Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Vad jag fått reda på av hyresvärden, finns inget annat att göra än att riva skorstenen och mura upp den på nytt. Vilket jag självklart inte tänker göra.
Wow ojdå. Men det låter ju helt galet. Men jag förstår verkligen inte. Är det spjället som böjt sig eller har själva skorstenen såpass allvarliga skador? Hsr den såna skador att den måste muras upp hade jag inte ens använt den. Är det spjället så byter man bara spjäll? Det behövs inget stort hål för det.
 
Glöm inte bort att låta den vila lika många timmar som du eldar. Räddningstjänsten skriver så här:

Ett brinnande hus blir snart ett kallt före detta hus.
Vi märker inför vintern ett ökat intresse för att använda kaminer, öppna spisar och andra lokaleldstäder som inte använts på länge. Och det är fullt förståeligt.
Om du är en av dem som planerar att elda mer än vanligt, snälla elda förståndigt!
En lokaleldstad är bara anpassad att värma det rum den finns i -under en begränsad tid.
Överanvändning kan bli livsfarligt!
Våra råd är:
🔴 Elda max 2,5 kg ved per timme. Lägg in ett nytt vedträ när det tidigare inlägget brunnit ner till en glödbädd, det är både mer effektivt för värmen och mer skonsamt för anläggningen.
🔴 Låt eldstaden vila mellan eldningarna. Eldar du 4 timmar, låt den vila 4 timmar. Kontinuerlig värme kan ackumuleras i till exempel bjälklag och därmed starta en brand.
🔴 Använd bara torr ved, och gärna björk. Överblivet virke från renoveringen, eller trädgårdsavfall kan medföra ökade beläggningar i skorstenen och leda till sämre förbränning och ökad risk för skorstensbrand.
🔴 Meddela din sotare om att du eldar mer, så sotning och brandskyddskontroll sker med rätt intervall.
Glöm inte att testa brandvarnarna och ställa släckarna synligt!
Vi önskar dig en varm och trygg vinter ❤️
Dock är det där allmänna generaliseringar.
Det bästa är ändå att utgå från vad ens egen eldstad och skorsten är anpassade för.
 
Varför ska man inte lyssna på råd från räddningstjänsten?
Som spinoff på mitt eget svar så är väl räddningstjänstens råd jättebra. De riktar sig först och främst till alla som inte brukar elda normalt sett, människor som säkert inte vet vilket som är bäst för deras eldstad osv. Då är nog inte räddningstjänstens råd fel för dom och kan säkerligen undvika en massa onödiga bränder.

Sett ungefär samma råd från olika räddningstjänster, de har alla samma budskap och riktar sig till dom som nu ska elda, som inte brukar göra det.
 
Wow ojdå. Men det låter ju helt galet. Men jag förstår verkligen inte. Är det spjället som böjt sig eller har själva skorstenen såpass allvarliga skador? Hsr den såna skador att den måste muras upp hade jag inte ens använt den. Är det spjället så byter man bara spjäll? Det behövs inget stort hål för det.

Vet du, jag lägger av att svara nu. Det är liksom ingen idé, känner jag.
 
Wow ojdå. Men det låter ju helt galet. Men jag förstår verkligen inte. Är det spjället som böjt sig eller har själva skorstenen såpass allvarliga skador? Hsr den såna skador att den måste muras upp hade jag inte ens använt den. Är det spjället så byter man bara spjäll? Det behövs inget stort hål för det.
Vad jag förstår så är såväl spis som skorsten godkänd på senaste brandinspektionen så varför skulle man inte kunna elda i den då?
 
Varför ska man inte lyssna på råd från räddningstjänsten?
Alltså, jag sade att det är bättre att utgå från faktisk vetskap än från generaliseringar.
Om du tolkar det som en deklassering av räddningtjänstens råd får det stå för dig.

Det är liksom lite nivåskillnad på att undvika de värsta klanterierna och att hantera sin eldstad på ett ändamålsenligt sätt. Förhoppningsvis ska folk göra båda delarna. Därav värt att påpeka att man inte kan se detta som något man kan lita till som om det hade varit instruktioner.
Exempelvis är 4/4/4 inte alls att rekommendera för en kakelugn även om det första problemet inte kommer vara att bjälklaget tar eld. Och visst finns det eldstäder som är lämpade för kontinuerlig eldning när man gör det på rätt sätt, även om den som har noll koll ska utgå från att så inte är fallet tills hen vet mer.
 
Alltså, jag sade att det är bättre att utgå från faktisk vetskap än från generaliseringar.
Om du tolkar det som en deklassering av räddningtjänstens råd får det stå för dig.

Det är liksom lite nivåskillnad på att undvika de värsta klanterierna och att hantera sin eldstad på ett ändamålsenligt sätt. Förhoppningsvis ska folk göra båda delarna. Därav värt att påpeka att man inte kan se detta som något man kan lita till som om det hade varit instruktioner.
Exempelvis är 4/4/4 inte alls att rekommendera för en kakelugn även om det första problemet inte kommer vara att bjälklaget tar eld. Och visst finns det eldstäder som är lämpade för kontinuerlig eldning när man gör det på rätt sätt, även om den som har noll koll ska utgå från att så inte är fallet tills hen vet mer.
Du skulle behöva läsa fortsättningen på det jag skrev också som jag svarade mig själv på:

Som spinoff på mitt eget svar så är väl räddningstjänstens råd jättebra. De riktar sig först och främst till alla som inte brukar elda normalt sett, människor som säkert inte vet vilket som är bäst för deras eldstad osv. Då är nog inte räddningstjänstens råd fel för dom och kan säkerligen undvika en massa onödiga bränder.

Sett ungefär samma råd från olika räddningstjänster, de har alla samma budskap och riktar sig till dom som nu ska elda, som inte brukar göra det.
 
Du skulle behöva läsa fortsättningen på det jag skrev också som jag svarade mig själv på:
Jag har indirekt kommenterat det också i mitt svar.
Eftersom det inte framgår varifrån det du citerar är plockat så går det inte heller att se om det varit skrivet för något särskilt syfte eller riktat till någon specifik grupp. Okommenterat ger det intryck av att vara allmänt menat.
 
Du skulle behöva läsa fortsättningen på det jag skrev också som jag svarade mig själv på:

Bevisligen är du inte erfaren i att elda i olika typer av eldstäder. Följer en räddningstjänstens råd när en eldar i en kakelugn så blir den förstörd på lång sikt, även om det inte kommer att bli en brand i ett kort perspektiv.

Du bör nog vara väldigt försiktig med generella påståenden offentligt när det gäller eldning när du faktiskt inte vet vad du pratar om.

Edit: Jag är uppvuxen med de eldstäder jag eldar i idag... jag vågar påstå att jag har lite erfarenhet i ämnet. Plus att jag som sagt kan mina eldstäder.
 
Ja, de ska vara ordentligt besiktade när de köpte gården 2019. Och det var likadant då.
Tänker inte argumentera mot dig.

Bara vänligt säga att tre år sedan förra besiktningen är lång tid. Du kan ha fått kajbon i den eller att någon tegelsten lossnad och orsakat nån form av skada.

Ska du börja leda regelbundt så skulle i alla fall jag vilja att sotaren tittade till en. Det kan hända en hel del med både skorstenar och spisar även om man eldar varje dag hela kalla säsongen.

Min vedspis som eldas sporadiskt samt spispannan som eldas oftare sotas en gång per år. Pannan jag värmer husen med sotas två ggr per år. Besiktning av skorstenarna görs ca vart tredje år.
 
Tänker inte argumentera mot dig.

Bara vänligt säga att tre år sedan förra besiktningen är lång tid. Du kan ha fått kajbon i den eller att någon tegelsten lossnad och orsakat nån form av skada.

Ska du börja leda regelbundt så skulle i alla fall jag vilja att sotaren tittade till en. Det kan hända en hel del med både skorstenar och spisar även om man eldar varje dag hela kalla säsongen.

Min vedspis som eldas sporadiskt samt spispannan som eldas oftare sotas en gång per år. Pannan jag värmer husen med sotas två ggr per år. Besiktning av skorstenarna görs ca vart tredje år.
Besiktning av både skorstenar och eldstäder, mina är nybesiktigade så jag passade på att fråga när brandingenjören var här. I min kommun är det brandingenjörerna som sköter besiktningarna var tredje år numera och inte sotarna.
 
Tänker inte argumentera mot dig.

Bara vänligt säga att tre år sedan förra besiktningen är lång tid. Du kan ha fått kajbon i den eller att någon tegelsten lossnad och orsakat nån form av skada.

Ska du börja leda regelbundt så skulle i alla fall jag vilja att sotaren tittade till en. Det kan hända en hel del med både skorstenar och spisar även om man eldar varje dag hela kalla säsongen.

Min vedspis som eldas sporadiskt samt spispannan som eldas oftare sotas en gång per år. Pannan jag värmer husen med sotas två ggr per år. Besiktning av skorstenarna görs ca vart tredje år.

Kajbo har jag inte i. Jag har 4 katter, de har stenkoll på sånt. Jag hade det förra året och det gick inte att missa. Dessutom är nätet över skorstenen kollat och helt.
Tack för omtanken, jag har förstått nu att detta är en omöjlig ekvation att få ihop och kommer avstå eldning pga det ni skriver
 
Senast ändrad:
Kajbo har jag inte i. Jag har 4 katter, de har stenkoll på sånt. Jag hade det förra året och det gick inte att missa. Dessutom är nätet över skorstenen kollat och helt.
Tack för omtanken, jag har förstått nu att detta är en omöjlig ekvation att få ihop och kommer avstå eldning pga det ni skriver
Men hördu sura inte ihop nu.
Bukefolket vill hjälpa dig och du är inte intresserad. Vi vill ju att du ska förstå tjusningen i att elda och göra det bra. :heart

Tråden är full med tips. Jag trodde du ville ha svar på dina frågor??
 
Har du källan till den studien? Låter ju extremt mycket.
Det är säkert rimligt med tanke på att stubbar räknas som miljöfarligt avfall. En snabb sökning visar att Betula-studien som är gjord i Sverige, där räknar de att den som eldar med ved löper 70 % större risk att drabbas av demens. Sen har de säkert inte väg in aspekter som om man har en gammal eller modern kamin, osv (har inte läst studien) men det kan ändå vara en fingervisning att man kanske inte ska elda vad som helst i vilken kamin som helst.
 
Vi har bergvärme i huset och satt in en gjutjärnskamin av två anledningar; för att avlasta pannan, men framför allt för att få huset att andas igen. Husets renoveringar har skapat ett instängt hus med fukt på vinden och ingen inluft. Detta har vi ändrat på. Och huset mår mycket bättre.

Vi värmer inte upp hela huset (130+60 kvm) på en kamin, men det blir stor skillnad på nedervåningen. Och murstocken får ut lite värme även på övervåningen. Vi har en fläkt på kaminen och den gör STOR skillnad.

Eftersom vi jobbar dagtid eldar vi en stund på kvällen. Brukar fylla på med ved en eller två gånger under kvällen. Detta räcker för oss. Lediga kalla dagar tänder jag även på morgonen, men eldar då bara en eller två omgångar.

Detta "lilla" eld-bidrag påverkar både elräkningen och miljön i huset. Och exempelvis att tvätten torkar mycket fortare. Så även om vi ändå får ha igång bergsvärmen, så är det för oss värt att elda. Och skulle det bli långvarigt strömvbrott, så klarar vi oss med mat och värme ändå.
 
Men hördu sura inte ihop nu.
Bukefolket vill hjälpa dig och du är inte intresserad. Vi vill ju att du ska förstå tjusningen i att elda och göra det bra. :heart

Tråden är full med tips. Jag trodde du ville ha svar på dina frågor??

Jag surar inte ihop? Men jag ska alltså göra en brandbesiktning, jag ska ta ut sotare, jag ska knacka hål och sen mura ihop murstocken för att fixa spjället som sitter fast. Allt i ett hus jag inte ens äger. Det gör jag förstås inte. Och har inte nån ekonomisk möjlighet till det heller.
Så jag får helt enkelt lägga den tanken på hyllan.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 747
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp