Konstig snopp på föl

Djurjouren

Trådstartare
Min fölunge som är en hingst har en konstigt böjd snopp. När han kissar så landar kisset en bit bakom bakbenen. Detta pga att snoppens översta del är bakåtböjd. Ser ut som att det sitter en sträng på baksidan som drar snopphuvudet bakåt. Mellan strängen och snoppen är det "ihåligt", ser väldans läskigt ut. Han själv ser dock inte ut att ha nått ont av det. Nån som sett nått liknande och vad har ni i så fall gjort åt det? Känns som att man med ett enkelt snitt kan åtgärda problemet med hjälp av veterinär?

Sv: Konstig snopp på föl

Det där tror jag inte är nåt alls att oroa sig för, har haft ett antal fölungar som sett ut så som du beskriver, antar att din fölunge är ganska ung, minns den första jag hade där man bara inte kunde se nån snopp, bara ett stort hålrum, såg läskigt ut, men då jag gick in med handen o leta så fanns den ju där,, o kunde dras ut så att man såg att den såg normal ut, men det tog ett tag innan fölet/fölen kissade normalt om man säger så, de kissade alltså bakåt som du beskriver, skulle gissa att det har att göra med att de inte har nån styrsel på den i början, mina har då alltid blivit alldeles normala efter en tid,, du ska se att din blir det också,,, lycka till!

Jag må va ute och segla nu, men jag tror att det finns en benämning för det. Den sista gång jag hörde det var på Island, man kallade det för string. Kastrerade kan tydligen också bli drabbat av detta på något sätt, men jag har förstått att man snittar upp denna sträng och tar av den lite på varje sida. Sen ska det kunna bilda ny hud mellan som inte drar ihop det hela igen. Detta förutsätter förstås att fölet får kvarvarande problem, men det finns ju fortfarande möjlighet att det ändrar sig.

Senast ändrad:

*Knapplån*
Tack alla.
Boj, tror du att man måste operera det nu eller kan man vänta? Känns inte som att man vill ta en 3 veckors fölis och utsätta den för en operation. Jag ska givetvis fråga en veterinär oxå.

Jag tror nog att du ska vänta, det kan ju växa sig tillrätta själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka