Konstiga grejer i huden, hjälp! *bilder*

lillaP

Trådstartare
Min häst har sedan en dryg vecka några konstiga krustor i huden. Jag har googlat på olika hudsjukdomar hos häst men blir inte klokare. Tänkte att någon här kanske känner igen det?

På de berörda ställena (tre totalt, ca 1dm i diam) är pälsen tunn, matt och mjällig. Det är små krustor (eller vad det nu kallas) på två av dessa ställen.

Jag är lite rådvill, jag har pratat med andra i stallet men ingen känner igen det. En veterinär kommer mot slutet av nästa vecka men det känns dumt att bara låta det vara tills dess. När det kom tvättade jag med mild tvål och vatten, men det gjorde ingen skillnad.. Huden ser inte mycket värre eller bättre ut nu än då jag upptäckte det.

Någon som vet vad detta är, om det är smittsamt, och vad jag borde göra åt det? Tacksam för svar!

hud1.jpg

hud2.jpg

hud3.jpg

Sv: Konstiga grejer i huden, hjälp! *bilder*

Allt jag inte vet vad det är behandlar jag som att det är smittsamt, dvs tvättar händer, rör inte i andra hästar i onödan och lånar absolut inte saker mellan olika hästar. Har den kompis i hagen hade jag separerat dem tills vet varit och tittat.

Kan det vara regnskållor? Isf brukar det ju kunna vara skorpor som lossnar och blir ett sår. Kliar eller gör ont.

Brukar regnskållor angripa sådana små områden?

Hon verkar inte tycka att det gör ont, inte att det kliar heller. Hittills har det inte varit något sår och inte heller någon skorpa. Ska hålla extra utkik efter det.

Det var ett bra råd, jag ska tänka på att tvätta händerna och ej peta på andra hästar. Smittar regnskållor enbart vid kontakt eller behöver man vara rädd för luftburen smitta när det gäller sådana här hudgrejer? (Kanske dum fråga, men lika bra att jag ställer den så vet jag sedan..)

Regnskållor kan komma lite "hur som helst" , det kan sitta en enstaka någonstans och det kan även sitta fler i ett område.
Det smittar inte luftburet , men är väldigt smittsamt via kontakt.
Men det verkar inte vara det , det ser inte ut att vara skorpor på "bulorna" ?

Det där hade jag faktiskt inte oroat mig särskilt mycket över. Hästen ser klippt ut, vad har du för täcke?

Vad äter hästen?

Regnskållor kan komma lite "hur som helst" , det kan sitta en enstaka någonstans och det kan även sitta fler i ett område.
Det smittar inte luftburet , men är väldigt smittsamt via kontakt.
Men det verkar inte vara det , det ser inte ut att vara skorpor på "bulorna" ?

Du ser helt rätt, finns inga skorpor på bulorna. (Sjukt svårt att ta kort på det där...) Okej, kanske kan pusta ut lite då :)

Det där hade jag faktiskt inte oroat mig särskilt mycket över. Hästen ser klippt ut, vad har du för täcke?

Vad äter hästen?

Okej, det låter betryggande! Hon är klippt och har f.n ett thermotäcke inne, ca 200g (försöker låta henne stå utan så länge jag är i stallet), ett täcke av ungefär samma tjocklek ute som läggs ovanpå innetäcket.

Dagliga fodergivor:
hösilage: ca 15kg (av god kvalité)
havre: ½ kg
betfor: ca ½ mått i blött tillstånd
+ mineraler.

Under den senaste månaden har hon fallit ur lite, så idag har jag börjat stödfodra med lusern (hon lämnar höet om jag ger mer tyvärr).

Har aldrig haft bekymmer med pälsen förut. Men tänker du att det kan vara något med fodret/någon brist eller så?

Gjörd gäller!
Smörja med heleson salv och bytt gjörd.

vad är gjörd?

Skulle tro att han menar sadelgjorden. Men om jag fattat det hela rätt är det inte bara vid sadelgjorden?

Jag hade avvaktat och haft nogrann koll. Ibland är det bäst att inte kladda på en massa eller försöka, speciellt när man inte riktigt vet vad det är. Så länge det inte vätskar sig, blöder eller sprids så försök vara lugn.

Hehe jaha. Hon har inte haft sadelgjord på sedan typ 1 månad tillbaka, alltså långt innan detta uppkom, så det är nog inte en orsak.

Det är på fyra ställen: på båda sidorna om magen samt vid frambenen som syns på de två översta bilderna.

Stav fel, sadelgjord och det är just där som visas på bilden, det är u främben eller?
Är det inte ett gjorden då måste det vara nonting annat som trycker och skava. Det kan ta ett par veckor efter innan skadan syns, känska du har inte markt det föran en vecka sen.
Du sa oxå på magen, är det där du bruka sparka hästen när du rida?

De områden som är på sidan om magen är en dryg dm bakom skänkelläget. Har också funderat på att det kanske har varit något som skavt, men uteslutit det. Har aldrig sett något skava på detta sätt. Hade ju varit skönt om det "bara" varit det iom att det är lätt att åtgärda...

Kl

Nyligen sett liknande som då berott på fukt och värme, typ svampinfektionsliknande.
Trolig orsak i det fallet var snö som kommit in under täcket och smällt - blivit varmt, fuktigt och instängd m reaktion
som följd.

Fukt och värme kan ju definitivt vara boven. Har ju också täckat så det är inte helt otroligt att det kan vara ngt liknande. Vet du hur de fick bukt med det hela?

Kan han ha blivit för varm under täcket?

Du kan testa med ett tunnare täcke. Jag hade skippat innetäcket när hon är ute. Inte alls omöjligt att det blir för tätt.

Ingen aning, men kan tänka att de fick rekommendation på att undvika täcke om möjligt.

Men hos oss är det uteslutet än om hästen behöver täcke då vi har kalla dagar och såhär i februari är vädret skit för det mesta hos oss..mycket blås och nederbörd så det kan nog vara lite knepigt på den punkten.

Svamp eller allergi ??

Är det svamp så borde det bli bättre av att tex spraya jodopaxlösning på området. (eller nåt annat decinfektionsmedel)
Tvätta eller byt både täcke, sadelgjorden, och borstar mm för att bli av med ev svampsporer.

Ge kallpressad linfröolja i fodret - bra för både huden och hullet.
1 pkt bakjäst /dag för magens skull. Obalans i magen kan nämligen ge hudproblem.

Vore det min häst skulle jag ta bort både betfor och havre och ösa på med enbart hösilaget + lusern istället

Det var ett bra tips, ska definitivt prova att tvätta med desinfektionsmedel. Hur tvättar man lämpligast borstar och med vad?

Varför skulle du ta bort havre och betfor?

min fick på hela bakdelen för ett par veckor sedan, tvättade av m. klorhexidin och bytte ner till mkt svalare täcken (helklippt) tolkar det som värme/stöv-smutsexsem. Borstade väldigt noga med metallskrapa för att få upp allt stöv. torkade sedan av med fuktig handduk. Försvann på ett par dagar.

De senaste dagarna har jag gjort precis som du just beskrev, och det verkar ha gjort susen! =) Idag såg det mkt bättre ut!

_______

Tack för alla som givit bra tips (och fått mig att lugna ner mig lite från att ha trott det värsta). :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 899
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka