger ner som typ " Oh vad härligt att få lägga sig efter en hård dag "

Ibland när jag har bästa platsen i soffan så kommer han och slår med tassen på mig. Sen går han och ställer sig vid dörren. Det brukar vara ett tecken på att han vill gå ut. Så jag reser mig och går och hämtar kopplet. Då springer han och hoppar upp i soffan för att få sin favorit plats :D

Rolig tråd...härliga hudar!

Min lille kille är 15 månader och har redan en massa egenheter.

Han är hos mina föräldrar på dagarna, och när jag har lämnat honom där på morgonen så springer han och letar upp något som luktar mig. Kan vara en sko, tröja, jacka, socka vad som bara det luktar matte -sen bäddar han ned sig med den i sin sovplats.

I stallet gillar han att leka med sopborstar, är han ut och han hör att man börjar sopa kommer hansom ett skott. Ska bita och kampa med bortsen. Har lyckats att få honom att lugna sig ed denna lek, inte lätt att sopa med honom hängade i borsten så det börjar bli bättre.

På morgonen när man vaknar så vill han inte gärna stiga upp är en tröttis. Så när klockan ringer så kommer han gärna upp vid min kudde och gosar ned sig jämt. Inte lätt och stiga upp med en gosig hund jämte - så vi brukar snoza lite. =)

Han gillar oxå att sitta mitt i hästarnas höhög ute i hagen när de äter. Hästarn verkar inte bry sig det minsta om honom. Som tur är så väljer han att sitta hos min gammling, skulle adrig röra honom. Han är en liten filosof - gillar och sitta och filosofera för sig själv!

Han har även en liten olata och det är att hoppa upp på köksbordet. Om man tex lämnar honom själv och glömmer ställa in stolarna så hoppar han upp och sätter sig för att titta i fönstret. Måste ju ha koll på vart matte har tagit vägen.

Min korthåriga collie Siri har eksemdetektor

Min jycke kände av när man var på väg att bli förkyld.
När han blev väldigt intresserad av någons näsa så kunde jag berätta för den förvånade personen att "du blir förkyld om två dagar".
Slog aldrig fel.

*KL*

Kom på en sak till. Soliga dagar, är det inte ovanligt att hitta min hund på rygg i solen. Hade väl inte gjort så mycket om han hade päls på magen men han är i princip nakenhund. Nu under sommaren har jag sprayat hans mage med solskyddsfaktor 15 för barn. Grannarna har skrattat så de kiknar :D

*KL*
Vaknar oftast av en lapphund som står och klappar mig på kinden, gärna genom att skrapa lite med klorna också så att jag verkligen ska vakna. Imorse vaknade jag dock av att han la sig på min huvudkudde, så att vi låg kind emot kind, sedan sov han så i någon timme.
Kombinationen av att åka bil och äta gurka är oslagbar! Det brukar lukta ganska fräscht i vår bil... ;) Första gången pappa tog ut honom ur bilen råkade han peka inåt när han lyfte handen för att stänga bakluckan, det tog två sekunder så hade han en lapphund i bilen.

Han blir också helt galen när jag kommer hem hoppar, skuttar, springer runt och skäller tills jag lyckas fånga honom och sätter mig ner på golvet med honom på rygg i mitt knä, då är han nöjd. Jag måste inte klia honom, men han ska sitta/ligga sådär tills det blir för varmt, då kan jag få klä av mig och gå in...

Vår hund har en del saker för sig. Bland annat:

Måste rulla sig massor av gången när vi är ute och täcka sig själv med gräs/snö. Varenda gång.

Hon är förmodligen en katt i smyg och är helt besatt av sol. Hon måste alltid ligga mitt i gassande sol. Sen ligger hon och flåsar så att man tror att hon ska dö av värmeslag hur nöjd som helst. Men hon går och lägger sig i skuggan med jämna mellanrum en liten stund innan hon återvänder till solgasset så hon reglerar nog det bra själv.
Är hon inomhus så går hon alltid och hämtar sin ena sovfäll (en sån låtsasfårfäll från ikea ni vet) och drar bort den mitt i solen och lägger sig och njuter.
Foto0405.jpg

(nix, det är inte Sid från IceAge, det är min mycket vackra hund :p)

Älskar sitt gräsands-gosedjur. Inga andra duger utan det måste vara gräsanden. Jag lagar den kanske en gång i veckan för hon tar den över ryggen, skakar den och sen när hon är nöjd med det så börjar hon bita den i magen tills hon får ut stoppningen.

Blir mycket upprörd om hon märker att hon inte får följa med till stallet. Hon och tant är väldigt goda vänner och båda två verkar tycka om att umgås. De har världens sprint-race när vi är ute i skogen och man tar en liten galopp.

Min älskling sitter som en människa i soffan när han är riktigt glad och gosig, oftast i samband med att någon precis kommit hem. Då sitter han på rumpan och lutar sig mot ryggstödet och vill att man ska klia magen.
Han försökte göra det en gång när vi hade fällt ut bäddsoffan, han missade ryggstädet och gjorde en bakåtkullerbytta.

När han är busig gnuggar han sidan av huvudet mot mattan, fäller in frambenen och springer med bakbenen ungefär.

Dessa är de mest personliga egenheter han har för sig ;)

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 700
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år ...Så då söker man sig till Buke istället! Skriver här pga jag har verkligen ingen i nuläget att prata med. Försökte prata med en...
2
Svar
22
· Visningar
4 419
Senast: mino
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 479
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 743
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka