Sv: Konstant hungrig
det är ett kallblod, får mogonhö och lunchen i hagen, 2 kg. Kvällshö, ca 4-5kg inne samt varierande mängd halm, det brukar alltid finnas kvar lite halm på morgonen.
Sedan får hon krafft grund, morgon och kväll plus mineraler.
Får den 2 + 2+ 4-5kg (= 8-9kg) hö plus
fri tillgång till halm (vilket det faktiskt ÄR om den alltid har lite kvar på morgonen) så tycker inte jag att det är grovfoderbrist. Skulle den bara få höet och ingen halm så kanske det skulle vara det... beroende hur stor h*n är (i kilon).
Jag förstår
om du inte KAN ge mer. Våra kära kallblod kan man ju ofta inte ge så mycket som deras psyke vill ha... då rullar de fram.
Men OM det handlar om att du inte
kan ge mer, för att då blir hon tjock, så skulle du kunna ta bort kraftfodret helt och ge motsvarande energimängd i hö istället - det blir lite mer att tugga på. Fast du kanske ändå bara ger ett par nävar av Grunden?
Min nordsvenska tjockis (har ca 50kg övervikt fortfarande) får 6kg hö och 2kg halm, punkt slut (motsvarar 6.8kg TS och hennes normalvikt är ca 650kg). Och då får hon ÄNDÅ egentligen för mkt MJ (energi), så det är skitsvårt det där. Ger henne minimum av grovfoder dvs 1kg TS/100kg kroppsvikt (och givetvis inget kraftfoder förutom en näve betfor att blanda mineralerna/tillskotten i) och hon är förstås också sugen på mer jämt. Om det inte vore för att halm inte innehåller nån protein alls så skulle hon nästan bara kunna få halm så att hon fick mer att tugga på istället. Men det är svårlöst med sånna här hästar. Min MÅSTE ner i normalvikt, poängterat av både vet. och ET. Hon har ryggproblem och hovbroskförbening.
(obs, jag ÄGER inte hästen men har hand om henne, är medryttare fast mer som fodervärd egentligen eftersom jag tar stort ansvar för henne och bestämmer foderstat o i princip all skötsel av henne. Har haft egen häst i många år också. Om någon skulle undra...
)