Konstgödning för magert bete?

TinyWiny

Trådstartare
Mitt sommarbete börjar få mer och mer oönskat inslag av diverse ogräs och även av klöver och jag tänkte gödsla så att inte det eländet tar över. Det är ett naturbete som inte är gödslat på minst 10 år och det har gått får, hästar och nöt där omväxlande. De senaste åren har det enbart gått hästar där. Vad är lämpligt? Hur mycket gödning behövs per hektar?
 
Som jag uppfattat det finns det flera olika sätt att gödsla och det avgörs av jordsmån och växtlighet. Det bästa är kanske att fråga närmaste bonde? :)
 
Som jag uppfattat det finns det flera olika sätt att gödsla och det avgörs av jordsmån och växtlighet. Det bästa är kanske att fråga närmaste bonde? :)

Ja kanske det. Men bönder vill ha superkraftig bete, det vill inte jag. Jag vill fortfarande ha magert bete men vill bara inte att gräset ska försvinna till förmån för ogräset.

Vi har bördig jord överlag här iallafall, det vet jag.
 
Har du provat att putsa betet ofta? Det tycker jag har varit mest effektivt här. Har även plöjt upp delar och sått, bara sått, bara gödslat, bara kalkat. Klippa var mest effektivt. Området som plöjdes var bara fint första året, sen kom det upp ogräs som ej fanns där innan. Det vi gödslade blev extra grönt och växte snabbare men blev inte direkt mindre ogräs där och klövern verkade trivas.

Vilka ogräs har du?
 
Har du provat att putsa betet ofta? Det tycker jag har varit mest effektivt här. Har även plöjt upp delar och sått, bara sått, bara gödslat, bara kalkat. Klippa var mest effektivt. Området som plöjdes var bara fint första året, sen kom det upp ogräs som ej fanns där innan. Det vi gödslade blev extra grönt och växte snabbare men blev inte direkt mindre ogräs där och klövern verkade trivas.

Vilka ogräs har du?

Skulle jag putsa hade jag fått gå med trimmer :crazy: Det är rejält kuperat blandat med stora stenar så det går inte att plöja heller. Det är inte min mark så jag kan inte göra så mycket mer än just kanske så in och gödsla.

Mestadels är det maskrosor.
 
Jag tror du får bättre effekt av att putsa betet! Även klöver osv trivs i välgödslad mark.
Alt kombinera med gräsfrö och tät putsning.
 
Det är detta med betesplan. Går att påverka vad som för försprång på våren samt vad som kan fröa under sommaren med i vilka perioder hästarna går där.

Klöver gödslar, det är visserligen bra, men mindre bra att äta för mycket av som häst.

Här betar hästarna där det var mycket klöver sent på hösten, när fröna har drösat, då tycks det inte vara lika kraftigt. Sen är dä klövern hårt nerbetad och gräset kommer igång lite tidigare på våren.
Det verkar som det fungerar i viss mån i alla fall.
Att inte vara rädd för klöverfröna fick jag som beskrivning om att där är så mycket klöverfrön i marken ändå, så det har marginell betydelse. Poängen ska vara att få gräset att få försteg så gott det går på våren och att det sen får vara välväxt och skugga marken.

Finns nog många tankar om det skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 512
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Har de senaste 2-3 månaderna fått en rejäl nästäppa, speciellt på kvällarna. Så pass att det är tydligt påtagligt, kan då andas enbart...
2
Svar
26
· Visningar
2 464
Senast: Alandia
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
36 995
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp