Konkreta tips på ensamhetsträning

Qosack

Trådstartare
Hej! Nyinköpt ponny, 6 år. Trevlig prick med vanligvis lugnt temperament, lite bufflig men det tränar vi snart bort hoppas vi:)

Men hur tränar man honom på att vara ensam i stallet eller i hagen? Har inte vågat lämna han i hagen då han springer och slirar i det blöta gräset och jag kan tänka mig att han spränger tråden till slut. Han får stå inne med annan häst när vi rider den andra ponnyn vi har som han delar hage med. Men när vi leder ut henne ur stallet så blir han genast stressad springer som en idiot boxen så man ser slirspår i halmen, han stegrar och blir förtvivlad innan han inser att han inte är själv i stallet utan det faktiskt står en till där som han förvisso inte delar hage med men ändå:crazy:. Då lugnar han sig faktiskt.

Har inte testat att rida ut själv på han men testat tömköra i paddocken och då var alla hästarna inne i stallet så han såg inga andra men det var inte värre än att han gnäggade ett par gånger men koncentrerade sig sen på sin uppgift:bow:

Har även testat lite ledarskapsövningar och han fattade väldigt snabbt och följde dottern som en hund i paddocken:love: Han verkar väldigt smart och lättlärd men jag vet inte hur vi ska börja. Kan ju nämna att åka transport själv är inget som hellst problem, stod som ett ljus i 1,5 timme som resan hem tog.

Så hur gör ni alla när ni tränar detta? Har bara erfarenhet av ensamhetsträning av hundar för vår andra ponny har inga problem med detta. Men lägger man upp det på samma vis?

Vore väldigt tacksam för alla tips och goda råd:bow:

Sv: Konkreta tips på ensamhetsträning

om du har den möjligheten att ha icke hästrädda människor i stallet när han blir ensam kvar, då du sticker ut på en ridtur, eller om du själv stannar kvar med en vän, då en annan rider, så har ni möjlighet att se hur han hanterar situationen-han kanske lugnar sig efter en stund???
om han spränger stängslet och sticker så är ni ju i allafall två som kan hämta hem honom igen....kan vara skönt i de lägen att inte vara ensam.....

testa att ge honom lite hö så han kan pilla lite?
att öva på att bli lämnad ensam är den bästa medicinen tror jag av egna erfarenheter, då lär dom sig -förhoppningsvis- att man snart kommer tillbaka snart....
man kan ju öva genom att vara borta kortare stunder till en början för att öka upp tiden efterhand som man märker att det börjar att fungera.

han har väl inte känt att han har "landat" sedan han flyttade och vet inte hur de nya rutinerna i ditt stall ser ut riktigt ännu, det kan ta flera år....
han kanske har ett väldigt starkt flockbeteende?
prova att ställa honom i stallgången och borsta och pyssla med honom när alla andra sticker ut på en ridtur, då han blir ensam???
det är bara att testa och att han blir tillrättavisad när han inte uppför sig men glöm inte av att berömma, så länge du visar ett lugnt beteende så börjar han snart att känna att han inte är "övergiven" !!!!!!

Börja med att ta in honom själv i stallet, istället för att lämna kvar honom. Det är en stor psykologisk skillnad på att själv gå ifrån flocken och att bli övergiven av de andra.

Börja med att ta in honom själv i stallet, istället för att lämna kvar honom. Det är en stor psykologisk skillnad på att själv gå ifrån flocken och att bli övergiven av de andra.

Absolut. Jag har ett sto som har mycket svårt att vara ensam och har både sprungit igenom staket och sprungit över mig en gång när jag nyligen hade köpt henne. För henne är det oerhört traumatiskt när de andra går ifrån henne. Däremot följer hon numera snällt med mig då jag vill att hon ska lämna flocken.

Hur länge har ni haft honom? Det tar ibland lite tid efter en flytt för en häst att aklimatisera sig och har han aldrig varit ensam i stall eller hage förut blir det extra jobbigt för honom.

Så gjorde vi oxå med vårat sto när vi skulle lära henne att vara ensam, tog in henne , pysslade med henne, sen fick hon gå tillbaka till flocken igen, hon fick också gå i en hage en bit ifrån de andra hästarna ibland, (de såg varann hela tiden) t.ex och beta gräs för att bli trygg med att gå i egen hage, vi tog oxå promenader ensam med henne, red ut mycket, tränade stegvist :) vande henne med att stå en stund själv i stallet t.ex pyssel och sen mat, sen ut igen osv.. Nu fungerar allting riktigt bra, hon har ingen som hellst separationsångest

Tack alla för svar:bow:

Bra idé med att bara ta in honom och pyssla med en stund och sen släppa ut i hagen igen. Han har ju bara bott hos oss några veckor så det kan ju helt klart vara lite stress med nya rutiner osv:)

Får försöka ta ett steg i taget och lämna en spion i stallet som ser hur ha beter sig.

Kan han vara själv i sin hage om det går andra hästa brevid? Släpp ut häst(ar) i hagen brevid först och sen honom. Jobba hans egen hagkompis utanför staketet men inom synhåll. ca 30 min och se vad som händer. När han lugnar sig så släpper ni in hagkompisen. Gör så under en period, jobba kompisen utanför hagen lite lite längre bort varje gång. Tillslut testa att gå "runt hörnet" ett par minuter, vänd och släpp sen in i hagen. Med detta jobb så lärde vi ett 5-årigt varmblod som aldrig har kunnat står själv varken inne eller ute. Nu har hon aldrig några problem, har vid en olycka med stallkompisen ståt själv i 1 1/2 dygn hur lugn som helst. Vi jobbade på detta sätt effektivt i ca 2 veckor, sedan mera sporadiskt ca 1 1/2 månad till.

Ang att stå själv inne så gör så att ni tar ut ponnyn och den som skall ridas ihop, ponnyn först. Gå som i en båge över stallplan med båda hästarna och sen in i stallet igen med bara ponnyn, där vänta givetvis en annan sällskapshäst. Det är oftast lättare att lämna flocken än vad det är att lämnas.

Så här har vi gjort och det har funkat jättebra.

Lycka till /movgli

I går testade vi att först ta in båda två, pyssla osv. Sen släppte vi tillbaka 6 åringen i hagen vid paddocken där vi tömkörde den andra. Vi la även in lite hö i hagen och så länge höet fanns så var han jättelugn och brydde sig inte:laugh:. Sen när höet tog slut vandrade han utefter staketet men var inte mer stressad än så. Sen släppte vi tillbaka kompisen direkt i hagen igen.

Ska försöka gör så nu ett tag framöver och utöka vartefter jag ser att det går bra:)

Min häst är precis lika dan. Hästar är flock djur och vill helst inte vara ensamma. Vissa accepterar det ändå och andra blir stressade utav att vara ensamma. Min häst har sprängt massa staket .. ex. när han stod i sjukhage och var halt. Det var två andra som också var sjuka och stod i sjukhage bredvid, bara en tråd emellan och dem stog som i en liten "ruta".. Sen är det två större hagar på varje sida utav sjukhagarna, (sjukhagarna ligger som innuti en stor hage).. ändå sprängde han! Sen blir han väldigt stressad av att stå i boxen en längre stund om han är ensam eller om hästarna står i andra änden utav stallet.

Jag har inte hittat något sätt att träna bort det. Men prova att rida ut själv, det är nog inget problem! Rider ut på min helt ensam och det går bra, men inte om han är ensam i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama