Konstig hudsjukdom?! *Bild*

bunny

Trådstartare
Har upptäckt något mystiskt med min underbara:crazy: Hans hud sväller upp när jag borstar med en hårdare borste eller kliar honom!!

Jag upptäckte det när jag skulle pröva en sån där pälsskrapa, 5 minuter senare svällde han upp och det såg ut som att jag gått lös med en piska:o

Han sväller mest på rumpa och bog, huden blir även knölig när han blir varm.
Han är inte öm eller irriterad i huden.

Veterinär kommer ut om 2 veckor i annat ärende så tänkte visa henne det här då. Men tills dess har någon en aning vad det här beror på?
bild.jpg

Sv: Konstig hudsjukdom?! *Bild*

Jag vet att det finns människor som har precis samma "problem", men det är inget farligt (för m-ska iaf).

Hej
På människor kallas det för skrivhud men kan naturligtvis inte säga att det är samma på din häst

Det påminner om nåt som både jag o min häst drabbas av i bland.

Klippt från Wikipedia

Fysikalisk urtikaria
Beröring, tryck, friktion, vatten, solljus, förändringar i temperatur med flera fysikaliska faktorer kan hos en del människor utlösa urtikaria. Enkel dermografism, som ungefär fem procent av normalbefolkningen har, innebär att en icke-kliande urtikariell förändring uppstår när man stryker med måttligt tryck över huden. Vid symtomgivande dermografism kliar hudförändringarna. Fördröjd tryckurtikaria utvecklas långsamt från 30 minuter till nio timmar efter tryck mot huden, till exempel under livremmar och BH-band eller under fötterna efter stående på stege.

Urtikaria = Nässelfeber

Jag gissar att det är en histaminreaktion. Histamin är ett vävnadshormon som gör att blodkärlen vidgas av beröringen. Hårremmen ställer sig och det kan bli varmt just där. Sånt kan hända hos nervösa hästar och hästar med känslig hud. inget farligt men det kan klia lite

Tack för alla svar!

Jag tror mest på histaminreaktion just nu. Men jag upplever inte att det kliar eller något. Jag funderar ändå på om det kan vara något han äter så det blir en reaktion..? Han äter ängshö på storbal i hagen, det kan kanske vara någon växt där i som han inte tål? Ska ta bort balen idag och ställa in "vanligt" hö. Förmodligen inte det som är fel men jag måste pröva något.
Dessutom har jag börjat vänja in hösilage för drygt en vecka sedan..kanske det han inte tål?

Det första jag tänkte på var nässelfeber. Har dock ingen erfarenhet förutom att en häst på en kurs en gång helt plötsligt blev väldigt dåsig och fick liknande utslag längs magen och på sidan.

Hm.. ok då är det nog inte HERDA för det tror jag aldrig har setts på annat är quarter, paint, appaloosa och hästar med sådant blod....

Det brukar också börja synas senast vid inridning då man lägger på sadel osv men jag antar att han är inriden och du inte märkt av något innan?

Jag har haft honom i snart 1 år. Han är i lite mer än 2 år, jag har inte sett det här tidigare. Läste lite om HERDA och det står lite om sår och ärr, inget stämmer.

Det första jag tänkte på var nässelfeber. Har dock ingen erfarenhet förutom att en häst på en kurs en gång helt plötsligt blev väldigt dåsig och fick liknande utslag längs magen och på sidan.

Han är super pigg och huden sväller bara där jag lägger lite mer tryck. Huden blir lite knölig där sadeln legat, men inte om jag bara tagit en skogstur. Jag måste ha jobbat honom varm.

Jag har haft honom i snart 1 år. Han är i lite mer än 2 år, jag har inte sett det här tidigare. Läste lite om HERDA och det står lite om sår och ärr, inget stämmer.

Han är riden i lite mer än 2 år ska det ju stå:)

Lät så otacksam när jag skrev det där om HERDA :o Jag menade bara att det där med sår och ärr inte passade in på min häst.

Jag är hemskt tacksam för alla som är med och tipsar/spånar:bump:

Han är riden i lite mer än 2 år ska det ju stå:)

Lät så otacksam när jag skrev det där om HERDA :o Jag menade bara att det där med sår och ärr inte passade in på min häst.

Jag är hemskt tacksam för alla som är med och tipsar/spånar:bump:

Nejdå inte otacksam, jag förstår att du blir orolig. Men som sagt HERDA verkar det inte vara och det är bara något att vara lättad över. En fruktansvärd sjukdom.

Inte meaning att skrämma dig, HERDA var det första jag tänkt på.
Avakta tills du få report från vetrinär.

Jag har lite svårt att tro att det är HERDA.

En sådan häst ska ha:

*lös/stretchig hud

*Stora revor/sår

Han har inget av detta, tack gode gud!:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 620
Senast: Sol
·
Hästvård Min häst har sedan en dryg vecka några konstiga krustor i huden. Jag har googlat på olika hudsjukdomar hos häst men blir inte klokare...
2
Svar
23
· Visningar
6 483
Senast: lillaP
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: lundborg
·
L
Hästvård Hej! Jag har problem med min häst, en 14 årig valack. Han har så konstig åkomma: hårda knölar under huden som kommer och går som de...
Svar
14
· Visningar
2 799
Senast: Lomir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka