Konstig skoning?

Kusebuse

Trådstartare
Har varit tvungen att anlita en ny hovslagare. Men hans sätt att verka och sko skiljer sig en hel del från min förra hovis'.
Denna nya hovis klippte hoven, raspade den hyggligt jämn, slog på skon, och raspade bort "överflödig" hov som satt utanför skon.
Gör man så nu för tiden?

Ingen klubba och klinga, ingen riktning av skon.:confused:

Det verkar som att min pålle nu har "skoriktiga" fötter, i stället för fotriktiga skor...
Han går lite stappligt också, nästan som när det är isgata...

Det blev väldigt trångt i trakterna, och skänkeln på skon ligger över sidstrålfåran så jag kommer inte emellan med hovkratsen.

Är lite fundersam över detta, men mycket har ju ändrats i hästvärlden på de nästan fem åren som jag har varit borta.

Sv: Konstig skoning?

oj! jag är bara en lekman men har följt de trådar som hovisarna här figuerat i. jag tycker inte det låter bra, skulle nästan ta ut en annan hovis direkt för att göra om jobbet. precis som du säger ska hästen inte ha skoriktiga hovar utan tvärtom, om du dessutom upplever att hästen har problem att gå så...

men jag inväntar experternas utlåtande med iver! har blivit himla intresserad av ämnet!

Lät inte bra det du skrivit! Men att först klippa & sedan raspa hoven tycker jag är mycket bättre än klubba & klinga, så gör vi med våra två. Men att inte rikta skon och bara slå på den :confused:

Det är ju skon som ska rätta sig efter hoven - Inte tvärtom! //Linda

klinga eller tång har väl iofs. inte någon större betydelse. det är ju lite olika vad hovisarna föredrar, och så har det varit länge (iallafall under dom 35 år jag varit "hästverksam").

att inte rikta skon efter hoven utan raspa hoven efter skon kallas här för "skopåspikare" vilket alltid har funnits, men är förkastligt (tycker iallafall jag). att många "skopåspikare" "trångskor" är för att hästen inte lika lätt får tappsko och då tror många hästägare att - oj, vad duktig den hovisen är :crazy:

En sådan hovis hade jag EN gång. Aldrig mer. Han var självlärd kom det fram senare.:eek: Men det var en engångsgrej. Min ordinarie hovis kunde inte komma och det var akut. Men runda och söta hovar fick hästen.:angel:

Ring din ordinarie hovis och se till att hästen blir omskodd. Självklart ska skorna anpassas till hoven och inte tvärt om.

Problemet är att jag inte längre HAR någon ordinarie hovis.:cry:

Jag reagerade inte så mycket på tången, för min gamla hovis klippte också en del, men han finputsade alltid med klinga och sedan med rasp. Han var självlärd från början men kompletterade senare med div. kurser. Men han var dock den bästa hovis jag haft...noga och bra hand med hästarna.

Försökte hela dagen igår att få tad i en annan hovis, men han svarar inte i telefon... ska fortsätta jakten idag.

ÄNTLIGEN fick jag tag på ny hovis!:bump:
Han kommer på måndag morgon. Hoppas på att han är "riktig" hovslagare, och ingen skopåspikare.

Liknande trådar

Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 279
Senast: axel
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Boj
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
M
Hästvård Hej, idag fick jag min häst skodd med vinterskona. Eg är han nyskodd men vill man kunna rida är det ju ett måste med brodd och sula nu...
Svar
17
· Visningar
2 353
Senast: Lambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31