Konstig hälta

fejko

Trådstartare
Igår hopptränade jag min häst och han gick som en klocka. Sedan när jag skrittade av honom blev han plötsligt jättehalt. Vi ledde in honom och spolade av honom. I morse var han lika halt, vill inte stödja på benet. Han har ingen värme eller puls och det verkar som det sitter strax ovanför framknäet, på baksidan.
Kan det vara en blodpropp? Hur kan han bli halt så plötsligt utan att "ha trampat snett" eller något sådant?

Jag tycker att du ska ringa veterinären om det inte släpper. Det verkar inte så bra det där tycker jag. :crazy:

Kan nog vara så att han trampat lite snett, tyvärr kan det uppkomma ganska allvarliga skador även om "de bara trampar snett" så jag tycker du ska åtminstone ringa och rådfråga en veterinär omgående. I bästa fall har hästen kanske bara sträckt sig lite men om skadan är allvarlig är det ju bra att den utreds och behandlas så snart som möjligt.

Fast jag märkte aldrig att han trampade snett? Det är det som är så konstigt! Vi var jättenöjda med träningen och skulle bara skritta av honom och så plötsligt var han halt.

Han var lite halt på andra benet så jag var på kliniken med honom i april, men när vi kom dit var han ohalt. Vet kollade igenom honom, böjde honom och jag longerade utan att han såg något. Sedan fick han två veckors skritt och jag satte igång honom igen. Första gången jag hoppade var han väldigt stel, men andra och tredje gången (igår) var han mycket bättre.

Jag klurar på om han fick ont av hoppningen men "bet ihop" tills vi var klara :confused:

Hur som helst fick jag tid på kliniken igen i morgon.

Min häst blev precis sådan i slutet av ett dressyrträningspass där han hade gått jättebra. Efter att tränaren ridit en stund och jag suttit upp igen och travat ett halvt varv blev han ordentligt halt utan att jag känt eller sett att han trampat snett. Det visade sig vara en hovledsvrickning. Det tog tio veckor allt som allt att få bort, men efter det har det inte varit några bekymmer.

Hoppas att det inte är något farligt..*håller tummarna*

Usch då! Då blir det ett tags vila då.. Har ni varit på klinik eller kom vet ut? På min häst var de himla nogranna med att röntga för att kolla hovbenet i och med att hältan kom så plötsligt.

Hoppas att det går bra och att konvalescensen inte blir för lång.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat