Konstig blomma?

ryssen

Trådstartare
Ok kan ju börja med att erkänna att jag inte har någon koll alls på blommor så den här kanske är jätte vanlig...:p
Igår hjälpte jag mina föräldrar med att klippa deras häck och i häckens utkant hittade jag något som såg ut som en liten ros buske bladen stämer och den har taggar MEN blommorna var som gula "trådiga" bollar...:confused:
Någon som har en gissning på vad det kan vara, jag försökte google men hittade inget...ska den se ut så eller är det en mutant? :angel:

Sv: Konstig blomma?

Din ros har blivit angripen av en sömntornstekel, då blir det såna bollar i rött eller gult.

Fråga ställd här 2009-08-09 ger svaret

en ros angripen av sömntornstekel yttrar sig på detta vis. Sömntornsteklen orsakar denna form av gallbildning som mer liknar en blomma eller frukt. Får nog anses som mer dekorativ än skadlig skadegörare men angreppet kan naturligtvis klippas bort för att hindar spridning av steklarna.

Sv: Konstig blomma?

Tack för svaret...hmm jag låter det nog vara eller riskerar man att få hela trädgården full med bollar...fast de är ju rätt fina..:D

Liknande trådar

Äldre Vet att det finns många härinne som kan det på sina fem fingrar och det jag har hittat har ett par år på nacken med brutna...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
27 993
Senast: Breaktown
·
Trädgård & Växter Alltså, är det bäst att flytta om i trädgården på våren eller på hösten? Vad är bäst för växten för överlevnad på nya stället? Jag...
Svar
5
· Visningar
9 132
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka