Konstig svullnad på benet

zanque

Trådstartare
Min 3åriga ponny har fått någon konstig svullnad på benet som inte vill ge med sej.
Han stod två veckor sen skrittade jag på han två dagar, sen kom han medryttare och red. Hon red kanske en halvtimme sen blev ponnyn vädigt trött. Dagen efter var han lite svullen i ena frambenet straxt ovanför kotan. Han reagera inte när jag klämde på benet och kunde heller inte se någon hälta när vi sprang med han. Han står uppe i box på dagarna med stallbandage och går ute på natten. I snart två veckor så har svullnaden gått upp och ner. Han är inte speciellt varm i benet utan bara tjock, och det är bara insidan av benet.

Någon som vet vad det kan vara? Om någon har nåt förslag om hur jag ska få ner svullnaden så är jag tacksam för det.

Lynfangit har jag uteslutit då det mer ser ut som en jättestor galla och han har ingen feber eller nå.

Sv: Konstig svullnad på benet

Min 3åriga ponny har fått någon konstig svullnad på benet som inte vill ge med sej.
Han stod två veckor sen skrittade jag på han två dagar, sen kom han medryttare och red. Hon red kanske en halvtimme sen blev ponnyn vädigt trött. Dagen efter var han lite svullen i ena frambenet straxt ovanför kotan. Han reagera inte när jag klämde på benet och kunde heller inte se någon hälta när vi sprang med han. Han står uppe i box på dagarna med stallbandage och går ute på natten. I snart två veckor så har svullnaden gått upp och ner. Han är inte speciellt varm i benet utan bara tjock, och det är bara insidan av benet.

Någon som vet vad det kan vara? Om någon har nåt förslag om hur jag ska få ner svullnaden så är jag tacksam för det.

Lynfangit har jag uteslutit då det mer ser ut som en jättestor galla och han har ingen feber eller nå.

Min häst hade precis samma fast i båda bak, det var att han hadestått inne för mkt Tror vi, för de gav sig när vi hade han ute mer. Men lägg in rikligt med spån/halm rör på han som du brukar så länge den inte markerar något. Blir de inte bättre ring en vet kan vart nåt sticksår, fast då får dom feber och skit så kanske d eheller. Kan vara påbörjad mugg som kommer upp snart?

Han går ju på bete egentligen, har han bara inne nu för jag tycker att han behöver vila mer. Han går fortfarande ute på natten. Brukar gå ut och gå lite med han men jag vill inte belasta benet för mycket då jag inte vet vad som är fel...

Nu rids han inte alls, o innan han vilade red jag han två dagar i veckan, tömkörde två dagar i veckan och var ute och gick dom andra dagarna...

Idag var svullnaden typ borta men han har en hård konstig knöl vid kotan men han reagera inte alls när jag tryckte och klämde på den...

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat