Konstiga exem?/sår

Sv: Konstiga exem?/sår

Hum, nu blir jag ju riktigt orolig! :(

Hon är 12, äter hö, havre, betfor, mineraler, kalk, b-vitamin.. Vi har tyvärr inte analyserat hö eftersom vi inte kan vara säkra på vilken åker höt kommer ifrån. Men nu när jag tänker efter så har höt varit lite torrare det sista, kanske annat innehåll...

Ska ha en annan vet. att titta på det om nån vecka. ...litar inte helt hundra på distriktsveterinärerna...

malu

Hur mycket havre, mineraler, kalk, b-vitaminer ger du.
Ger du inget fett?
Är hon värre när hon brunstar?
Såna här problem kan vara hormonella, det styrs också av immunförsvaret.
Du behöver inte vara orolig.
Alla hästar är individer och behöver olika mycket.
Du kanske har en häst som kräver mer av vitaminer och mineraler och FETTSYROR.

Glömde fråga, fäller din häst?, det kan påverka också.

Jösses vad med skumma svar som du fått.

Både ringorm och regnskollor kan behandlas med Jodopax.
Men om hästen vore min så skulle jag göra "hemgjord" jodsprit och tvätta med.
Jag blandar då T-röd med Jodopax 50-50.
Och tvättar med en bomulls-sudd.
Handskar på, annars så blir du blå.
Om händerna då. Och T-röd innehåller äckelmedel som smakar illa.

Jag har haft ringorm både på hästarna och mig, det kom från vilda gnagare i skogen, och Jodopax-Trödspriten fixade det.

Oj! Det låter nästan lite farligt... :s har aldrig hört om något sånt förut.. Fler som använder sig av denna blandning? Annars vågar jag nog inte prova...

malu

Salandge skrev:
Jag har haft likanande utlag på pålle. Vet trodde att det var en bakterieinfektion i huden. Jag fick ett schampo av vet (troligtvis samma som Martha menade) och det hjälpte. :) Men vad var det shampot hette... pyoderm? Jag tror det men är inte helt säker. Det är receptfritt.
Om jag inte minns helt fel kostade schampot ca 125:-

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min hund har sår på haserna till följd av medicinering som gör att hans päls och hud är nedsatt. Pälsen är avskavd och han har...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Den senaste veckan har det kliat något så monstruöst på mina händer O_o Mest på ovansidan av fingrarna och över knogarna. Låter som...
Svar
5
· Visningar
3 082
Senast: EmmaW
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 348
Senast: moon
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31