Konstant rödskimmelskäck?

Joyride

Trådstartare
Jag undrar om min tjej kan vara konstant rödskimmelskäck. Hon är rödskäck men blir mer och mer stikelhårig främst på en fläck i flanken. Hennes far Candide är Isabell farfar fux och hennes mor är rödskäck. Morfar är fux och mormor rödskäck. Letar efter mer info om pappans stam(färger) men har inte hittat något.
Hon är 4 år.

Eftersom konstantskimmelanlaget är dominant, måste en av föräldrarna vara konstantskimmel för att avkomman skall bli det. Och din hästs föräldrar var ju isabell och rödskäck?

Dock kan ju en häst vara lite stickelhårig även utan konstantskimmelanlaget....

Bild?

Tyvärr så har jag ingen bra bild. Då jag fått svar förut att hon inte kan vara det, men att hon nu bara blir mer och mer vit och om man drar mothårs så är hon väldigt vit. Är nestan som om hon är vit med bruna stikelhår?

Nej, hon kan inte ha konstantskimmel anlaget. Då hade en av hennes föräldrar haft det. Hon är nog "bara" lite stickelhårig. För övrigt så ändra många isabeller färg, de är mörkarepå sommaren och blir väldigt ljusa om vintern

Är hon inte "bara" avblekbar då? En av pållarna på ridskolan är gårdens egen uppfödning och en av de sista i det släktet: Scion rullar, här en bild som föl. Hans mor är fux, hans far - här som helt avblekt i 20-årsåldern. Fadern som föl. Farfar var rödskäck (farfarsfar skimmel och farfarsmor rödskäck). Scion var som sagt rödskäck som liten men mörknade i sin färg,blev alltmer mörkt brun och sedan mörkt grå som ljusnat mer & mer under årens lopp.

Din häst (söt :love:) ser ut som vanlig rödskäck. Det är jättevanligt att man i en del färgade fläckar särskilt på bakdelen ser mer och mer vita stickelhår. Det är som om fläcken inte riktigt bestämt sig för om den ska vara röd eller vit :) Men det har inget med konstantskimmelanlaget att göra utan hänger ihop med det vanliga ryggskäckanlaget.

Till skillnad mot konstantskimlarna som blir helt ljusa när de "färgväxlar" utom i ansiktet (och på benen ifall dessa inte är vita pga tecken!) så är de vita håren lite olika fördelat i det röda och ofta mer på baken eller i närheten av en vit fläck.

Det här fenomenet ökar ofta med åldern men aldrig så att de ser ut som om de skimlar av för det blir inte grått, bara en blandning mellan rött och vitt :)

Tim
(som samlat på rödskäckar :))

Liknande trådar

Övr. Barn Det här är förstås en lång historia som jag ämnar att korta ned så mkt det går. Jag blev gravid med en man som var ca 10 år äldre än mig...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 781
Senast: Guldaskig
·
S
Avel Vad kan det bli för färg av detta? Pappa: brun stickelhårig farfar: skimmel (grå) farmor: skimmel (brungrå) Mamma: mörk fux...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Masse
·
Western Jag har skaffat ett nytt quarterstosto som jag tänkte betäcka i år. Men känenr mig så oerfaren inom quarterstammarna så jag vet inte...
2
Svar
37
· Visningar
6 419
Senast: alazzi
·
G
Avel Hej Jag har en liten tjej, 7 år nu som gått som fölsto i 3 år (pga sin färg=ljus isabell). Det jag undrar över är hennes stam som...
Svar
11
· Visningar
2 409
Senast: GebaGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka