konstig hälta

C

caspar

Ska till veterinären på tisdag med vår ponny som blev halt helt plötsligt en dag för två månader sedan på vä framben, Hade varit i skogen dagen innan och då ingenting.
Var ohalt efter tre dagar, började skritta efter fyra dagar och sen så smått igång igen en månad nu och då tävlat både dressyr och varit i skogen och sett fin ut. Nu blev han skodd för snart två veckor sedan och två dagar efter skoningen så samma hälta igen, dagen efter så hade jag equiterapeuten ute för att titta på honom och då var han ännu mer halt, vi bestämde då att vi ska iväg till veterinär, hon tycker att hältan sitter väldigt lågt, hältan syns mest i vä varv på volt. Men nu de sista dagarna så syns i stort sett ingen hälta igen.

Ingen värme eller svullnad.

Har haft hovis ute också för att kolla eventuellt hovböld.

någon som har någon liknande erfarenhet?

Sv: konstig hälta

finns det ingen som har någon idé om anledning?

hade oxå en häst som plötsligt blev halt, sträckning trodde vi först, 2 veckors vila, ok en vecka sedan halt igen. vet ute o kollade, smärtsillande i 1 vecka, boxvila i 2 (eller liten hage) var halt från o till i 3 månader utan att nått hittades, in till klinik o röntga, inget syntes.

Jag känner igen min häst i det du beskriver. Min var inte direkt halt, men man kände att nåt inte stämde. Efter lite vila verkade det vara bättre men sen kom det igen. Kom och gick i ett par veckor. Hovslagaren hittade inget. Var hos veterinären som tykte att han var lite försiktig med sina framben när jag red han. Efter röntgen visade det sig att han har begynnande ringkota bägge frambenen. Veterinären sa att hästen inte fick ställas av och att han skulle ridas hela tiden. Fick Metacam utskrivet i fall han skulle trampa snett och få mer ont.

Nu vet vi varför han har varit så stökig när man ska sko han. Klart att han har haft ont när man har böjt upp benet. Han ska också skos med framskor med tvär tå för att han ska rulla över bättre.

Vad din häst har kan ingen säga innan du varit hos veterinären. Men så här var det för mig.

det var borrelia han hade, han ser bra ut nu efter tre veckors behandling.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka