Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man köpt typ) med sin make. Båda är överviktiga och visade plus size-mode.
Jag tänkte lite extra på att tjejens jeans gick upp över magen, medan mannen hade sina jeans under magen. De har samma typ av mage, dvs kvinnan har också rejäl mage och häng. Hon hade alltså utan problem också kunnat ha byxorna under magen. De ena av hennes jeans hade inte heller fickor, det hade mannens.
Så då började jag fundera på vilka klädregler som är bestämda efter kön. Nu tänker jag inte främst på det uppenbara som i använde av kjol/klänning osv, utan de lite mindre.
Som det här med byxor. Jag kan säga att jag i stort sett aldrig sett en man med ölmage haft byxor som gått upp över magen. Jag har tvärtom heller aldrig sett en överviktig kvinna med byxorna gömda under magen. Enda gången jag sett kvinnor med byxor under magen har de varit gravida.
Sen det här med fickor. Det är ju inte helt ovanligt att dambyxor, även jeans, inte har fickor. De allra flesta byxor för män har fickor. Varför är det så? Jag vill också ha fickor! Såg en video på Buzzfeed om ämnet, där visade det sig också att i många fall där kvinnornas jeans hade fickor så var de mycket mindre än männens. Visst kvinnor kanske har mindre händer men en Iphone tar ju lika mycket plats oavsett.
Fast kvinnor har väl lite mer varianter på byxor. Jag har nog aldrig sett en kille i leggings och stickad tröja t.ex. Små shorts som visar halva skinkorna är inte heller något jag sett på män.
Män som visar mage är ju inte vanligt heller. Inte ens lite mage, medan kvinnor kan ha korta toppar och visa hela magen. Å andra sidan kan ju män gå med helt bar överdel.
Varför tror ni det är såhär? Varför drar kvinnorna upp byxorna medan männen inte gör det?