Konstig färgförändring på föl!

Masse

Trådstartare
Mitt ena halvblodsföl född i maj och som har en brun mamma och en svart pappa, har mest troligen också sabinoanlag med mycket vita tecken. Hon är född brun med rena klara gränser mellan sina vita tecken och den bruna färgen.
Nu till det konstiga!
Sedan fölvisningen för en månad sedan har det i hennes panna vid sidan om bläsen kommit massor med vita hår. Så pass mycket att det ser ut som bläsen blivit dubbelt så stor över ögonen. Det verkar som om de vita håren fortfarande ökar och nu ser det knappt ut som vita hår utan mer som bläs. Hade hon kunnat bli skimmel hade det vara lätt att förstå men inte nu. Ingen annanstans på kroppen händer något liknade.
Någon som vet vad det är som händer eller som sett något liknade?
Kan också beskrivas som när hästar blir gammla och börja bli gråhåriga, då kan ju tecknen "bli större". Men hon är ju inte så gammal så att det borde vara aktuellt.

Sv: Konstig färgförändring på föl!

Men det racker val att skimmelanlag finns i slakten for att avkomman ska kunna fa det?

Jag har för mig att det inte går utan att en förälder måste vara skimmel för att fölet ska kunna bli det.
Den närmaste skimmel jag kan hitta i hennes stam är Immer sex generationer bort.

AraSlei skrev:
Men det racker val att skimmelanlag finns i slakten for att avkomman ska kunna fa det?
NEJ!
Minst en förälder MÅSTE vara skimmel för att avkomman ska kunna bli det.

Och Masse: jag har ingen aning om varför det blir så...

Nu vet jag inte så säkert - har läst väldigt lite om detta med stickelhår/sabino/rabicano roan och inget som gjort att jag fått rätsida på hur det funkar IRL, men jag känner igen det litegrann.
Märren har en svart 2-årsavkomma som för varje fällning blivit mer och mer stickelhårig. Hon har också "skunk-svans" som diskuterats här på sidan förut (det är ett svart sto, men svansen är "vit" på sidorna just vid svansroten och har som en svart ål mitt i).

Men, i hennes ras "finns" inte sabino som jag har förstått det (hon är kbltravare), så det bör inte vara det på min märrs avkomma. Däremot är det ganska utbrett med olika varianter på "stickelhårighet" i rasen, och som jag förstår är sabino och "stickelhåriga generna" lite lika på vissa sätt??

I och för sej skulle det inte förvåna mej om min märr är "mini-sabino" också, hon har en typisk "sabino-bläs" (ifall man ska lägga någon vikt vid det där med "flikar" som sticker upp mot sidorna etc) och en hel del vita fläckar på kroppen. Men så är hon också ganska stickelhårig, har blivit grå i pannan tidigt.
2-årsavkomman som blir mer och mer stickelhårig & har skunksvans, har en ganska lik bläs och ett par vita strumpor fram men inga vita tecken i övrigt.
Och som sagt, sabino ska inte finnas i rasen - det har liksom aldrig existerat någon "radikalt" sabino-färgad häst i den vad jag vet. Men däremot är mer eller mindre utbredd stickelhårighet inte ovanligt - så min gissning att det snarare har med det att göra....??

(en bild på stoets bläs; http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/trollfuxa.jpg)

Så - stickelhårig eller sabino eller något helt annat?

Vore himla intressant ifall någon som "kan" kan hjälpa :)

(sorry att jag hoppade på din tråd, men det handlar om samma grej tror jag)

Kanske läge för ett DNA prov om hon kommit till genom seminering skulle ju inte vara första gången som det blir fel dos till fel sto. Låter ju onekligen som om den börjar skimla ur.

Jo, sabino finns visst på kbl-travare. Carola Lind's Nökle här på forumet är en sabino t.ex.

Senast ändrad:

Fast - varför verkar det aldrig ha funnits någon "radikal" sabino? Såsom det ploppar ut rejäla sabino-skäckiga hästar i andra raser med färgen.

"Splash white" (recessiv bukskäckighet) vet jag finns, har träffat flera såna. Men splash white och sabino är ju två helt olika skäckanlag.

Vad menar du med radikal? Stor bukfläck? Det är ju inte speciellt vanligt med bukfläckar på varmblodiga travare eller halvblod heller, men sabino finns på båda dom raserna.

Nökle är ju en solklar sabino, rinnande strumpa och vit underläpp.

MissFideli skrev:
Jo, sabino finns visst på kbl-travare. Carola Lind's Nökle här på forumet är en sabino t.ex.

Japp!! Han har två bukfläckar också :love: Och nån liten fläck här o där.

Öhhhnh. Nu måste en färgamatör komma med en fråga.

Nya tyska stoet har vit underläpp, en vit fläck under magen, en bläs som är lite flikig och sen är det vita på hennes framben väldigt lustigt och går upp väldigt högt.

Innebär detta att hon är sabino? Magfläcken har hennes pappa precis lika dan...

Cyllene skrev:
Öhhhnh. Nu måste en färgamatör komma med en fråga.

Nya tyska stoet har vit underläpp, en vit fläck under magen, en bläs som är lite flikig och sen är det vita på hennes framben väldigt lustigt och går upp väldigt högt.

Innebär detta att hon är sabino? Magfläcken har hennes pappa precis lika dan...

Japp, skulle tro det.

Vi har en åring i stallet som är ljusbrun (brun mamma och mörkbrun pappa) hon har bläs, vit underläpp, taggiga strumpor och bukfläck alltså är hon oxå sabino. Hon får oxå fler o fler vita strån hela tiden, mest i pannan ut mot ögonen så du är inte ensam ;) Hon har även en massa vita strån över hela kroppen, mer på vissa ställen o mindre på vissa. Vet dock inte vart hon fått sitt sabino-anlag ifrån (korsning hbl/NF) På hbl-sidan har hon Brilliant, Cyrano, Vagabond och Bonaparte (även lite arab på den sidan) och på NF-sidan har hon Rodlease dancing gold, Burton Starlight o Vernons starling. Nån som vet vart det kan komma ifrån?

Hästar som är lite stickelhåriga brukar få stickelhåren lite senare, dom föds alltså till synes rena i färgen men sen kommer stickelhåren eftersom. Vad är det för stam på fölet ?

(jag ska leta bilder på några EXTREMA sabinosar) det jag menar är alltså när mer eller mindre hela hästen är vit. Extrema sabinosar brukar ju se väldigt just rextrema ut, har sett flera stycken halvblod.
Finns färgen i rasen så bör det dyka upp några extrema sabinosar NÅN GÅNG i vart fall? Vilket vad jag vet, inte funnits?

Recessiv bukskäck finns i kbltravarna dock och det ger också bukfläckar, stora bläsar, blåa ögon (vilket sabino inte gör i regel) - men mer tvärt avgränsade vita fält än just sabino. Jag har också träffat på flera kbltravare med denna färg som har den riktig extremt mycket, med stora vita fält på kroppen (se på http://www.christinadrangel.com och leta efter Thulissa tex).
Just recessiva bukskäckigheten är mer eller mindre vanlig till och med, inte så svår att hitta i varje fall.

Jag skulle nästan våga påstå att Nökles fläckar lika gärna kunde vara orsakade av recessiv bukskäckighet, SÄRSKILT med tanke på bakbenets strumpa som är väldigt "splash white"-typisk.

Men visst, med tanke på mitt sto så kan jag väl tänka mej att det finns där (hon har dock bara flikig bläs och en hel del mindre vita fläckar på hela kroppen) - men likförbaskat är det då konstigt ifall det aldrig dyker upp någon som är väldigt "mycket" sabino.

(hittade några bilder på radikala sabino;
http://www.mapleridgefarm.homestead.com/rkhasperphotos.html
Eller här;
http://www.sabinoarabians.com/frost.html

Att jämföra med en "extrem" splash white-kbltravare;
http://www.christinadrangel.com/utehast/jpg/thulissa.jpg
- hon är mer "vit" på andra sidan vad jag vet

Skillnaden mellan färgerna och hur de vita fälten ser ut är ganska stor....)

Ja, det kanske är så då. Fast sabino är ju mycket vanligt på halvblod, men ytterst sällsynt med så radikala. Likaså travarna har anlaget, men har aldrig sett en radikal där heller.

Titta på Briar t.ex, han har ju tvärt avgränsade fält
http://www.tullstorp.nu/img/Briar8.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka