Konstig hudsjukdom?! *Bild*

Sv: Konstig hudsjukdom?! *Bild*

Och som sagt, jag har aldrig hört talas om HERDA inom någon annan ras än de med quarterblod i (och såklart då teoretiskt även korsningar), men jag vet att det finns många genetiska sjukdomar som uppstår i liknande, om ej identisk, form i olika genpoler och så kan det ju vara med HERDA också.

Jag reagerade dock inte på just ärr och revor, en herdadrabbad häst kan uppvisa andra symptom som "löst skinn" osv, men då gör dom det som absolut senast när dom får sadel och annan utrustning spänd på kroppen och inte ett par år senare.

Sv: Konstig hudsjukdom?! *Bild*

Jag skulle tro att du redan har fått det troligaste svaret här i tråden redan, nässelfeber/nässelutslag. Det är ju en form av allergisk reaktion på något, så frågan är vad som har utlöst det... Jag hade en ponny som fick det för några år sedan, det kom plötsligt, verkade inte klia nämnvärt så veterinären sa till mig att bara avvakta. Det försvann efter en knapp vecka.

Jag har förstått att det inte är så ofta man vet orsaken till det, men det kan ju ändå vara bra att fundera på vad som är annorlunda i hästens miljö. (Hos min ponny kom vi aldrig på vad orsaken var) Har

Oftast så försvinner det av sig själv, lite som utslagen när man bränner sig på en nässla, men det kan klia ganska rejält. Det behandlas annars främst med kortison. Jag skulle nog tvätta borstarna bara ifall att nåt har hamnat på dem som ger reaktionen.

Som paint- & quarterägare måste jag ju erkänna att jag också tänkte på HERDA, men det verkar ju ganska osannolikt med tanke på att det har kommit först nu.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 620
Senast: Sol
·
Hästvård Min häst har sedan en dryg vecka några konstiga krustor i huden. Jag har googlat på olika hudsjukdomar hos häst men blir inte klokare...
2
Svar
23
· Visningar
6 483
Senast: lillaP
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: lundborg
·
L
Hästvård Hej! Jag har problem med min häst, en 14 årig valack. Han har så konstig åkomma: hårda knölar under huden som kommer och går som de...
Svar
14
· Visningar
2 799
Senast: Lomir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka