konstig utbuktning på höft, fraktur?

Sv: konstig utbuktning på höft, fraktur?

Fast en seriös ET gör inget åt en häst som bevisligen är "knackig" om inte den är undersökt av veterinär.

hade inte vågat ta ut en ET innan vet. konstaterat vad som är fel. Kan bli värre efter sådan behandling eller så får vet. svårare att fastställa problemet om man "ändrar på det".

Till TS hoppas det inte är någon fara och ni lyckas få in hästen i transporten till nästa besök :)

Strömsholm har en buss som heter klinik på väg de kommer alltså hem och har rönkenutrustning med sig plus ultraljud. Kan hända att det är för lång till dig men ring och prata med dem de kan säkert göra ett undantag.

Hade en häst som antagligen gått runt i hagen, var stel i höften men reagerade inte när man tog i honom. Ville dock inte gärna kratsa hovarna och absolut inte gå upp för rampen till transporten. Vi tvingade in honom och väl framme var han dyngblöt i svett. Hade haft det super jobbigt att parera vikten i transporten. Visade sig att han hade en 15 cm lång djup spricka i bäckenbenet fanns tyvärr inget att göra.

Vill absolut inte skrämma dig men jag har fortfarande så dåligt samvete att jag tvingade in honom och lät han ha så jobbigt i transporten hela vägen fram.

Hur går det för er? Någon som vet?

haha ja hur gick det... *Suck*

Iallafall han fick finadyne utskrivet då jag föll och bröt benet på 3 ställen dagen efter vi äntligen fått in skrället. (och han går inte på med nån annan än mig) Han stog på box ytterligare 4 veckor och vart helt bra "knölen" gick tillbaka. Veterinären ansåg att det var inflammation i ett muskelfäste. så han skulle gå i stor hage och sen komma in för en genomgång när jag blivit bra.

Tyvär var det dags igen nu i fredags. Han hade blivit själv i hagen och två tjejer hade ridit förbi och han blev helt galen och var ute och sprang och brallade... Naturligtvis skulle han ju gå omkull på just det benet.

Han kom inhoppandes på 3 ben och ville inte stödja efter en timme tog jag ut han ur boxen och kollade igenom honom. Var svullen i knä framsidan av hasen samt kotan. Ringde vet som ville att han skulle svullna av innan hon kommer ut. Dagen efter fortfarande lite svullen men mkt bättre stått med BoT under natten och gått ut lindad.

Söndag helt okej som vanligt.
Igår HALT!! avlastar vill gärna inte sätta i foten. SER sned ut fast vet säger att han inte är det. Lindar benet och han går mkt bättre på det.

Står på box tillsvidare varvad med kyl linnement och linda samt BoT.

Har fått tid till på mån på kliniken, om vi nu kommer iväg. Har även en ET i närheten som har en vet på sin "mottagning" med bärbart ultraljud som vi ska försöka ta oss till el få ut dem.

ET ska alltså inte behandla bara känna igenom för att man ska få ett humm om vi kan transportera honom och i sånnafall hur långt. Samt om det sitter i höften el om det e en muskel som släppt. Jag gillar just nu inte veterinären här hemma. har betalat 2500/gång och inte fått något alls. inte ens medicin är inräknat i det.

Dessutom som parantes har jag inte fått av mig gipset vilket gör att vi är helt beroende av andra vilket i denna situation inte är det bästa.

Men oj vad bökigt, håller tummarna ni får rätt på vad det är.

På måndag kan jag inte, men behöver du hjälp någon annandag så hojta, bor ca 45 min från din stad, i samma trakter som - om jag gissat rätt vem det är - nämnda ET håller till.

Det finns en veterinär i den trakten som har portabelt ultraljud. Jag vet inte om hon åker ut osv nuförtiden men hon var hit och ULade ett sto för dräktighet för många år sen nu. Kanske värt ringa och höra om allt annat skiter sig och inte ET m tillhörande vet kan komma till dig t ex.

jodå hon åker ff ut, men man får be snällt:D sen kanske såna skador inte är hennes specialitet, men är nåt väldigt konstigt ser hon ju det

Man kan ju om inte annat frysa ul-bilder, och om hon kanske kan skriva ut/få ut dem på något vis så kan de ju i värsta fall tas med till veterinär?

Hon var ju iaf förr ganska bra på att 'säga ifrån' om hon kände att något låg utanför hennes kompetensområde, så är hon bara så fortfarande så kan man ju i alla fall höra.

Om inte TS andra förslag som faktiskt är bättre (ET med tillhörande veterinär och UL) fungerar alltså.

Tack så mkt för att du erbjöd din hjälp verkligen jätte snällt :) Men jag tror att det löser sig. Vad är föräldrar annars till för :D

Med en hel del linnement och jox ser han nu mera normal ut höftkamm och lår muskel utom mittpå nederdelen mot "mellanbenet" (från hasen och upp till lårmuskeln) Där på framsidan är han rejält svullen. nu ska vi avvakta med allt och bara kyla för att hoppas på att svulllnaden ska gå ner.

Det blir iallafall till att åka in och röntga det området tror ja. När min andra gick omkull i hagen hade hon en liknande svullnad och hon hade brutit kotsenbenet. så det kan vara en spricka..

Han går dock mkt bättre just nu och är pigg och glad som vanligt, fast att han hatar att vara inne. :)

hmm vet alla vem det e som man pratar om?? Kan det vara N*L*F*R*?
Annars kan jag inte komma på nån kvinnlig veterinär alls.. och jag har ju bott här jämnt....

Förövrig känns Etmottagning med rehab som en utmärkt ide just eftersom de har en vet. jag gillar. :) och han kan stå kvar om vi inte kommer hem utan att man blir ruinerad

Hon heter inte så längre, är skild från honom, hon har sitt gmla namn nu

Fast det var inte hon jag tänkte på - så då finns det två (eller fanns iaf, vet inte hur aktiv den jag tänker på är)

Dåligt med uppdatering här :) Men iallafall har han blivit undersökt och vad den än var så har det läkt. Det enda "ärret" man kan se är i en muskel så det e fastställt att det gått sönder. Sen om det är något mera som gjort att han ser ut som han gör vet man ju inte.

Han kommer antagligen alltid att se lite konstig ut där.

Idag har jag haft ET ute och kollat upp honom för första gången. Han satt fast i bogen länden och SI leden. Det var ungefär det jag trott hela tiden. Trots att veterinären hävdad motsattsen.

Nu måste han dock börja bygga upp sina muskler igen vilket kommer bli svårt då vi inte ens lyckas få hästen lite tjock. :(

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 992
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 079
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 413
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka