Konstig böld(?) i sadelgjordsläge?

salladfinger

Trådstartare
Olyckan har råkat i trubbel igen :(

Var idag och red i max en halvtimma, och när jag sedan skulle borsta av henne så upptäckte jag någon slags knöl precis i sadelgjordsläget på vänster sida, den är som en femkrona stor och något avlång. När jag borstat och inspekterat närmare så ser det ut som att det vätskat runt knölen, hon ömmar också..

Någon som stött på liknande? Vet kommer ut om en vecka, men jag har hört för många skräckexemplar för att behålla lugnet..

Sv: Konstig böld(?) i sadelgjordsläge?

Lugn! ;) Troligen bara en inflammerad hårsäck/skav som skapat bölden. Jag hade baddat med alsolsprit - det har jag gjort när min fått sådana bölder (väldigt ofta vid sadelgjorden, blir ju lätt skav där nu när de sätter päls osv) - brukar gå över på några dagar. Jag har ridit som vanligt, men försökt att undvika att lägga an gjorden där bölden är, vet att många använder lammskinnstunnel.

Men det är med högsta sannolikhet inget farligt alls. Lite "skoskav" bara. ;)

okej, min sjuksköterska till pojkvän trodde samma sak, att det var något slags Aterom, nu känner jag mig övertygad :bow:
Jag trippar alltid på tå så fort något nytt kommer upp:grin:

Hej!
Jag ser att den här tråden är gammal men jag provar ändå.

Fick precis veta av min veterinär efter en biopsi tagning att min häst (som jag haft i 16 år) har aterom vid sadelgjordsläget.
Tydligen väldigt ovanligt på häst, mer vanligt på hund.
Finns det någon i detta avlånga land som har en häst som har aterom?? kontakta mig, behöver "prata" av mig.
Du som har startat tråden, hur har du fått hjälp med din häst?

/ledsen

ja, alltså tråden är ju två år gammal, och det var precis som svaret jag fick, lite "skoskav" av sadelgjorden, jag höll efter det noggrant och det försvann på en vecka ca.

men aterom är väl inte den "sämsta" diagnosen ändå? om jag förstått det rätt (vilket jag kanske inte har) så är det väl bara en fettknöl?

Hej

Kul att du svarade.
Aterom är en form av hårsäckcysta som är vanligare på hund. Den kan utvecklas till cancer med tiden, det som är det värsta är att finns där latent och ligger det nåt och skaver så måste man ta bort det som skaver, alltså i mitt fall sadelgjorden. Jag har provat att låta det läka i ett halvår men det går ibland inte ändå. Periodvis kan jag rida henne.
Härligt att det har försvunnit för dig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka