konstantskimmel, finns det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ondaegot
  • Startdatum Startdatum
O

ondaegot

jag kom och tänka på det häromdan, att jag på teorin på ridskolan för längesen fick lära mig att det fanns två sorters skimmlar, avblekbar skimmel och konstantskimmel. Konstantskimmeln tror jag bara skulle blekas av första året eller något liknande. Men under dom 10 år jag har hållt på med hästar kan jag inte komma ihåg att jag har sett en konstantskimmel. Inte heller har jag sett någon annons där dom utannonserat om det. Därför blir jag ju fundersam.
Finns det någon sådan färg? Har jag blivit fellärd? Och hur ser en sådan häst isf ut? Som en mörk skimmel?
Någon som kan reda ut det här åt mig?
Mvh

Sv: konstantskimmel, finns det?

JA det finns konstantskimmelfärg! Fast det är ett helt annat anlag än de avblekbara skimlarna.
En konstantskimmel har kvar sin grundfärg på huvud, ben, man och svans, resten av kroppen är stickelhårig i större eller mindre omfattning. Den avblekbara skimmeln får ju vita hår även på huvud, ben, man och svans. Där är den stora skillnaden.
Ska försöka hitta ett foto att länka till, så du får se!

tigeravel1.jpg

Rödskimmel

Konstantskimmelfärgen finns ju inte i alla raser. Halvblod har det t.ex inte mer än något enstaka exemplar möjligen.
Det är relativt vanligt hos t.ex shetland, welsh, islänningar m.fl plus att det finns en vbl travhingst som nedärver färgen...

Senast ändrad:

Åh. Är det så dom ser ut? Då har jag ju visst sett sådana. Är det ett ovanligt anlag? Är det dominant eller recesivt?
Himla fina är dom hur som helst. :)

det är dominant
ovanligt och ovanligt - definitionsfråga ;), finns ett gäng i alla fall...

Så vanligt bland islänningar är det inte. Fast där kallas dom ju inte för konstantskimmlar. Där heter det färgväxlare. Tog ett tag innan jag upptäckte att det var samma färg. Sen har jag sett flera konstantskimmlar bland new forest.

Det verkar som om anlaget är ganska vanligt i storbritannien, för de allra flesta raser därifrån har det; welsh, new forest, connemara, shetlandsponny och flera av kallblodsraserna också, tror jag...

*KL?*

Kan inte låta bli att ställa en "fråga" om detta...

Syrran har en arab som när han föddes var fux med fyra vita strumpor och en ganska bred bläs. Idag så är han väldigt rödprickig, strumpor och bläs syns fortfarande och jag tycker att han är lite "silverfärgad" på övriga kroppen. Till saken hör att han har grå man och svans! Hur går det ihop, jag fattar inte det riktigt?

Har ju sett bilder på honom som föl/unghäst där manen är röd.

När vi köpte honom som 8 åring så var manen vädigt mörkt grå, idag är han 19 år och manen har ljusnat betydligt.

Tror att det står i passet att ha när rödskimmel.

Finns det någon mer som har en rödskimmel med grå man och svans?

pepinopre skrev:
Här är bilder på två konstantskimlar. Den ena är född vit! Den andra är konstant apelkastad och har sett likadan ut i färgen sedan fölpälsen fällts. Inom PRE-rasen finns alla varianter eftersom 90 % av rasen är skimlar.

Född vit!
http://www.pepinopre.com/C1256E3E0038B975/0/252660947AA8AC40C12571060068CB4D/$file/Dag1liten.jpg

Apelkastad
http://www.pepinopre.com/C1256E3E0038B975/0/71DC92A882D96423C12570AF00692212/$file/höst%20liten.jpg

De är INTE konstantskimmlar. Konstantskimlar har FÄRG på huvud och ben, och växlar färg efter säsong på kroppen. Konstantskimmel och avblekbar skimmel är inte samma anlag.

Finns konstantskimmel anlag hos araber? Har nog aldrig sett det, tyvärr. Stickelhåriga hästar är det samma som ks?

Oops! Fel av mej. Har alltid tänkt mej att konstantskimlar är dem som behåller sin färg, men ack så fel jag hade. Sorry!:crazy:

pepinopre skrev:
Oops! Fel av mej. Har alltid tänkt mej att konstantskimlar är dem som behåller sin färg, men ack så fel jag hade. Sorry!:crazy:

Det är lätt att tänka så. Och också vad jag fick lära mig på ridskolan för hundra år sen...

Titta på V75 några gånger så får du se konstantskimlar. Tap In har som signum att lämna sådana och flera varmblodiga travare har nu begåvats med den färgen. Det finns några godkända ardennerhingstar också. Om du tittar igenom gamla Tidskriften Hästen på ardennersektionen och avelsbedömningar finns bilder på sådana. Biblioteken har ofta alla gamla nummer av dessa tidningar så det är bara att fråga.
Den som söker den finner......

Det är inte en rödskimmel, eftersom en rödskimmel är en konstantskimmel med röd/fux) grundfärg). Det är en vanlig avblekbar skimmel även om den bleknar lite annorlunda. (kontantskimmelanlaget finns inte hos araber)

Ok, men han blir ju inte blekare och blekare heller... eller hur man nu ska säga. (Har för mig att för så kallade man hans färg för flugskimmel?) Eftersom han är alldeles rödprickig (små små röda röda prickar)

Han har under de 11 år vi haft honom varit likadan i färgen hela tiden, förutom då manen och svansen som ljusnat betydligt de senaste åren.

Men hur kan manen och svansen vara gråa? När han var fux som liten?

Har en bild, inte världens bästa men:
Färgen?

Senast ändrad:

Din systers häst är en vanlig avblekbar skimmel.
Vissa av dessa blir flugskimmlar. Väldigt vanligt hos just araber.
Alla skimmlar föds med en grundfärg I ditt fall som fux.
Efter några fällningar övergår färgen mer och mer i grått.
På en flugskimmel behåller vissa delar av pälsen sin grundfärg medan andra delar blir vitare.

// Anna

Liknande trådar

C
  • Låst
Avel Något som retar mej till vansinne är vilseledande marknadsföring. Där finns en hingst som utannonseras till avel med rubriken "Skäck...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
14 095
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2