Konsten att skriva ett inlägg

karamelldrottningen

Trådstartare
Har ni tänkt på hur olika det skrivna ordet kan uppfattas? Hur man skriver ett konstruktivt inlägg utan att för den delen förlora sin röst, personlighet. Och utan att det för den delen låter som ett uppslagsverk.

Missuppfattningar uppstår lättare vid sms, Facebook, bukefalos osv. Än när man ser personen eller för den delen pratar i telefon.

Är det inte så att vi människor inte är anpassade till en elektronisk kommunikation utan hörandet till hjälp?

Tänk vad många beslut som fattas enbart via mail och sms!

Har ni tänkt på detta? Tänker ni innan ni skriver eller blir det bara som det blir och så får den andra uppfatta budskapet bäst den kan?

Något man bör tänka på? Att vara för kortfattad kan uppfattas som att man är kort i tonen?

Detta inlägg som jag skriver just nu kanske uppfattas av några som stötande. Men som förtydligande: funderar mest över detta fenomen :).

(OBS smilyn vid förtydigandet)

Alla skriver olika, en del skriver jättebra tycker jag , med bra förklaringar och bra ordförråd
Själv skriver jag kort o koncist , som jag tänker ungefär :) --en del stör sig på det för dom förstår inte och man ska förklara i flera km så då blir det ju långt tillslut ändå :D

Vet inte om det är dom eller mig det är fel på eller om det helt enkelt är så enkelt att vi bara är olika ..

Alla skriver olika, en del skriver jättebra tycker jag , med bra förklaringar och bra ordförråd
Själv skriver jag kort o koncist , som jag tänker ungefär :) --en del stör sig på det för dom förstår inte och man ska förklara i flera km så då blir det ju långt tillslut ändå :D

Vet inte om det är dom eller mig det är fel på eller om det helt enkelt är så enkelt att vi bara är olika ..

Jag skulle säga att koncist snarare är motsatsen till hur du skriver. ;) Du sätter sällan punkt utan gödslar med ... - alltså tre punkter. Och det signalerar oavslutade tankegångar, osäkerhet eller vaghet, vilket är allt annat än koncist.

Obs - detta är inte sagt som kritik, man måste inte vara koncis. :)

Jag skulle säga att koncist snarare är motsatsen till hur du skriver. ;) Du sätter sällan punkt utan gödslar med ... - alltså tre punkter. Och det signalerar oavslutade tankegångar, osäkerhet eller vaghet, vilket är allt annat än koncist.

Jag tror att jag skriver en del punkter efter varandra utan att tänka på det. För mig låter det som att jag spånar och eventuellt kommer skriva mer om ämnet sedan. Eller att jag medvetet utelämnar tankar/info. Men försöker att undvika det nu för en del uppfattar det olika och ärligt talat hur 17 är det tänkt att uppfattas? Lite som du säger nån formav vaghet. Vilket inte jag tänker på i första hand utan mer att "fortsättning följer" (kanske, kanske inte).

Ja, fortsättning följer är väl inte fel. Tre punkter betyder ju helt enkelt att meningen inte är avslutad.

Jag tycker nog inte att skrift nödvändigtvis medför fler missförstånd än prat. Däremot blir det delvis andra sorters missförstånd.

Jag trivs väldigt bra med att en stor del av min kommunikation med andra är skriftlig och jag tycker att många visar intressantare sidor av sig själva i skrift än när man pratar.

Ska man se det rent krasst så är vi inte anpassade för att förstå folk över telefon heller. Det finns någon siffra som säger att 90% av vår kommunikation är icke-verbal, i.e. kroppsspråk. Men självfallet får vi betydligt mer information över telefon än vad vi får i text då vi kan tolka personens tonläge etc över telefon men inte i text.

Jag tycker nästan att det svåraste mediet för skriftlig kommunikation är medier, likt Buke, där många främlingar möts och diskuterar i skrift men där skriftspråket ofta lutar betänkligt åt talspråk. Just blandningen mellan talspråk och skriftspråk tycker jag ofta leder till fler missförstånd. När personerna som diskuterar dessutom inte känner varandra sen innan så blir det ännu svårare. Jag tycker mig också se en tendens här på Buke att man skärper upp sitt skriftspråk i känsliga trådar. För att just undvika missförstånd.

För egen del så kan jag bli riktigt nördig i hur jag formulerar mig och riktigt gotta mig åt välformulerade inlägg. Sen ska jag inte påstå att allt jag skriver alltid är litterärt storartat ( :D ) men tanken finns nog alltid där i bakhuvudet.

För egen del så kan jag bli riktigt nördig i hur jag formulerar mig och riktigt gotta mig åt välformulerade inlägg. Sen ska jag inte påstå att allt jag skriver alltid är litterärt storartat ( :D ) men tanken finns nog alltid där i bakhuvudet.

Det där gillade jag! Jag tycker om att läsa inlägg där skribenten lagt ner lite möda. Motsatsen, de som synbarligen inte ansträngt sig det minsta, deras inlägg ramlar jag lätt ur och börjar läsa nåt annat istället.

I tangentbordets tidevarv är många mer intresserade av att få sin mening sagd än att ta in hur man själv uppfattas med det som skrivs, och man är heller inte så värst intresserad av vad andra verkligen skriver utan man tolkar vad man tror att den lästa menar. Och det kan göra mig gröntossig. Det är det vanligaste inlägget på buke.
Jag har en förmåga att skriva romaner och dubbla vad jag skriver, dvs jag omformulerar min poäng för att vara säker på att den går fram, men det är ofta för mycket information för vissa som läser mig så då börjar man tolka fram en tredje variant.

Jag skriver oftast som jag tänker, men jag gör mig vinn om presentationen, försöker sköta mig snyggt och rent. Tangentbordshalka förekommer, men jag trooooor att det i de fallen är uppenbart att det är just tangentbordshalka.

Det stör mig att folk är så vansinnigt dåliga på rubriksättning ens. Utan versaler, med dålig koppling till tråd, taskig grammatik.

Strålande!

Det är hur kul som helst att grunna och hitta en formulering man är väldigt nöjd med, för att sedan kunna använda den i ett bukeinlägg..

Jag har också berikat mitt språk med en hel del välgjorda eller vitsiga formuleringar från just buke :). För att inte tala om alla inlägg som genom goda föruleringar lärt mig en massa om mig själv.

Jag har lärt mig sjukt mycket av att skriva på buke! Det är sällan någon verkar bli upprörd av mina inlägg vilket jag tolkar positivt, jag gillar iaf inte när folk skäller på mig :-o

Och jag är fortfarande förundrad av hur min sambo bakom ett tangentbord är en helt annan person än om man pratar direkt med honom.Han får verkligen inte fram ett jota av vad han menar i skriven form men är den i särklass mest avancerade diskussionsparten jag träffat. Kommer nog aldrig förstå/acceptera det, jag gillar inte alls kass skrift :-o

Sånt gillar jag också. Fast sen finns det de som briljerar med sitt språk och hela textens mening försvinner bland snitsiga formuleringar och långa onödiga utlägg.

Jag är väl fel person att skriva här, då jag har en förvärvad hjärnskada i pannloben och kan missuppfatta och missuppfattas å det grövsta även IRL, jag har ett flertal gånger gjort människor riktigt ledsna utan att ens märka det. Min sambo fick ett par slängar av det där i början av vårt förhållande och kunde ta riktigt illa vid sig, men han insåg att jag inte menade eller ens var medveten om att jag gjorde det. han gjorde mig medveten om det så nu händer det inte så ofta längre.

Saken är ju den att människans kommunikation är så mycket mer än bara orden, det är tonläge, kroppshållning och ansiktsuttryck som även förmedlar det vi säger, bara text blir ju väldigt platt och en mening kan ju uppfattas väldigt olika från person till person.

När jag skriver har jag mitt tonläge och betonar vissa ord i huvudet och fattar precis hur jag menar, medan någon som läser har ett helt annat tonläge och betonar andra ord i huvudet när den läser det och då kan texten få en helt annan betydelse. Ska man skriva på forum är det väl alltid en bra idé att tänka och läsa igenom det man skrivit noga innan man postar. Dock uppstår ju missuppfattningar ganska ofta ändå.
Att jag dessutom har ett jobb som kräver väldigt korrekt svenska gör väl att jag uttrycker mig lite stelt.

Vi har ju en "kortskrivare" här, I_U, i början trodde jag hon var jättearg tills jag fick förklaringen. Nu tycker jag det är skönt när jag slipper plöja igenom en massa text som bara är en massa ord staplade på varandra utan att man sagt så mycket egentligen.

Ett välskrivet inlägg är njutbart.

En sak som jag blivit väldigt medveten om här på Bukefalos är att vi ofta missuppfattar varandra beroende på att vi förväntar oss att alla har samma referensramar och samma kunskap om fackuttryck som vi själva har. Då blir det lätt en ilska som är större än viljan att förstå.

En sak som jag blivit väldigt medveten om här på Bukefalos är att vi ofta missuppfattar varandra beroende på att vi förväntar oss att alla har samma referensramar och samma kunskap om fackuttryck som vi själva har. Då blir det lätt en ilska som är större än viljan att förstå.

Enig. Och det får mig att tänka på något relaterat, nämligen att viljan att försöka förstå vad någon menar är minst lika viktig som omsorgen om att formulera sig begripligt i skrift. Som läsare saknar jag oftare den viljan än vad jag saknar välformulerade inlägg. Ibland kan en i sig intressant diskussion bli helt förstörd av att någon gör sitt bästa för att låta bli att förstå, eller för att någon hakar upp sig på att en användare använder fel terminologi.

Är det så? På senior tänker jag snarare att vi är olika skolade i att skriva med precision. Ganska många här förväntar sig att läsarna ska tolka inlägg som en välvillig och uppmuntrande förälder snarare än som en diskussionspartner. Orden är ju allt vi har här och kan man inte formulera sig precist, alternativt inte har förmågan att utveckla sin tankegång bortom det ytliga så är det svårt för andra att begripa vad man vill åt. "Ett dilemma ..."-tråden är väl en utmärkt illustration på just den problematiken.

Ibland kan en i sig intressant diskussion bli helt förstörd av att någon gör sitt bästa för att låta bli att förstå, eller för att någon hakar upp sig på att en användare använder fel terminologi.

Även om jag håller med dig så kan jag också irritera mig på något som närmast är motsatsen: någon hävdar i inlägg efter inlägg att hen "inte menade så" eller att de som argumenterar emot "märker ord".

Själv är jag helt övertygad om ens spontana ordval betyder något och att man därför inte kan ta avstånd från det så fort man får kritik.

Jag älskar att gödsla med tre punkter, det representerar exakt hur jag tänker, och pratar i verkligheten med för den delen. Jag ogillar absoluta sanningar, så för mig består dom tre punkterna ofta i ett outtalat "eller? jag kan tänka mig att ändra åsikt om du kan argumentera för din sak". Det kan också representera att det finns en fortsättning men jag tänker inte skriva ut den, antingen för att det känns olämpligt/ohyfsat att bli så specifik, eller för att det finns en fortsättning men den är för vagt formulerad i mitt eget huvud, så det är ingen vits att sätta den på pränt...

;)

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 473
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar