Könstest, hemmabruk?

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare _MickiZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 158
M

_MickiZ

Sånt könstest man kan göra hemma, finns det något som är säkert?

Har gjort 2 UL och ett RUL, då är det väl inte så bra för mitt att göra ett könsultraljud?

Behöver lite smarta bukare nu, vad hade ni gjort? :)

Inlägget blev lite rörigt... :crazy:

/_MickiZ

Sv: Könstest, hemmabruk?

jag förstår inte problemet? vill du kolla ditt barns kön med ett köns ul (vilket är ett vanligt ul) så gör det, man ska undvika göra ultraljuden för tätt (eller i onödan) då det stressar barnet.

s.k "könstest" för hemmabruk har jag inte hört talas om och då jobbar jag ändå i vården.
skulle det finnas tycker inte jag låter speciellt tillförlitligt.

Jag vet som sagt att inlägget blev lite konstigt, ledsen för det..

Jag har hört talas om att det finns könstest ungefär som gravidlitetstest?

Jag gjorde ett UL i v. 4 nästa i v. 12. Nu gjorde jag RUL i v. 19+2. Är det okej för mig att göra ett ultraljud till, isåfall när?

Jaa jag vill gärna ha reda på mitt barns kön.

Tack för svar :laugh:

könsul går tidigast göra v24 om inte jag missminner mig(det är svårt o se tidigare), om det inte är ett vul. vi har gjort alla ul på emmakliniken i malmö, de kostar mellan 1000-1600kr där beroende på om man vill ha 2d eller 3d-4d.

Jag genomgick fem ultraljud under min graviditet, alla av medicinskt syfte. Däremot vet jag att under 2010 kom det ut varning från strålsäkerhetsmyndigheten där man framförallt diskuterade kring två risker där foster ev kunde ta skada av ultraljud och att det endast skulle ske i medicinskt syfte.

Men har väl inte kommit fram till något mer än att många UL ökar "risken" för vänsterhänthet hos pojkar?

Nej man har inte fastslaget att det är så, bara att risken finns enligt strålsäkerhetsmyndigheten att ultraljud kan vara farligt.

Jag gjorde runt 10 ultaljud under min graviditet och min dotter verkar må bra :) Dom flesta gör så många här i Österrike.
Dock var alla utom en eller om det var två bara någon minut långa.

Så vill ni veta könet verkar ett könsultraljud som ett bättre alternativ än något hemmatest (hur skulle ett sånt fungera?)

könsul går tidigast göra v24 om inte jag missminner mig(det är svårt o se tidigare), om det inte är ett vul. vi har gjort alla ul på emmakliniken i malmö, de kostar mellan 1000-1600kr där beroende på om man vill ha 2d eller 3d-4d.

KönsUL erbjuds från v.18 på de kliniker jag surfat runt på nu.

Tack så mycket för alla svar, ni är underbara! :)

Jag gjorde ett UL i v. 4 nästa i v. 12. Nu gjorde jag RUL i v. 19+2. Är det okej för mig att göra ett ultraljud till, isåfall när?

När dom hittade avvikelse på mitt RUL så gjordes ett till UL redan dagen efter. Det avslutades och vi disskuterade och sen tog de fram UL igen och använde när de gjorde fostervattensprov.

Vill du ta reda på könet tycker jag du ska boka in ett 3D UL. Det är superhäftigt. Dessutom är maskinerna bättre än de på sjukhuset ;)
29754952.jpg

29754953.jpg

Såhär bra syns könet
29844216.jpg

29754951.jpg

Jag fick se 3D ultraljud på sjukhuset så det beror nog på vilket sjukhus. Däremot erbjuder dom inte 3D ( på ex Östra i gbg ) bara för skoj skull :)

Nä jag var ju på ett "skoj" UL och gjorde 3d, de blev ju inga mer ul på sjukhuset för fostervattensprovet såg bra ut så då bokade jag in det här. Vi visste ju könet oxå eftersom vi tog fvp men det var hjärtat vi skulle titta på.

Tycker Tittuts maskin var mycket bättre än de som de använt på RUL, läkar UL och på förlossningen på akademiska. På förlossningen såg de t.ex. ett ganska stort vitt fält som de misstänkte var myom, men på tittut syntes inget konstigt alls på livmodern. På akademiska såg de en markering på hjärtat och på tittut såg han 2 stycken.

jag gör en delvis rättelse av mig själv... 24+0 gäller för 3D-4D som vi gjort med båda barnen.

18v för 2d som du har hittat:)

Jag menade bara att det inte behöver vara bättre maskiner på ex en privat klinik än på sjukhus, det beror ju på vart i landet du befinner dig :)

Häftigt med 3D-UL! :laugh:
Dock ser de lite läskigt ut :D Vet dock inte vart de har det här i närheten..
Blev ju tipsad om Mamma Mia i Göteborg och planerar att vända mig dit.

När jag var på RUL så låg bebis och kollade in mot min rygg, gör inte de att det är svårare att kanske se kön?

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 101
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 505
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka