Konstig kal fläck

Balder

Trådstartare
Hej!
Har ett tvåårigt islandssto som stått hos mig i ca en månad. För 2-3 veckor sedan upptäckte jag en kal fläck på ena ganaschen(ca1,5cm i diameter).eftersom hon är lite klumpig och slår i huvudet i allt som finns tänkte jag att de var det.. Men För ca 1 vecka sedan upptäckte jag dock att hon har en större kal fläck mitt emellan ganascherna med även några skorpor på samma ställe. Inte varigt eller sårigt. Den andra ponnyn har ingenting och med tanke på att jag borstar med samma borstar osv så känns det inte som tex ringorm. Någon som har en aning om vad det kan vara? Väldigt tacksam för svar
 
Dom flesta brukar klippa bort pälsen då det så vitt jag vet inte finns något medel till häst,men när jag fick det på min häst så hade jag turen att stallägaren fått medel för att behandla hovskabb,var något medel för ohyra på svin.

Jag trodde det bara var någon enstaka på pållen,men när jag tvättade han i medlet! Fy fan! :eek::yuck:

Dom kryllade upp till ytan,och min Isabell blev brun i manen av alla pälsätare. Alla unghästar behandlades som stog på lösdriften,och två till kryllade det på (varpå en nyligen flyttat dit,och antagligen var den som tagit dit det),trots att vi trodde att det bara var min,för syntes ingenting på dom andra.
 
Hej!

Om dom är pälsätare så kan det funka med typ Switch eller liknande medel (kommer inte ihåg vad det heter man har på hundar...). Det satte dom på stallets ponnyer som fick pälsätare alldeles själva, helt utan nya hästar i stallet eller ändrade hagar eller nånting. Ponnyerna blev av med lössen utan klippning, men jag tror de fick 2 behandligar. Denna vinter har de klarat sig utan löss.

/Lavinia
 
När mina hästar fick pälsätare förra vintern, så skrev veterinären ut Switch.
Tyvärr är det receptbelagt nu för tiden och endast ett fåtal apotek har behörighet att lämna ut.
 
Som tidigare sagts, pälsätare!
Hade veterinär ute till min idag som konstaterade pälsätare. Ska klippa henne under manen, runt ganascherna och strupranden då de oftast försvinner när man tar bort pälsen. Om det mot förmodan inte fungerar så skulle vi testa något medel.
Min veterinär föredrog dock att använda så lite medel som möjligt.
 
Dom flesta brukar klippa bort pälsen då det så vitt jag vet inte finns något medel till häst,men när jag fick det på min häst så hade jag turen att stallägaren fått medel för att behandla hovskabb,var något medel för ohyra på svin.

Jag trodde det bara var någon enstaka på pållen,men när jag tvättade han i medlet! Fy fan! :eek::yuck:

Dom kryllade upp till ytan,och min Isabell blev brun i manen av alla pälsätare. Alla unghästar behandlades som stog på lösdriften,och två till kryllade det på (varpå en nyligen flyttat dit,och antagligen var den som tagit dit det),trots att vi trodde att det bara var min,för syntes ingenting på dom andra.


Känns ju lite dumt att klippa henne nu.. Var hos vet. och hon sa att switch är det dom brukar skriva ut men då måste dom komma o titta först(såklart) men med tanke på att jag bor en bit bort blir det nog en saftig räkning.. Hon sa att man kunde testa med ultrashield. Samma substans i, dock inte lika koncentrerat. Håll tummarna för att de ska funka!
 
Klippte halsen på min ikväll och det blev precis som Fibusen skrev. Det bara kryllade upp kryp i manen. Huvva.
Ska tvätta manen med grönsåpa och hålla tummarna för att alla är borta. Kunde bara dra av dem nu ikväll! :eek:
 
Klippte halsen på min ikväll och det blev precis som Fibusen skrev. Det bara kryllade upp kryp i manen. Huvva.
Ska tvätta manen med grönsåpa och hålla tummarna för att alla är borta. Kunde bara dra av dem nu ikväll! :eek:

Ja fy fasiken vad vidrigt det är! :eek: Kommer aldrig glömma chocken när jag hade på det där medlet... Nu har jag en isabell som sagt,så jag såg att något kröp vid manken på han alldeles precis när jag skulle ställa in han, tyckte det var lite tidigt för knott så reagerade och kollade noga,särade på manen och såg att det kröp runt några små ljusbruna avlånga saker,ringde stallägaren som kom ut på direkten,och då kunde vi konstatera att det antagligen var pälsätare. Hon hade som sagt något medel som jag tvättade han i och det bara kryllade upp på han,förstår inte hur alla dom fick plats! :yuck:

Han hade haft nån liten kal fläck vid ganaschen men jag tänkte att det är pga att det går lite vilt till i hagen. Upptäckte även en vit mjällig fläck någon dag innan,men även där trodde jag att det var en skorpa som läkt efter lek. Men där hade jag fel. Fy tusan vad vidrigt det var! Doppade borstarna och allt i lösningen också för att få bort ev löss på dom också. Hästen var bara 2 år då så jag hade ingen utrustning som behövdes göras ren.
 
Jag har kollat o rotat i manen på dom båda, jag ser varken ägg eller löss. Nu har tvååringen fått en till nästintill kal fläck på ryggen! Pratat med två olika vet. Den igår sa att jag skulle avvakta lite. Med tanke på att det började bli torrare ute sa hon att de inte skulle klara sig så länge till.
 
Ja fy fasiken vad vidrigt det är! :eek: Kommer aldrig glömma chocken när jag hade på det där medlet... Nu har jag en isabell som sagt,så jag såg att något kröp vid manken på han alldeles precis när jag skulle ställa in han, tyckte det var lite tidigt för knott så reagerade och kollade noga,särade på manen och såg att det kröp runt några små ljusbruna avlånga saker,ringde stallägaren som kom ut på direkten,och då kunde vi konstatera att det antagligen var pälsätare. Hon hade som sagt något medel som jag tvättade han i och det bara kryllade upp på han,förstår inte hur alla dom fick plats! :yuck:

Han hade haft nån liten kal fläck vid ganaschen men jag tänkte att det är pga att det går lite vilt till i hagen. Upptäckte även en vit mjällig fläck någon dag innan,men även där trodde jag att det var en skorpa som läkt efter lek. Men där hade jag fel. Fy tusan vad vidrigt det var! Doppade borstarna och allt i lösningen också för att få bort ev löss på dom också. Hästen var bara 2 år då så jag hade ingen utrustning som behövdes göras ren.

Ja min är silversvart. Mörk kropp där äcklen inte syns och vit man. När deras gömställe klipptes bort fylldes hela den vita manen av små brunsvarta streck som kröp. vidrigt! :yuck: Kliar över hela mig trots att jag vet att de inte smittar. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 011
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 532
Senast: skuggi
·
Hästvård Har letat runt på buke men hittar inget liknande. Upptäckte idag att min häst har en stor (ca 3x12cm) kal fläck under magen, den är...
Svar
9
· Visningar
2 388
Däggdjur Någon som vet vad det kan tänkas vara? Upptäckte idag att våran dvärghamster, har kala fläckar och torkade sår på ryggen :( Han är väl...
Svar
10
· Visningar
11 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp