Konstantskimlar, avkommor tillsammans?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nuggla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 267
N

nuggla

Jag har ett konstantskimmelsto för betäckning hos en konstantskimmelhingst. Hon är inte betäckt ännu, men borde nog börja brunsta alldeles snart. Fick nu i går höra att det inte skulle kunna bli någon avkomma av detta. Alltså, två konstantskimlar är inte fertila tillsammans. Jag har aldrig hört detta tidigare, så jag blev mycket förvånad (och besviken!).

Jag ringde till hingstägarna som sa att de hört att det möjligtvis kunde vara så att det var svårare att få föl efter två k-skimlar, men att de bevisligen fått tio föl av elva betäckningar av den kombinationen.

I mitt fall är hingsten isabellskimmel och stoet är brunskimmel.

Hingstägarna hade också hört att det skulle vara svårare att få isabellston och gulbruna ston dräktiga med sin hingst, men i praktiken stämde inte det. De har haft båda sorterna av ston hos sin hingst och alla har resulterat i föl. Dock har det ju inte varit så många, då de färgerna inte är så vanliga.

Nu undrar jag ju om någon vet något om det här?!

Känner någon till ston o hingstar som båda varit konstantskimlar som har fått föl?

Helst vill jag ju ha den här hingsten. Dessutom har ju stoet varit där ett tag och hingstägarna har haft jobb med henne varje dag. Då känns det tråkigt att vara tvungen att byta hingst om det inte är nödvändigt. Dessutom är det ju sent på säsongen......

Tacksam för svar.....

Sv: Konstantskimlar, avkommor tillsammans?

Konstantskimmelanlag i dubbel upplaga är dödligt för fostret, det blir alltså ingen dräktighet om det inträffar.

Alla konstantskimlar har alltså anlaget i enkel upplaga (annars skulle de inte levt).

Betäckningen kan alltså resultera i

• Inget konstantskimmelanlag (25%)
  • Ett konstantskimmelanlag och ett icke-konstantskimmelanlag (50%)
  • Dubbelt konstantskimmelanlag (25%) vilket alltså inte blir någon dräktighet.

Det kan alltså verka lite svårare att få ett konstantskimmelsto dräktigt med en konstanskimmelhingst eftersom var fjärde befruktning ger ett icke livsdugligt foster. Vart tredje föl som föds är då inte konstantskimmel, två av tre blir konstantskimlar.

Enligt Bo Furugrens bok Hästens färger resulterar parningen mellan två konstantskimlar (rn x rn) i 50% konstantskimlig avkomma (med ett rn-anlag), 25% enfärgad avkomma, och 25% avkomma med rn-anlaget i dubbel uppsättning.

rn-anlaget i dubbel uppsättning är letalt (mao dödligt), vilket innebär att embryot med dubbelt rn resorberas tidigt. Stoet kommer oftast i ny brunst och kan betäckas om utan problem, men ibland kan det ju bli förskjutningar i brunstintervall, eller i värsta fall andra komplikationer, av resorberingen. Parningen mellan två konstantskimlar ger därför lägre dräktighetsprocent, precis som din hingsts ägare sagt till dig. Om man ser det från den positiva sidan har du 75% chans till icke-dubblering av rn...

Jag tvivlar på att gulanlaget har någon negativ inverkan i sammanhanget?

Båda de tidigare inläggen har skrivit att Rn-anlaget är letalt i dubbel uppsättning och det ger ju då en aning lägre chans till dräktighet.

Det finns påbörjad forskning som har visat att det verkar som om ovanstående inte stämmer, att det faktiskt FINNS homozygota konstantskimlar. Tyvärr avled forskaren ifråga innan det hann slutföras och publiceras, man får hoppas att någon annan tar vid där hon slutade. Lär här och avgör själv ifall du vill tro på det: http://www.hancockhorses.com/article-roanQHNews.pdf

Jag tror de kan testa det numer. Konstantskimmelanlaget.

Ska bara få iväg det där himla blodet så kanske jag blir lite klokare!

Tror också att detta är "kunskaper" som håller på att förnya sig.

Detta lilla föl från i år är resultatet av två konstantskimmlar. Mamma brunskimmel och pappa svartskimmel (skäck).

12007325.jpg
[/url][/IMG]

Får jag ställa en korkad fråga???

vad är en konstant skimmel?

Är det en skimmel med skimmlar i massa led?

tack

hopp4.jpg

En häst som är ljus på kroppen men färgad på ben och huvud.

Istället för att bli helt vit så fortsätter de att ha samma färg hela livet. Dock växlar de ofta färg med årstiderna.

Det kan även kombineras med vanlig avblekbar skimmel och då blir de vita till slut precis som "vanligt".

Det finns en liten forskning på detta på SLU. Det forskades på detta för ett antal år sedan men det blev ju naturligtvis mer intressant igen när dessa nya rön kommit upp. Vad jag förtsått är det endast ett fåtal individer man hittat detta dubbla anlag på och de har förmodligen locuset i tre uppsättningear, dvs de har ändå ett "friskt" anlag.

Hoppar hus gör han också!

Det är stans ballaste shettis som tyvärr inte har några papper.

Annars hade han fått åka på utställningar och annat sådant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 987
Senast: mars
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 770
Senast: pastejja
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka