Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Jag surar inte ihop? Men jag ska alltså göra en brandbesiktning, jag ska ta ut sotare, jag ska knacka hål och sen mura ihop murstocken för att fixa spjället som sitter fast. Allt i ett hus jag inte ens äger. Det gör jag förstås inte. Och har inte nån ekonomisk möjlighet till det heller.
Så jag får helt enkelt lägga den tanken på hyllan.
Näe? Nu drar du till värsta scenariot utan att veta något.

Att en eldstad som används blir sotad åligger fastighetsägaren.
En person säger att spjället lätt kan lossas av en murare.
Du vet ju inte ens om det är fast för att det ligger något på spjället? Eller bara kärvar. Det ser sotaren.

I sotningsmeddelandet brukar det finnas tid oh dag sotaren kommer resp hur du når sotaren. Du kan ju ringa och be sotaren uppdatera dig om hur det ser ut?

I mitt sotningsdistrikt står det i meddelandet " sotningen kommer att utföras av XX med mobil.nr xxxxx Kanske är det likadant hos er
 
Det är säkert rimligt med tanke på att stubbar räknas som miljöfarligt avfall. En snabb sökning visar att Betula-studien som är gjord i Sverige, där räknar de att den som eldar med ved löper 70 % större risk att drabbas av demens. Sen har de säkert inte väg in aspekter som om man har en gammal eller modern kamin, osv (har inte läst studien) men det kan ändå vara en fingervisning att man kanske inte ska elda vad som helst i vilken kamin som helst.
Va?
 
Vi har bergvärme i huset och satt in en gjutjärnskamin av två anledningar; för att avlasta pannan, men framför allt för att få huset att andas igen. Husets renoveringar har skapat ett instängt hus med fukt på vinden och ingen inluft. Detta har vi ändrat på. Och huset mår mycket bättre.

Vi värmer inte upp hela huset (130+60 kvm) på en kamin, men det blir stor skillnad på nedervåningen. Och murstocken får ut lite värme även på övervåningen. Vi har en fläkt på kaminen och den gör STOR skillnad.

Eftersom vi jobbar dagtid eldar vi en stund på kvällen. Brukar fylla på med ved en eller två gånger under kvällen. Detta räcker för oss. Lediga kalla dagar tänder jag även på morgonen, men eldar då bara en eller två omgångar.

Detta "lilla" eld-bidrag påverkar både elräkningen och miljön i huset. Och exempelvis att tvätten torkar mycket fortare. Så även om vi ändå får ha igång bergsvärmen, så är det för oss värt att elda. Och skulle det bli långvarigt strömvbrott, så klarar vi oss med mat och värme ändå.

Ja, tvätten torkar dåligt, det håller jag med om. Kanske får ströelda nån timme då och då om det är mycket tvätt som ska torka.
 
Näe? Nu drar du till värsta scenariot utan att veta något.

Att en eldstad som används blir sotad åligger fastighetsägaren.
En person säger att spjället lätt kan lossas av en murare.
Du vet ju inte ens om det är fast för att det ligger något på spjället? Eller bara kärvar. Det ser sotaren.

I sotningsmeddelandet brukar det finnas tid oh dag sotaren kommer resp hur du når sotaren. Du kan ju ringa och be sotaren uppdatera dig om hur det ser ut?

I mitt sotningsdistrikt står det i meddelandet " sotningen kommer att utföras av XX med mobil.nr xxxxx Kanske är det likadant hos er

Nu är det ju fastighetsägaren som har kontakten med sotaren. Ska jag börja ta egna sånna kontakter och egna sådana beslut, är det ju långt ifrån säkert att fastighetsägaren tar kostnaden. Eller ens tillåter mig ta sånna beslut.
Fastighetsägaren har känt på spjället och ansett att det inte behöver fixas.
 
Nu är det ju fastighetsägaren som har kontakten med sotaren. Ska jag börja ta egna sånna kontakter och egna sådana beslut, är det ju långt ifrån säkert att fastighetsägaren tar kostnaden. Eller ens tillåter mig ta sånna beslut.
Fastighetsägaren har känt på spjället och ansett att det inte behöver fixas.
Du behöver inte göra något alls, det kommer att komma en brandinspektion av spis och skorsten då det ska göras var tredje år så det är dags nu. Du kommer att bli meddelad om datum och om det inte passar får du boka om tiden. Väl på plats kan du ställa frågor om du undrar om något.
 
Du behöver inte göra något alls, det kommer att komma en brandinspektion av spis och skorsten då det ska göras var tredje år så det är dags nu. Du kommer att bli meddelad om datum och om det inte passar får du boka om tiden. Väl på plats kan du ställa frågor om du undrar om något.

Det borde jag redan blivit kontaktad om i så fall, eftersom besiktning borde gjorts vintern 18/19 senast. Och ingen har varit här, vad jag vet.
 
Du behöver inte göra något alls, det kommer att komma en brandinspektion av spis och skorsten då det ska göras var tredje år så det är dags nu. Du kommer att bli meddelad om datum och om det inte passar får du boka om tiden. Väl på plats kan du ställa frågor om du undrar om något.
Det är sex år om eldningen är liten.
 
Har inte orkat läsa alla inlägg men svarar ändå 😳
Katter brukar älska eldstäder. Det är inte bra om det ryker in men om man har torr ved och bra drag brukar det inte ryka in.
Första gången man eldar på året kandet vara lite svårt att få igång draget eftersom det lätt lägger sig en luftpropp i skorstenen. Be hyresvärden starta brasan första gången. Annars brukar jag ställa in en marschall eller några värmeljus för att värma upp skorstenen.

Lycka till 🔥
 
Jag surar inte ihop? Men jag ska alltså göra en brandbesiktning, jag ska ta ut sotare, jag ska knacka hål och sen mura ihop murstocken för att fixa spjället som sitter fast. Allt i ett hus jag inte ens äger. Det gör jag förstås inte. Och har inte nån ekonomisk möjlighet till det heller.
Så jag får helt enkelt lägga den tanken på hyllan.
Eller så provar du att elda några timmar på kvällarna (till exempel) och ser hur du tycker det fungerar eller är värdelöst?
Elda 2 ggr/dag vore kanske ännu bättre, men vem har tid att hålla igång en eld några timmar på morgonen OCH några på kvällen 😅. Inte jag i alla fall.
Synd att spjället inte funkar det hade ju hjälpt dig att behålla värmen kvar inne men det är ju inget farligt att det inte går att stänga.
 
Har du källan till den studien? Låter ju extremt mycket.

Jag förstår att inställningen här är allt negativt om vedeldning bara är typ ett "påhitt för att få förbjuda gamla spisar", så den källan skulle ju dumförklaras ändå. Är du uppriktigt intresserad får du kolla själv.
 
Senast ändrad:
Eller så provar du att elda några timmar på kvällarna (till exempel) och ser hur du tycker det fungerar eller är värdelöst?
Elda 2 ggr/dag vore kanske ännu bättre, men vem har tid att hålla igång en eld några timmar på morgonen OCH några på kvällen 😅. Inte jag i alla fall.
Synd att spjället inte funkar det hade ju hjälpt dig att behålla värmen kvar inne men det är ju inget farligt att det inte går att stänga.

Nej, men uppenbarligen är det öppna spjället så illa att värmen inte stannar ändå. Då eldar jag ju oavsett mer för kråkorna än för mig.
 
Jag förstår att inställningen här är allt negativt om vedeldning bara är typ ett "påhitt för att få förbjuda gamla spisar", så den källan skulle ju dumförklaras ändå. Är du uppriktigt intresserad får du kolla själv.
Klart jag är uppriktigt intresserad. Allt som ökar risken för cancer med så mycket är jätteintressant. Jag jobbar inom sjukvården och har massor av cancer i släkten så jag är intresserad både av egna och allmänna skäl.

Gjorde en snabb googling och hittade några studier om negativa hälsoeffekter, men inte de siffror du nämnde. Förstår inte varför du är ovillig att ge källan bara för att inställningen i tråden är negativ. Den kanske ändras med fakta?
 
Jag förstår att inställningen här är allt negativt om vedeldning bara är typ ett "påhitt för att få förbjuda gamla spisar", så den källan skulle ju dumförklaras ändå. Är du uppriktigt intresserad får du kolla själv.
Hittade denna, är det den du menar; https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-hälsofarlig-är-vedbrasan-1.1063717

Det står att" Hennes mest skrämmande slutsats är att husägare som eldar med ved har fem gånger högre halter av cancerframkallande så kallade PAH-er i inomhusluften än icke vedeldare i samma bostadsområde."

Det är inte riktigt samma sak som att de har 5 ggr större risk att få cancer, men det är definitivt inte bra! Ska helt klart försöka få fram ursprungsreferensen. Det står ju inget om vilka kaminer som användes, om det rykte in, vilken ved mm.
 
Hittade denna, är det den du menar; https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-hälsofarlig-är-vedbrasan-1.1063717

Det står att" Hennes mest skrämmande slutsats är att husägare som eldar med ved har fem gånger högre halter av cancerframkallande så kallade PAH-er i inomhusluften än icke vedeldare i samma bostadsområde."

Det är inte riktigt samma sak som att de har 5 ggr större risk att få cancer, men det är definitivt inte bra! Ska helt klart försöka få fram ursprungsreferensen. Det står ju inget om vilka kaminer som användes, om det rykte in, vilken ved mm.
Tretton hushåll låter lite att göra en undersökning på och rätt opreciserade/blandade typer av eldstäder och mängder av eldning? Svårt att veta vad som handlar om ifall eldningen är bra eller dålig, och vad som handlar om vedeldningen generellt.
 
Hittade denna, är det den du menar; https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-hälsofarlig-är-vedbrasan-1.1063717

Det står att" Hennes mest skrämmande slutsats är att husägare som eldar med ved har fem gånger högre halter av cancerframkallande så kallade PAH-er i inomhusluften än icke vedeldare i samma bostadsområde."

Det är inte riktigt samma sak som att de har 5 ggr större risk att få cancer, men det är definitivt inte bra! Ska helt klart försöka få fram ursprungsreferensen. Det står ju inget om vilka kaminer som användes, om det rykte in, vilken ved mm.

Ja, det är det. Och du har rätt i att jag uppfattade det fel, ser det.
 
Klart jag är uppriktigt intresserad. Allt som ökar risken för cancer med så mycket är jätteintressant. Jag jobbar inom sjukvården och har massor av cancer i släkten så jag är intresserad både av egna och allmänna skäl.

Gjorde en snabb googling och hittade några studier om negativa hälsoeffekter, men inte de siffror du nämnde. Förstår inte varför du är ovillig att ge källan bara för att inställningen i tråden är negativ. Den kanske ändras med fakta?

Var och en är salig sin tro och de flesta som vill att saker ska vara på ett speciellt sätt tar bara åt sig fakta som stödjer deras tro. Det är redan visat i tråden och jag tänker inte stånga huvudet i väggen för att försöka omvända nån.
 
Var och en är salig sin tro och de flesta som vill att saker ska vara på ett speciellt sätt tar bara åt sig fakta som stödjer deras tro. Det är redan visat i tråden och jag tänker inte stånga huvudet i väggen för att försöka omvända nån.
Men det handlar inte om TRO. Det handlar om fakta och källkritik. Om du inte delar källorna så är det ju du som nekar till att hålla det på en nivå där man kan ha saklig diskussion om de uppgifter som framförs och vad de egentligen säger eller inte.
Vad är poängen med att neka folk som är seriöst intresserade tillgång till informationen?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 747
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp