Könsmogen?

Sv: Könsmogen?

Men är det inte skadligt att ge p - piller för tidigt då?

Hon har en hel del kvar att utvecklas tror jag, växer så det knakar gör hon :)

Kattungarna skulle med stor sannorlikhet bli långhåriga och mkt vackra. Hon är långhårig och så även hennes mamma som vi också har. Våran flicka är svart långhårig med vita tassar, mage, haka och en liten strimma på nosen. Hon är långhårig med väldigt fin päls, precis som hennes mamma aldrig haft en tova eller liknande (hennes mamma är snart tre år). Hon har också väldigt bra temprament och stor tillit till människor.
Hankatten är även han Norsk skogskatt korsning och är långhårig vit med flera ganska små svartgråa fläckar. Jättefin :love:

Anledningen till att vi vill ha en kull efter henne är just därför att hon är så fin och jag vill att hennes gener ska finnas kvar.
Hennes mamma har fått två kullar och nu har vi bestämt för att strelirisera henne. Båda kullarna har enbart haft långhåriga kattungar, dock varit små kullar med tre i varje.

Mvh

toketossan skrev:
Men är det inte skadligt att ge p - piller för tidigt då?

Hon har en hel del kvar att utvecklas tror jag, växer så det knakar gör hon :)

Kattungarna skulle med stor sannorlikhet bli långhåriga och mkt vackra. Hon är långhårig och så även hennes mamma som vi också har. Våran flicka är svart långhårig med vita tassar, mage, haka och en liten strimma på nosen. Hon är långhårig med väldigt fin päls, precis som hennes mamma aldrig haft en tova eller liknande (hennes mamma är snart tre år). Hon har också väldigt bra temprament och stor tillit till människor.
Hankatten är även han Norsk skogskatt korsning och är långhårig vit med flera ganska små svartgråa fläckar. Jättefin :love:

Anledningen till att vi vill ha en kull efter henne är just därför att hon är så fin och jag vill att hennes gener ska finnas kvar.
Hennes mamma har fått två kullar och nu har vi bestämt för att strelirisera henne. Båda kullarna har enbart haft långhåriga kattungar, dock varit små kullar med tre i varje.

Mvh

Jaa du... Vad som är bäst att göra finns nog inget enkelt svar på, mer en fråga man får tänka igenom själv och väga för och emot...

Nu kanske jag blir lynchad för att jag skriver detta men såhär tycker jag: Att det finns många hemlösa katter vet du nog redan, men om du är säker på att kunna finna goda hem åt kissungarna och de förväntas bli friska, fina till utseende och temperament, tycker jag gott du kan ta en kull :love: Även om de inte är raskatter registrerade i nån klubb, utan vanlig huskatt...

Speciellt det du skriver om den fina pälsen, som inte tovar, tycker jag låter som ett jättebra anlag och värt att föra vidare :)

Likaså det fina temperamentet är viktigt. Det är ju inte bara gener heller. Mamman visar ungarna att hon litar på människor och om man umgås mycket med den lilla familjen blir de tillitsfulla som vuxna :love:

Regler för äftlighet är jag dålig på, men man ska kunna räkna fram oddsen för vad ungarna får för färg och hårlag. Kanske nån som är duktig på genetik vill hjälpa till? :confused: Man tycker ju att två långhåriga katter borde få långhåriga barn, men är osäker på om det är så enkelt... Viktigt är också mamma och pappa inte är släkt, tycker jag som är starkt emot inavel...

Om p-pillren: Samma sak där, man får väga för och emot. P-piller lurar ju kroppen att den redan är med barn/dräktig och därför kommer inget löp. Tycker det är ett mindre ingrepp än kastrering, visserligen nåt onaturligt men inte sååå mycket... Man ska inte ge p-piller år ut och år in, kan ge alla möjliga otäck biverkningar. Mne i väntan på parning tycker jag det kan vara okej.

Om man vill ha ungar när kissen är nog gammal, finns det ju bara att välja på att hålla kissen ifrån alla frässar eller ge p-piller.

Har du en bild att lägga in på din kisse? Låter som en jättefin katt :)

Om man parar två långhåriga katter kan man bara få långhåriga kattungar. Långhårig + korthårig kan endast bli långhårig om den korthåriga även bär på långhårsanlag (syns inte, men det gör den om ena föräldern är långhårig). Och som du säger är det extremt viktigt att katterna inte är släkt då katter är väldigt känsliga för inavel. Det är därför man enbart ska para katter med känd stamtavla för att kunna undvika inavel.

Att ge p-piller tidigt är nog inte jättenyttigt heller, men av flera onda ting så är det bättre att ge katten p-piller fastän hon är ung, än att riskera att hon blir dräktig. Håller man enbart katten inomhus utan möjlighet att komma i kontakt med fertila hanar kan man förstås låta bli att ge p-piller tills den börjar löpa och kan kastreras, vilket torde vara bäst.

/Erica

Är du säker, Cheeserica, att de alltid garanterat blir långhåriga? Har för mig att om bägge bär på korthårsanlag men är långhåriga själva kan det bli alla möjliga pälslängder inklusive viss procent korthår...?:confused:

Ja jag är bergsäker, eftersom långhårsanlaget är recessivt. Katten blir helt enkelt bara långhårig ifall den har TVÅ långhårsanlag för annars blir den korthårig. Och har den två långhårsanlag kan den bara ge långhårsanlag vidare till sina avkommor. Är båda föräldrarna långhåriga har de alltså bara långhårsanlag att ge vidare.

Två korthåriga katter kan däremot ge långhåriga avkommor, om båda bär på långhårsanlag. Det syns alltså inte på dem om de har ett eller två korthårsanlag.

Därför finns det raser som har både långhår och korthår, t.ex. siames/balines och abessinier/somali. Ragdolls däremot, som jag har, blir alltid bara långhåriga eftersom alla i rasen är långhåriga.

/Erica

Man kan få alla negativa effekter av p-piller (juvertumörer, agressivitet som inte alltid försvinner om man slutar med pillren) bara efter kort tids användning. Det är något man ger med oro om man verkligen behöver, dvs om man har en katt som ska användas i planerad avel. Inte att använda i väntan på kastrering! Det finns tyvärr inget bra sätt att hålla en katthona fertil utan risk för medicinska komplikationer.

Cheeserica: Tack för förklaringen :) Inte för att jag fattar riktigt ändå :o måste sätta mig och grunna lite :confused: Kanske finns nåt schema på internet, brukar begripa bättre när man får det uppställt så... Ska leta lite :)

I frågorna om vad som är bäst att göra, kastrera tidigt, sent eller inte alls, ge p-piller, hålla katten borta från alla frässar, ta kullar av långhårig huskatt eller ej, tror jag inte det finns några entydiga svar :confused: Man kan säga sin mening men inte hävda att ens egen uppfattning är Rätt, utan det är en bedömningfråga från fall till fall.

Min bedömning är att det är bättre att ge katten p-piller under några månader än att kastrera i förtid. Tyvärr finns inte mycket forskning om effekterna och visst vore det skönt om inga negativa verkningar fanns. Men verkar mer sprunget ur situationen med de många hemlösa än reell kunskap... :confused:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V