Konstiga ideer om kastrering.

KungTulle

Trådstartare
Av min vanliga veterinär blev jag rekommenderad att ta kontakt med en veterinärklinik som ligger mycket nära där jag bor för att höra mig för om kastrering av en av våra äldre nordsvenskar.

Det första dom frågar är om det är ett svenskt halvblod- och när jag säger att det är en nordsvensk så blir det tvärnej.

Men är det verkligen nån större skillnad att kastrera ett svenskt halvblod i jämförelse med en nordsvensk? Jag menar kulorna sitter väl på samma ställe och är väl på ett ungefär lika stora på bägge raserna. Många halvblodshingstar är väl dessutom betydligt större i mankhöjd än vad våran kille på ca 155 cm i mankhöjd är?

Sv: Konstiga ideer om kastrering.

har du inte frågat varför när du fått ett nej?

Nä jag hann inte för jag blev liksom tyst och då sa hon att jag skulle prova med ATG kliniken och så lade hon på. Och då var klockan precis över telefontiden så jag antar att de inte hade svarat igen om jag ringt upp.

Kan det ha med vidden på kanalerna att göra? Vissa raser har vidare kanaler = större risk för tarmframfall(eller vad det heter)

hm men det kan de ju inte säga nej för???
Konstiga ideér, vi kastrerade både shettisar och fjordingar och annat hemmavid när jag var vetassistent, den enda skillnaden var hur de tålde sömnmedlet, de stora tog vi ju stående.

Om man misstänker vida kanaler vill man lägga och sy ihop ordentligt om jag förstod rätt, är väl inte alla kliniker som har möjlighet till det kanske?

hm men det kan de ju inte säga nej för???
Konstiga ideér, vi kastrerade både shettisar och fjordingar och annat hemmavid när jag var vetassistent, den enda skillnaden var hur de tålde sömnmedlet, de stora tog vi ju stående.

Det kan de väl?
Bedömmer kliniken att det är för stor risk med att kastrera så har de väl all rätt i världen att säga nej?
Bättre det än att kastrera ändå, och sen få en stämning på sig när det går på tok.

Om man misstänker vida kanaler vill man lägga och sy ihop ordentligt om jag förstod rätt, är väl inte alla kliniker som har möjlighet till det kanske?

Jo men då kan man ju säga detta och inte bara säga tvärnej pga av att det inte är ett halvblod?

Dvs det tar knappt en minut längre att säga att " den rasen du har brukar ha vidare kanaler och då är risken större för tarmframfall... därför rekommenderar vi att du tex kontaktar X-kliniken eftersom dom har bättre utrustning än vi och kan klara sånt bättre..."

Vad de än hade för anledning att säga nej, så håller jag med om att de borde utvecklat svaret bättre.

Jag förstår att du reagerade på det, det skulle jag nog också gjort och undrat varför de sa nej.

Kram, Maya

Min stora grova nordis valack blev kastrerad hemma, liggandes. Inga komplikationer.

Håller med dig. Tycker att det är bra att de säger nej om det finns risker som de bedömer att de inte kan hantera. Men det hade varit vettigt i sådana fall att tala om varför!

Jag hörde en grej när vi köpte vår nordsvensk i somras. Kort och gott lät det såhär "det är de 2-3åriga nordsvenska hingstarna som förstör alla kedjor på klinikerna".

Precis som att alla nordsvenska unghingstar är ohanterade och vilda! Visst att nordsvenskar kan vara skarpa i sinnet, starka som tusan men de kan bannemig vara lika lätta att kastrera som ett halvblod. Sen kan det ju vara en skillnad på ålder och komplikationer, men så som du blev bemött borde inte ha hänt!

det är ju ganska riksfylld att kastrera en gammal hingst, kanske berodde på det.

Har aldrig hort ngt sa dumt.. Ar de radda att de inte skall klara av den??

Nu har jag forstas aldrig kastrerat en nordsvensk, men bortsett fran att hasten ar aldre och kanske "retain" sin hingstighet ser jag inte ngt problem. De flesta "nip and cut" har blivit gjord pa graset med sovda hastar (latt sovda), och efter 10 minuter ar de uppe och hoppar igen..

Nej var glad att du inte gar till dem, de har tydligen inte kunskaperna att gora ett bra arbete..

Varfor de sa vad de gjorde vet jag dock inte, men det ar sa latt att saga,o m tillfragad, nej jag har inget att gora med dem...vilket ar sanningen sa...

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka