Konsert i slutet av graviditet

micaelathegreat

Trådstartare
Ett band jag lange velat se ska spela i december och jag kommer att befinna mig i Sverige da och ha mojlighet att se dem. De har inte turnerat pa flera ar och det har skulle kunna vara deras sista turne. Dock kommer jag att vara i attonde manaden da och konserten ar i Kopenhamn vilket innebar lite resande och sant. Min pojkvan tycker att jag ska lata bli, han ar orolig for att det kommer att bli for mycket och att jag inte ska orka och for att det ar sa nara inpa bf. Vad tror ni som har varit gravida eller ar i slutet av graviditeten? Bor jag glomma det? Och (kanske jattedum fraga) kan barnet ta skada av hoga ljud t.ex. flera timmar pa konsert? Det har ar ett metalband och det slog mig att det kanske inte alls ar bra for barnet.

Sv: Konsert i slutet av graviditet

Barnet kan bli stressad i magen, därför arbetsmiljöverket här i sverige rekomenaderar alla gravida som har en arbetsplats där det bullrar mer än 80 dB ska be om omflyttning eller bli avstängda.

Jag tillbringade hela min gravida sommar med Rasmus på dragracingtävlingar. Och vid ett tillfälle hann jag inte upp på läktaren när 2 bilar startade och han blev jättestressad.

Vad gäller ljudet hade det inte stoppat mig, men att stå länge är jobbigt för mig och har varit ett tag (har nu 2-3 veckor kvar), men det är säkert olika!

Jag satt nyss i bilen själv och spelade en låt jättehögt, tänkte på att bebis lär höra musiken och tyckte det var lite mysigt (nu var det ju inte metal, men spelar det någon roll?).

Det är ju himla skillnad att jobba på ett jobb varje dag med ljud över 80 decibel och lyssna på ett par låtar en dag...

Sen kan man undra hur man som mamma märker att barnet blir stressat, rörelser i magen kan man ju tolka hur som helst...

Lycka till med ditt beslut.

Du känner skillnad jag lovar, jag trodde jag skulle behöva kalla på ambulanspersonalen, det var inte alls speciellt trevligt.

Jag tankte mest att det kanske ar skillnad pa en konsert med klassisk musik och en med mycket trummor, bas, explosioner och mer "oljud". Och sen ar det inte nagra latar utan snarare typ 2 timmar av konstant hogt ljud. Finns det minsta lilla risk att det skulle vara farligt for barnet sa later jag utan tvekan bli. Jag ma vara lojlig men sa ar det.

Jag skulle ha sittplats men det ar sa svart eftersom jag inte vet vad jag kommer att orka med. Iofs ar det val olika for alla sa ni vet ju inte heller om jag kommer att orka men ni vet iaf mer an jag om hur det ar att vara gravid i attonde manaden. :p

Senast ändrad:

I åttonde månaden var jag ganska pigg att stå upp tror jag.
hade jag haft möjlighet till sittplats hade jag åkt på konsert och bara försökt undvika att hamna precis brevid en högtalare! Det lär ju finnas ställen i publiken där det inte låter så fasansfullt högt..

hade jag haft möjlighet till sittplats hade jag åkt på konsert och bara försökt undvika att hamna precis brevid en högtalare! Det lär ju finnas ställen i publiken där det inte låter så fasansfullt högt..

December, då är det alltså inomhus och i Köpenhamn kan det vara på Forum eller KB-hallen? Inget av ställena har platser där det "inte låter så högt".

Jag håller med pmm.

Jag satt nyss i bilen själv och spelade en låt jättehögt, tänkte på att bebis lär höra musiken och tyckte det var lite mysigt (nu var det ju inte metal, men spelar det någon roll?).

Det kan man ju inte jämföra. Du har aldrig varit på någon metalkonsert va?

Japp, det ar Forum. Da later det annu mer som att det inte ar nagon bra ide att ga. Jag misstanker som sagt att det kommer att lata en hel del da de har for vana att ha ratt rejal pyroteknik nar de framtrader. Jag far helt enkelt stanna hemma och hoppas pa att de slapper en dvd fran turnen. :)

Sag nu att biljetterna jag ville kopa precis blivit salda sa da var det problemet ur varlden. :D

De kommer inte sluta turnera bara för du får barn ;) Perfekt paus sen för dig (och pappan) att lämna barnet till en barnvakt några timmar och mysa på en konsert utan att behöva ha ett vaktande öga 24/7.

Platser där man själv behöver hörselskydd ska man tänka till en extra gång. Motorljud är ändå ganska milda, de börjar lågt och ökar så öronen hinner vänja sig. När Rasmsu blev rädd var det på mantorp och jag kom runt hörnet precis när 2 bilar la sin burnis. Kan tänka mig att liknande saker mkt väl kan hända på en metalkonsert. Först hel tyst för att sen "pang" smetar de på allt vad de kan, det är ju sånt som är härligt att uppleva men kanske inte för en liten bebis i magen.

Haha, nej, de lar de ju inte gora. Det ar val snarare sa att de har hallt pa ett tag, nagra i bandet har soloprojekt och det viskas lite om att det kanske ar sista plattan/turnen. Men men, jag overlever. :D

Då finns det chans att jag går och kan recensera konserten till dig. ;)

Tänk, det hade jag missat att de spelar Köpenhamn.

Några veckor före födsel var vi på lokal med svägerskan (möhippa), men så snart musiken började dunka på allvar så fick jag vackert gå hem, jag trodde den lille knodden skulle dö på fläcken, som han levde om! Och han som var döstill annars... Usch nej, det var obehagligt! :cry:

Såg att du bestämt dig för att inte gå, men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter. I åttonde månaden gick jag på två konserter, The Cure och Kent. The Cure med ganska hög ljudnivå (vi var väldigt nära scenen+bredvid en högtalare). Sittplats och kudde bakom ryggen gjorde det till två helt ok upplevelser, utan nämnvärt berörd bebis.

Hon var förvisso "van" från mycket musik och konserter under hela graviditeten, både metal och pop. Och jag skulle inte tveka att göra om det om jag kände mig pigg. Rådgjorde även med barnmorskan som sa att det var helt ok. Ska väl tillägga att hon nu är en mycket musikalisk unge som dansar så fort det kommer musik med bra beats och mycket bas :p

Jag var oxå på konsert när jag var i 8:e månaden med ett foster som var van vid dylika, dock var det nog av det mer beskedligare slaget. Nationalteatern på Bryggeriet (hette det så, det mellan Mariatorget o Zinkensdamm?)
Kändes som han dansade i takt därinne.
O det var med sittplatser.

mvh

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Jag har hort mig for med lite vanner, men ingen verkar riktigt ha nagon storre kunskap om saken. Darfor vander jag mig till er kloka...
Svar
18
· Visningar
3 351
Senast: Lizah
·
Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
3 000
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Jag testade positivt i fredags till min och pojkvannens stora gladje. :love: Har gjort fyra test, tva i fredags, ett i lordags och ett i...
Svar
12
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka