Konstant Feber?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare idalina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 864
I

idalina

Drar historien från början;

Min häst kom in supersvullen och jätteöm under vänstra ögat i början på dec. Hon blödde lite näsblod ur v. näsborre. Hade 38.9 graders feber.

Ringde vet som sa åt mig att avvakta, eftersom det bara kan vara att hon fått en spark, eller slagit i något. Väntade veckan ut, hon hade feber hela tiden, som mest 39,1.

Sen tog vi ut veterinär, som inte visste riktigt vad det var, antingen en fraktur, eller en tand, eller en bihåleinfl. Eftersom min älskling vid det härtillfället slutat att äta fick hon 3 dagars smärtstillande och 7 dagars pennicilin. Efter kuren mådde hon jätte bra!
Tillbaka nere på 37.8 (normalvärde). Jag började rida försiktigt efter 2 veckors feberfritt. Men efter ett tag kom febern tillbaka...

Svullnaden i ansiktet har dock inte försvunnit. MEN den är stenhård, ej vätskefylld. Och den är ebsolut inte öm. Vet sa att det kan ha blivit ett överben?

Nu har hon haft 38,3 i snart tre veckor. "Bulan" är kvar. Men är precis lika frisk och kry som vanligt. Känner ju hästen, så jag borde märka om något är fel?!:crazy: Hon äter, sover, dricker, skiter och brallar runt och trampar av sig skor i hagen.. precis som normalt.

Vad skulle NI gjort?

Sv: Konstant Feber?!

Det låter som en typisk rotspetsabscess, dvs en infektion i en tandrot. Jag skulle om möjligt ha kontaktat djurtandvårdskliniken i Söderköping eller - om avståndet dit är orimligt - åkt till närmsta djursjukhus.

Om det är en rotspetsabscess kommer bulan att spricka med tiden. Bättre att ta bort onda tanden.

Om det inte är en rotspets kan det förstås ändå röra sig om en spark som nu håller på att bli ett överben (händer på allt skelettben). Då behövs ingen åtgärd alls, men för att veta krävs noggrann undersökning + röntgen!!

Normaltemp för hästar är upp till 38,5 så din häst behöver inte vara sjuk alls. Hur många gånger har du tempat din häst när du vet att den varit frisk? Hur säker på normalvärdet för din häst är du. Tänk också på att tempen varierar lite beroende på vad hästen gjort. Tar du på morgonen när den stått i boxen hela natten och vilat och innan den ätit så är tempen lägre än på kvällen när hästen gått i hagen och rört sig och tempen kan också stiga när hästen äter. Fundera på hur situationen varit när du tempat din häst och är du fortfarande orolig efter det så ring vet och prata med dem. Hoppas det inte är någon fara och att allt är bra med din häst!

Med den begränsade erfarenheten jag har så tror jag också att det är en tand som är bekymmret. Vi hade nämligen en häst i stallet med precis samma symptom (fast inte så mkt svullnad). Visade sig vara en spricka i en tand som sedan blivit inflammerad.

Jag tror oxå att det kan vara något fel med en tand el dylikt. Om det vore min häst så skulle jag åka till klinik så fort du kan..

//Carro

Fast om det skulle vara en tand så borde den rimligtvis ha någon typ av störning när den tuggar hö. Har du kollat så den ser ut att tugga normalt? En tandinfektion eller trasig tand borde ju göra relaivt ont eller? Jag tror att eftersom tempen är normal, precis som nån tidigare skrev här så borde det ju inte vara nån infektion. Tror att den fått en spark med en liten blödning (kärlen i nässlemhinnan är tunna och sköra) och sedan har den fått ett öveben.

Förra ägaren sa att hennes normaltemp var på 37,7-37,9. De gångerna jag tempat henne när hon varit helt frisk har termometern mycket riktigt visat på 37,7-37,9. Kan normaltempen ändras?

NU tempar jag henne när hon kommer in från hagen. Så precis som du skrev kan det ju ha något med det att göra?.
Vet kollade hur hon tuggade mm. Inga konstigheter. För visst borde hon vell ha lite tuggsvårigheter om hon har en inflammation?
Och skulle hon ha svårt att tugga skulle det ju även synas på avföringen? :confused: Knäppa bängbulan,

Alla svar uppskattas verkligen, det blir lättare att se på det ur olika perspektiv. :):bow:

Jodå, normaltempen kan ändras med tiden. Sen häder det ju att man byter termometer också, då kan man få ett annat resultat!

Svårt när man måste bestämma om man ska åka in "för säkerhetsskull" eller ej.. TÄNK vad mycket lättare det var om dte inte var så otroligt dyrt.. suck..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka