Konsten att lyckas med en hältutredning

Haukur

Trådstartare
Haukur har varit mystiskt halt i några dagar. Det började i fredags med att han vid ridning markerade, om än mycket lite på ett framben. Lät honom stå över helgen för att vila bort ev skada (som inte kunde lokaliseras då han varken ömmade eller var varm/svullen). Igår när jag skulle ta in hästen från hagen ville han inte följa med och var mycket halt på vbak. Så fort vi kom upp på stallplanen och bort från den mjuka/leriga hagen var han så gott som ohalt igen, gick dock lite försiktigt.
Sprang lite med honom i stallgången och longerade lite på stallplanen, han kortade vbak lite men knappt märkbart vid longering. Tänkte be en stalltjej springa lite med honom på vägen för att få bättre överblick men där sa det stopp, den lilla backen som är upp till vägen var Haukur övermäktig och han haltade något fruktansvärt på vbak, i uppförsbacke men ej nerför.
Misstänkte att hältan satt i knät då han hade bra påskjut i både skritt och trav på hårt, slätt underlag men det strulade till sig på mjukt eller i uppförsbacke.

Ringde veterinären som kom upp idag. När jag en timme innan tagit in honom från konvalecenthagen in i stallet hade han haltat. Självklart är hästen inte halt när veterinären kommer.:smirk: Jädra tjurskalle, han skulle självklart aldrig komma på tanken att visa sig svag när vi har besök.
Veterinären böjde igenom hela hästen och det enda han kunde se var en grads hälta på vbak och en reaktion vid böjning på samma ben. Han höll med mig om att det troligtvis satt i knät.

Hur visar man eg en halt häst för en veterinär när hästen dels är så mjuk så man skulle kunna vika honom dubbel utan reaktion (böja den hästen är onödigt öht) och dels så hård i huvet så han gett sig fan på å inte visa nåt för en främmande människa.

När veten åkt igen, med mig 1400 kr fattigare haltade givetvis hästskrället igen när jag släppte ut honom i hagen.

Sv: Konsten att lyckas med en hältutredning

Hur visar man eg en halt häst för en veterinär när hästen dels är så mjuk så man skulle kunna vika honom dubbel utan reaktion (böja den hästen är onödigt öht) och dels så hård i huvet så han gett sig fan på å inte visa nåt för en främmande människa.

Stackars Hök...
Min pålla var ju halt i våras som du kanske vet. Jag tror att det enda sättet att utreda en hälta ordentligt är på klinik. För ett böjprov visar ju i och för sig var hältan sitter (troligen), men inte VAD det är. Man kan ju börja som du gjort nu och sen vila hästen x dagar/veckor och sen ta igång igen. Men om du vill VETA nu så är nog klinik det enda raka för då kan de ju även röntga och konstatera vad det är.

Min pålla visade sig ju ha kotledsinflammation.

Har du gjort spattröntgen?

Nej, han visar inga spattsymptom, jag är säker på att det sitter i knät. Högst otroligt med spatt, han har perfekt exteriör och benställning, är fortfarande rätt ung för spatt (7 år), är sparsamt riden av enbart mig så jag vet vad han är utsatt på och han har fått bra foder hela livet så risken att det skulle vara spatt är mindre än minimal.

Stackars Hök...
Min pålla var ju halt i våras som du kanske vet. Jag tror att det enda sättet att utreda en hälta ordentligt är på klinik. För ett böjprov visar ju i och för sig var hältan sitter (troligen), men inte VAD det är. Man kan ju börja som du gjort nu och sen vila hästen x dagar/veckor och sen ta igång igen. Men om du vill VETA nu så är nog klinik det enda raka för då kan de ju även röntga och konstatera vad det är.

Min pålla visade sig ju ha kotledsinflammation.

Ja det är sant, har tänkt åka till klinik i nästa vecka om det inte blivit bättre, men det känns lite överilat att åka redan nu, det kan ju vara en mjukdelsskada helt enkelt.
Det trökiga är ju att han är så tjurskallig att han aldrig skulle visa nån främling (och speciellt inte ne karl) att han har ont, dom kan böja och bända hur mycket som helst å han står där med öronen framåt;)

Han var inte så halt idag (gick bara i hagen) men jag tänkte åka upp tiiidigt imorron så jag hinner ringa veten innan 9 (telefontid 8-9) ifall det skulle vara sämre så man slipper den förbannade helgjouren, annars kan man ju ge sig fn på att han kommer hoppa på tre ben på lördag:devil:

Tänkte be en stalltjej springa lite med honom på vägen för att få bättre överblick men där sa det stopp, den lilla backen som är upp till vägen var Haukur övermäktig och han haltade något fruktansvärt på vbak, i uppförsbacke men ej nerför.
Misstänkte att hältan satt i knät då han hade bra påskjut i både skritt och trav på hårt, slätt underlag men det strulade till sig på mjukt eller i uppförsbacke.

Kolla haserna, du gör rätt i att åka till klinik. Det är enklare att nå kärnans punkt genom en klinikundersökning.

Nej, han visar inga spattsymptom, jag är säker på att det sitter i knät. Högst otroligt med spatt, han har perfekt exteriör och benställning, är fortfarande rätt ung för spatt (7 år), är sparsamt riden av enbart mig så jag vet vad han är utsatt på och han har fått bra foder hela livet så risken att det skulle vara spatt är mindre än minimal.

Jag bara frågar för min var precis halt som din och det var spatt HB.

;)
Ja det är sant, har tänkt åka till klinik i nästa vecka om det inte blivit bättre, men det känns lite överilat att åka redan nu, det kan ju vara en mjukdelsskada helt enkelt.
ja, nog kan man vänta några dagar om det inte finns någon större svullnad eller verkar så farligt. Kanske han bara sträckt sig eller fått en spark av någon.

Det trökiga är ju att han är så tjurskallig att han aldrig skulle visa nån främling (och speciellt inte ne karl) att han har ont, dom kan böja och bända hur mycket som helst å han står där med öronen framåt;)
Nä, det är ju svårt då. Men även om det inte visar något direkt när de böjer så brukar det ju kunna ge effekt i travstegen efter själva böjningen. Och på röntgenbilder kan han inte fejka friskhet ifall det är något där!:D

Han var inte så halt idag (gick bara i hagen) men jag tänkte åka upp tiiidigt imorron så jag hinner ringa veten innan 9 (telefontid 8-9) ifall det skulle vara sämre så man slipper den förbannade helgjouren, annars kan man ju ge sig fn på att han kommer hoppa på tre ben på lördag:devil:

:rofl: Ja, det är väl standard! Att problemen blir som störst när det är helgjour!

Kolla haserna, du gör rätt i att åka till klinik. Det är enklare att nå kärnans punkt genom en klinikundersökning.
Gör folk verkligen så? Springer å röntgar så fort hästen är lite halt? Inget illa ment men det verkar bli fruktansvärt dyrt i längden. Jag vet ju hur jag är själv, ramlar man på en isfläck på vintern kan jag halta i flera veckor utan att det är några större skador och så vitt jag vet har jag aldrig haft spatt.
Är det verkligen vettigt att röntga en sparsamt riden i princip egenuppfödd 7åring med bra benställning bara för att den varit halt några dagar? Och dessutom visar tydliga tecken på att smärtan sitter betydligt högre än hasen. Jag tycker det är att dra i lite höga växlar från början.

Bara en undran som sagt, ingen anklagelse, jag hör till sorten som inte ringer vet i första taget annars.

Jag bara frågar för min var precis halt som din och det var spatt HB.
Hur reagerade din på böjprov? Kände du värme/svullnad?

Haukur är inte halt idag, går lite försiktigt å kortar steget på VB när han svänger men annars ren. Vid böjning av övre delen av benet reagerade han knappt men när veterinären tog ett bättre tag och höll om knät när han böjde blev han orolig.
Min slutsats är att han förmodligen åkt på en smäll på knät i hagen vilket resulterat i något blåmärksliknande vilket isf oxå förklarar att han haltade mer när han var kall (stel) än uppvärmd.

;)
ja, nog kan man vänta några dagar om det inte finns någon större svullnad eller verkar så farligt. Kanske han bara sträckt sig eller fått en spark av någon.
Jag lugnar mig över helgen. Ser som sagt bättre ut nu så jag gissar på spark.. Har aldrig varit svullen eller varm.
:rofl: Ja, det är väl standard! Att problemen blir som störst när det är helgjour!
Eller hur:p Haha, kakan har alltid lyckats pricka in helgerna, helst då storhelgerna och den gången vi fick åka akut med Höken till strömsholm med misstänkt punkterad kotled var vi framme 01:00 på fredag natt:crazy:

Inte varm eller svullen, inget böjprov, vi började med röntgen.
Men jag hoppas för din skull att det inte är spatt.

Jag har en tolerans på max 14 dagar, då ska hästen klart uppvisa förbättring under den perioden annars blir det klinik.

Inte varm eller svullen, inget böjprov, vi började med röntgen.
Men jag hoppas för din skull att det inte är spatt.
Ok. Det är inte spatt det är jag säker på:D

Jag har en tolerans på max 14 dagar, då ska hästen klart uppvisa förbättring under den perioden annars blir det klinik.
Ok, då har vi ungefär samma tolerans. Han har idag varit halt en vecka och visade knappt någon hälta idag, gick ovanligt försiktigt men ingen "normal" människa skulle märka något ovanligt med honom.

Jag hade åkt in till kliniken...jag är inte den som ringer vet i första taget men nu har jag nog blivit lite sån...min häst var halt när hon kom hem ifrån fodervärd, hon reagera på böjprov men ingen svullnad eller värme. Hon visa inget när man red eller longera henne heller..helt plötsligt blev hon "frisk" och jag började rida henne lite smått och så kom det tillbaka igen..åkte in till kliniken direkt och hon hade pålagring i kotan fram och inflamation i knä o kota....

Nä nu e jag allt lite nyfiken på hur det gått för din häst?

Hoppas att allt är väl igen och att sparkteorin stämde.

/Oops

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Noak
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar