Konstig häst

S

snofflan

Har tidigare lagt in en tråd angående denna häst under "Hästhantering".

Min syster har för ungefär två månader sedan köpt ett fullblod. Efter att fått hem hästen så visar det sig att den är helt oridbar och har ett mycket märkligt beteende. Stegrar, bockar, slår bakut, blir sur utan anledning, springer över en osv. Han är uppfödd i galoppstall och sedan såld vidare till en annan tjej. Min syster är nu tredje ägaren. Han såldes dock inte från galoppstallet förrän han var fyra år men ändå är han ostartad. Tycker ju att han borde ha kvalat eller något i den stilen. Var han kanske oridbar redan då?

Hästen är född -99 och efter Inheritance - Sweet Reclaim (u: Basta). Någon som känner till något om dessa hingstar och deras avkommor?

Det här blev nog lite luddigt men det får ni ha överseende med då jag inte är någon galoppmänniska.
Vi ska nämligen försöka att få köpet hävt då hästen beter sig som om den har lynnesfel. Skulle egentligen vilja har tag på någon som kanske har haft hand om denna häst då den stod på galoppstallet. Vill helst inte gå ut med namnet på varken hästen eller stallet men jag PM:ar det gärna. Stallet låg i alla fall vid Trollhättan (har jag för mig :crazy:)

Någon som känner síg manad att försöka hjälpa mig?

Sorry att det blev så luddigt. :crazy: Finns som sagt redan en tråd om hästens beteende under "Hästhantering".

Som du själv skrev, försök kontkta den tränare som hade hästen i träning, fråga hur den var då, hantering osv.
Men det jag oxå tänker på är om hästen inte har ont nånstans? Låter som det, kan sadel vara för trång? Ryggfel? Ta ut en kiropraktor samt en massör som låter kontrollera hästen, det kan vara ett litet enkelt fel som lätt åtgärdas med rätt behandling, ett litet fel som gör hästen så okontrollerad pga av smärta, det är inget ovanligt på fullblod.
Annars kan blodprov vara ett sätt att se över hästen, man kan få reda på massor via lite blod från hästen.
Om du vill får du gärna pm:a namn på häst och tränare.
Hoppas ni löser det här, kram Marie

Verkar som att hästen inte varit i träning, trots sin ålder. Är däremot en mkt känd galopp uppfödare på denna häst.

Den är heller aldrig startad. Jag har varit med lite i den andra tråden, samt fått en del uppgifter om hästen. Verkar faktiskt som att uppfödaren sålt en konstig häst och vetat om det.

Tack för ditt svar! :bow:

Har också funderat lite på att han kan ha ont men det verkar faktiskt inte vara det som är problemet. Visst, det vet man ju inte förrän hästen blivit kollad, men de grejer som han gör tycker inte jag förknippas med någon smärta. :crazy:

I går gick jag förbi hans box och då blev han så rädd att han slog huvet i boxdörren och blev rent skärrad. Jag gjorde liksom ingenting mer än gick förbi. :confused:
Förmodligen har han haft det ganska tufft förut.
Sakerna han gör, gör han liksom inte bara när han rids utan även vid annan hantering, bara det att då känns det som man har lite mer kontroll. Svårt att beskriva här hur det brukar vara, men jag får liksom uppfattningen att det inte är för att det gör ont. Men vad han gör det för vet jag inte för han gör olika saker hela tiden vid samma typ av tillfällen. Får känslan av att han försvarar sig så fort han inte får bestämma.

Nu blev det jätterörigt, men jag tror som "shady" skrev, att uppfödaren sålde honom och visste om att han var konstig utan att berätta det för köparen. Sen har hon i sin tur sålt honom till oss, utan att berätta något...

Jag PM:ar dig om namnet och lite annan info.

Nja, kan inte riktigt hålla med dig där angående smärtan. En sargad pålle kan göra massor av konstiga grejer pga av obehag/smärta. Råder dig därför till att ta ut någon som går igenom hästen åt dig, finner man då inga fel kan man börja diskutera lynnesfel. Men det är vad jag tycker. Att direkt påpeka sådana fel känns inte rätt, är dock hästen helt ok vid genomgång av massör och kiropraktor samt blodprov DÅ kan man börja tänka i den banan. Vet massor av exempel där folk dömt ut häst på förhand, men det visat sig vara helt fel, efter lite tillrättaläggning av låsningar, rätt foderstat, sadel mm har även dessa "dumma" hästar blivit verkligt trevliga och snälla individer.

Har träffat avkommor till Inheritance som varit jättetrevliga trots att de varit åringshingstar, så det beror nog inte på stammen iaf :)

Troligtvis felaktig hantering kanske kombinerat med ett speciellt psyke. Det finns ju människor med handikapp, jag är övertygad om att många hästar inte har "alla hästar hemma" :D det finns säkert hästar med "damp-liknande" åkommor som därför beter sig annorlunda och räknas som problemhästar eller helt enkelt "dumma i huvudet" :smirk:

Men ofta är det ju bristfällig eller felaktig hantering. :(

Liknande trådar

S
Träning För några månader sedan köpte min syster ett 5-årigt fullblod som hon skulle ha till hoppning och lättare fälttävlan. Så här i efterhand...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 933
Senast: realist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar