Konsten att transportera två hästar

S

spiel_mit_mir

Jag undrar hur noggranna folk egentligen är med maxlast, totalvikt och sådana saker när det gäller hästtransport och dragbil? Jag tycker ofta att man ser en vanlig boggietransport med två normalstora hästar i, men finns det några transporter som man får lasta ca 1100-1200 kg häst i?

Jag har en boggietransport själv med maxlast på 750 kg och en totalvikt på 1480 kg. Det gör att jag inte kan lasta mer än en häst i den, och det ställer nu till stora problem för oss när vi skall flytta och behöver transportera båda hästarna samtidigt. Det är ganska små hästar, de väger väl 900 kg tillsammans skulle jag tro, men det är alltså 150 kg för mycket enligt maxlasten. Vad kan egentligen hända om man lastar släpet för tungt? (Annat än att bilen inte orkar dra kanske). Hur gör alla som kör två stora hästar tillsammans? Även om man har BE-kort så får ju inte transporten lastas hur tungt som helst och två stora halvblod väger en hel del...

*villrådig*

// Lollo
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

Tja transporten kan ju gå sönder osv osv.

Ja det finns transporten som kan ta 1200kg. Men då får man ju gå upp i klass med bilen och så.

Jag har tillgång till ett ekipage där transporten har en totalvikt på 3500kg, får lasta lite drygt 2000kg i det eller om det tom var 2500kg.

Om jag hade fått höja totalvikten till vad mitt släp är konstruerat för skulle jag haft en lastvikt på 1300kg med rätt bil. (Totalvikt 2000kg, idag 1500 varav lastvikt drygt 800, förmodligen vägd tom). Nu är det så gammalt så tillverkaren vill inte skriva ut intyg så jag kan väga upp, så det är inte så mkt att göra.
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

det finns transporter som har väldigt hög maxlast (totalvikt på 2 ton och mer) men då måste man ha BE kort samt bil som får dra så mkt. med BE (finns många sådana bilar). har man mer bakom än vad bilen får dra (på B kort) så är det olovlig körning. dvs. du kör utan körkortsbehörighet. förr fick man böter, nu riskerar man körkortet.
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

Hur vet man hur mycket släpet är konstruerat för? Står det på registreringsbeviset? Jag blir helt snurrig av alla vikter som står där! Hur tungt ekipage får man framföra på bara B-körkort? (inkl. bilen alltså)

Nu verkar det lösa sig så att tjejen som ägt en av hästarna kan hjälpa till att köra så då kan vi ta två transporter, så vi slipper oroa oss för olovlig körning :)
// Lollo och pållarna Meyah och Drewface
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

på bilens reg.bevis står det hur mkt. den bilen får dra (totalvikten på släpet) med B körkort respektive BE kort.
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

Min erfarenhet är att folk över lag inte alltid är så noga med det där med vikter.
Har själv kört två fullstora hästar i min transport. Transporten lastar typ 800 kg men kan typas upp till totalvikt 2 ton, och är således konstruerad för att ta mer vikt. Det är bara på pappret den inte får göra det. Inte rätt för den sakens skull, men jag hade inte lastat på två hästar om jag inte litat på att transporten skulle klara det.

Hur mycket man får dra beror på bilen. Det står i reg.pappret högsta totalvikt på släpet för B-körkort. Min bil får dra 1400 kg på B-kort.
Släpet i sin tur har en totalvikt (hur mkt det beräknas väga med full last), en tjänstevikt (släpets egna vikt) samt en maxlastvikt (hur mycket man får lasta i det.)
Släpets totalvikt får inte överstiga bilens högsta totalvikt på släp - då är det olagligt oavsett hur mycket eller lite man lastar i släpet.
Jag får t ex inte köra ett släp med totalvikten 1450 kg, även om det bara skiljer 50 kg blir det olagligt.

Som jag har förstått det (rätta mig om jag har fel) är det överlast att köra med ett släp man får köra med bilen, fast med för mycket last i.
Olovlig körning om man kör med ett släp med för hög totalvikt för bilen.
Olovlig körning räknas mig veterligen värre än överlast, om man skulle bli stoppad av polis.
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

Min erfarenhet är att folk över lag inte alltid är så noga med det där med vikter.
Har själv kört två fullstora hästar i min transport. Transporten lastar typ 800 kg men kan typas upp till totalvikt 2 ton, och är således konstruerad för att ta mer vikt. Det är bara på pappret den inte får göra det. Inte rätt för den sakens skull, men jag hade inte lastat på två hästar om jag inte litat på att transporten skulle klara det.

Hur mycket man får dra beror på bilen. Det står i reg.pappret högsta totalvikt på släpet för B-körkort. Min bil får dra 1400 kg på B-kort.
Släpet i sin tur har en totalvikt (hur mkt det beräknas väga med full last), en tjänstevikt (släpets egna vikt) samt en maxlastvikt (hur mycket man får lasta i det.)
Släpets totalvikt får inte överstiga bilens högsta totalvikt på släp - då är det olagligt oavsett hur mycket eller lite man lastar i släpet.
Jag får t ex inte köra ett släp med totalvikten 1450 kg, även om det bara skiljer 50 kg blir det olagligt.

Som jag har förstått det (rätta mig om jag har fel) är det överlast att köra med ett släp man får köra med bilen, fast med för mycket last i.
Olovlig körning om man kör med ett släp med för hög totalvikt för bilen.
Olovlig körning räknas mig veterligen värre än överlast, om man skulle bli stoppad av polis.

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens TJÄNSTEVIKT. Då måste man ha BE körkort. Och då spelar det ingen roll om släpet är lastat eller ej.

Många tänker som du att släpet kan vägas upp och alltstå tål mer last. Vad man glömmer är att BILEN inte får dra så mycket. och det har inte med att bilen inte orkar, utan att draget med infästningar inte tål mer. Draget kan alltså gå sönder/av i värsta fall. Då spelar det ingen roll att släpet är ok.

Kan inte bötesbeloppen, men olovlig körning kan du ju bli av med körkortet för och överlass är nog inte så dyrt när det handlar om ett par hundra kilo. Så olovlig är värre.
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens TJÄNSTEVIKT. Då måste man ha BE körkort. Och då spelar det ingen roll om släpet är lastat eller ej.

Många tänker som du att släpet kan vägas upp och alltstå tål mer last. Vad man glömmer är att BILEN inte får dra så mycket. och det har inte med att bilen inte orkar, utan att draget med infästningar inte tål mer. Draget kan alltså gå sönder/av i värsta fall. Då spelar det ingen roll att släpet är ok.

Som jag skrev så står det i bilens papper vilken högsta totalvikten på släpet får vara med B-kort.
Bilens tjänstevikt är bilens vikt i sig, räknat med all nödvändig utrustning samt förarens vikt. Som du skriver får släpets totalvikt inte överstiga bilens tjänstevikt.
Men som jag skrev, så får släpets totalvikt inte överstiga bilens totalvikt för släp för B-kort.

Ang. bilens drag har du helt rätt.


Kan inte bötesbeloppen, men olovlig körning kan du ju bli av med körkortet för och överlass är nog inte så dyrt när det handlar om ett par hundra kilo. Så olovlig är värre.

Det var det jag skrev.
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

Det är bara på pappret den inte får göra det. .
Det är inte riktigt sant. För att få den nedvägd har man gjort en försvagning någonstans, man har kanske bytt kulhanske till en som inte tar mer än den nya totalvikten och/eller bytt däck till svagare däck. Att lasta mer än man får i en nedvägd transport är både farligt och riskabelt.
 
Sv: Konsten att transportera två hästar

Jag vet att det brukar vara så, men enligt min tillverkare så skulle inget behöva bytas på släpet för att typa upp det till 2000 kg. Det var iaf vad de sa när jag köpte släpet.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 728
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 004
Hästvård Ja, vad kan nedan beskrivna häst egentligen tänkas väga? (Har tyvärr inga bra exteriörbilder....) Häst - 162 cm i mkh. - Irish Sport...
2
Svar
29
· Visningar
4 060
Anläggning När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan? Låt säga att man finner flera stall som är...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp