Konstig med bakbenen

G

Gullregn

Senaste veckorna så har jag märkt något med mitt kallblods sto. Det började med att jag skulle kratsa höger bak och då lyfte hon på benet jätte högt, så har hon aldrig gjort tidigare. La dock inte för mycket märke på det eftersom jag hade två små flickor som var ivriga på att rida.

Gullis, som hon heter, fick sedan vila någon vecka då jag åkte iväg. Pappa har dock haft med henne lös när han kör sin travare, så då bestämmer hon takt och fart helt själv efter hur mycket hon orkar. Hon är 19 ska jag kanske tillägga.

I förrigår så fick hon springa tillsammans med andra travaren i paddocken och det är något som inte riktigt stämmer i bakkärran. Det är som om hon inte kan sträcka ut benen under sig tillräckligt eller nått... Jätte svårt att förklara då det är mer på känning man ser det typ.
Tycker även att när hon står still så är bakbenen också väldigt långt bakom henne. Ska försöka skaffa fram bild idag senare.

Förra sommaren så snubblade hon mycket med just bakbenen, men denna sommar så tycker jag att hon snubblar betydligt mindre, trots att det fortfarande händer. Det är som om ena bakbenet inte följer med (i både skritt och trav händer det) och så snubblar hon till.

Jag har känt på hennes bakdel men hon är inte öm eller något. Hon är även pigg och glad, springer glatt på utan problem, både lös och med ryttare på.

Problemet att jag inte ber vet titta är för att det är så osynligt typ. Jag vet knappt vad jag skulle be vet att titta efter och eftersom hon "bara" är en skogsmulle och så pass gammal vet jag inte heller vad vet skulle kunna göra direkt.... Pappa pratade om vi kanske skulle ta ut en naprapat som fixade våran andra travare efter många år med problem, han hade en kota som satt fel eller nått. Men det skulle kännas så onödigt på något sätt om man bara inbillar sig typ.. Det känns som om jag bara inbillar mig ibland... Har ju varit bortrest ett år, så kanske inbillar mig?

Så det jag vill fråga med denna tråd är väl om ni varit med om något liknande eller om ni kanske vet något jag kan göra?

Sv: Konstig med bakbenen

Tycker absolut du ska ta ut vet. Det kan ju vara något de kan "fixa" utan större problem. Och en duktig veterinär ser avvikningar i rörelsemönstret ganksa snabbt. Förstår inte riktigt att du tvekar, vet du inte vad det är kan du heller inte få någon prognos. Mitt råd är att iallafall ringa vet och rådfråga, de kan ge dig MYCKET bättre svar än vad buke kan.

Jag har precis varit till klinik med min häst som är snubblig med bakbenen och diverse andra problem men som är totalt ohalt.
Han är nu böjd både högt och lågt och linad och kollad på från alla vinklar och vrår, vet tyckte inte det var någon idé att röntga eller så utan hon gjorde lite neurologiska tester istället som då tyvärr visade att bakbenen inte alls är riktigt med på noterna.

Ingen behandling gjordes utan hon höll med mig när jag föreslog att ta ut en kiropraktor som kunde känna lite och se om man kan lindra symptomen lite om det är någon låsning någonstans pga att han inte får med sig benen som han ska.

Jag har en gammal ponny som gör sådär med bakbenen när man ska lyfta dem. Hon har artros i sina ben, tror att det har med det att göra. Som om hon är lite orörlig och vill "böja till benet" när någon ska lyfta dem. Hon är pensionär och rids inte pga benen, men är inte halt.

Just att de "rycker" upp bakbenen brukar gå hand i hand med tuppspatt, (som ser ut precis som det låter) Min dam har tendenser till tuppspatt i ett bakben, rycker högt när man ska kratsa, och står hon stilla längre stunder, ffa vintertid så syns det även när hon går.

Att hon går konstigt kan bero på vad som helst, och jag tror knappast en duktig veterinär skulle missa detta.

Om du ställer dig tveksam till att ta ut någon att titta på hästen, vad har du tänkt göra då?
Gå på magkänslan, som i detta fall säger att någonting är fel.

Lycka till!:)

Det finns en duktig och nogrann veterinär på Täby som är både veterinär och kiropraktor. Kontakta henne och åk dit med hästen. Hon är noga och kommer ta din oro på allvar. Finns det något brukar hon hitta det.

Lycka till!

Jag har en 16-årig varmblodstravare som gått på bana i 8 år - har satt sina spår. Han hade/har (återkommer sällan numera)
samma problem som du beskriver. Eftersom han var nybesiktigad med en liiiiiten 1:a på hö.bak så var ju ngt fel.
Hade ut en eq - han hade en gigantisk låsning i länden, men antagligen även lite artros! Men hon fixade iaf detta o ca 1 gång på 7 månader är hon ute hos min pålle i förebyggande syfte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar