Konstig hårfällning med kala fläckar...

vindvissla

Trådstartare
Jag har tre hästar här hemma, en ponny och två fullblod. De har fällt det mesta av sin vinterpäls nu. Ponnyn och mammafullblodet ser jättefina ut, blanka och lagom i hull. Problemet är unghästen (hon är 3). Hon har tappat allt hår på halsen och bogen.... Där är lixom ingenting!!! Lite små sommarhår men det mesta är kalt!

Vad kan detta bero på?
Någon som vet?

Jag har ringt vet som kommer ut på lördag....

Sv: Konstig hårfällning med kala fläckar...

Har faktiskt ingen aning :(
Rinorm är dt enda jag vt som dt blir kala fläckar av mn dt låter inte som dt....

Nä det är lixom större. Och då borde de andra hästarna också ha det tycker jag i alla fall, eftersom jag använder samma borstar...

Håller på och googlar om det.... Men om nån annan vet....

Hon har inte någon särskild foderplats eller så där hon skaver sig. Eller har hon underliga kroppsvårdsvanor?
Ibland kan håravfall bero på brist på nåt spårämne (typ zink) käkar hon mineralerna ordentligt?

Ja jag tänkte på om det var nåt sånt också.

De går på lösdrift med fri tillgång till hösilage och mineraler... Men jag vet inte hur mycket mineraler just hon äter...
Jag tänkte att det kan nog inte vara hösilaget eftersom mamman och ponnyn äter samma och de är blanka och i fint hull.

Kan man be vet göra nåt blodtest eller nåt?

Jag tror jag kom på det!!!!

Kan löss orsaka sånt håravfall? Jag kollade henne för inte så länge sen, men idag hittade jag massor!!! YUCK! Nu är hon behandlad för det iaf...

Liknande trådar

Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 570
Senast: skuggi
·
Hästvård min kille började lägga vinterpäls tidigt, trodde jag iaf... nu tappar han den pälsen och det är inte bara en liten fällning utan det... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 707
Senast: lenaloo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka