Konisering

Kapar tråden lite. Jag gjorde mitt första cellprov för snart tre år sen (24 år då) och allt såg perfekt ut enligt bm då. Nu borde det ju vara dags för nästa. Ska jag vänta på kallelse eller måste jag aktivt boka en? Hur snabbt kan det bli förändringar? Hur fort kan det gå från prima till katastrof? Tre år känns som sjukt lång tid mellan proverna.

Kapar tråden lite. Jag gjorde mitt första cellprov för snart tre år sen (24 år då) och allt såg perfekt ut enligt bm då. Nu borde det ju vara dags för nästa. Ska jag vänta på kallelse eller måste jag aktivt boka en? Hur snabbt kan det bli förändringar? Hur fort kan det gå från prima till katastrof? Tre år känns som sjukt lång tid mellan proverna.
Tre år är normalt mellan kallelserna om allt var helt normalt sist på cellprovet. :)

Du får en ny kallelse på posten.

Kändes det konstigt eller märktes det någon skillnad? Tänker mens och tampong. :)
Nej allt var som vanligt. :) Kanske att en lukt dröjde sig kvar den gången?
Jag använder kopp och tampong.
Håller tummarna för att du får det överstökat snart så du slipper gå och oroa dig.
Jag brukar bli irriterad på mig själv efteråt, att jag lade så mycket tid på att oroa mig före! ;)

Nej allt var som vanligt. :) Kanske att en lukt dröjde sig kvar den gången?
Jag använder kopp och tampong.
Håller tummarna för att du får det överstökat snart så du slipper gå och oroa dig.
Jag brukar bli irriterad på mig själv efteråt, att jag lade så mycket tid på att oroa mig före! ;)
Går det att beskriva lukten?
Jo, mamma ska köra ner mig, för jag kommer inte få köra själv pga lugnande och det känns tryggt att veta att hon kommer vara i närheten, så det gör mig lite lugnare. :)
Jag tror det kommer gå jättebra.

Går det att beskriva lukten?
Jo, mamma ska köra ner mig, för jag kommer inte få köra själv pga lugnande och det känns tryggt att veta att hon kommer vara i närheten, så det gör mig lite lugnare. :)
Jag tror det kommer gå jättebra.
Helst inte! :)
Unken, sur. Inget jag brukar förknippa med mig själv. Jag kände att jag var tacksam för att jag har eget kontor. ;) Fast så illa var det väl inte. Det var nog bara att jag upplevde det så. Inte att andra kände av det.
Mammor är bara bäst att ha! <3

Unken, sur. Inget jag brukar förknippa med mig själv. Jag kände att jag var tacksam för att jag har eget kontor. ;) Fast så illa var det väl inte. Det var nog bara att jag upplevde det så. Inte att andra kände av det.
Tänkte mest om det var någon liknande typ mens lukt eller liknande ju. :p
Mammor är bäst ja, bästa för mig är att min är utbildad sjuksköterska (tror även något högre också men som jag inte minns exakt). Så då känns det extra tryggt. :)

Efter att ha haft cellförändringar på varje test och på sista hade de blivit lite värre så tyckte gyn att jag skulle göra en konisering. Jag cyklade dit och tillbaka, inga problem.

När jag kom dit så pratade läkaren lite med mig och berättade varför de gjorde det de skulle göra, en läkarstudent var med. Jag fick inget lugnande utan "bara" bedövning, precis när bedövningen lades så blev jag supersnurrig i några sekunder, men det lade sig fort. Mina ben var inte fastspända och jag kände mig trygg. Proffsig läkare, läkarstudent och sjuksköterska som tog hand om mig.

Efteråt fick jag en informationslapp där det bland annat stod att jag skulle låta bli tampong samt bad och penetrerande sex i 4 veckor (eller var det 6?), detta pga infektionsrisk.

På provet som jag fick göra 6 månader efter så var jag helt fri från cellförändringar! :)

Jag hoppas du inte är för orolig, för mig var det en bra upplevelse och det känns skönt att inte behöva ta nya cellprov varje år och vara orolig för förändringar.

Exakt, surt blod :yuck:

Nu har jag fått hem pappret på vad jag ska göra innan operationen. Nyfiken på om det skiljer sig lite och hur noga ni följde anvisningarna?

Nu har jag fått hem pappret på vad jag ska göra innan operationen. Nyfiken på om det skiljer sig lite och hur noga ni följde anvisningarna?
Tvättade mig sjukt noga, även om så inte var anvisat. Har dålig erfarenhet med infektioner.
Man skulle ta en hiskelig dos av Alvedon och Ipren vilket jag följde till punkt och pricka. Kommer för övrigt inte ihåg vad som stod. :)

Tvättade mig sjukt noga, även om så inte var anvisat. Har dålig erfarenhet med infektioner.
Man skulle ta en hiskelig dos av Alvedon och Ipren vilket jag följde till punkt och pricka. Kommer för övrigt inte ihåg vad som stod. :)
På lappen jag fått står det följande:

Förberedelser inför operation:
Mat och dryck
Efter kl 24:00 får du inte äta någonting
Om du har operationstid efter kl 12:00 får du äta en lätt frukost senast kl 6:00
Fram till 2 timmar innan du ska infinna dig på sjukhuset får du dricka endast klara drycker: vatten, kaffe eller te utan mjölk (gärna med socker i).
Det är viktigt att du följer fastereglerna eftersom kvarvarande fast föda i magsäcken kan ge upphov till allvarliga komplikationer och din operation kan bli struken.

Duschinstruktioner inför din operation
Kvällen före operation
Tvätta hela kroppen med flytande tvåg
ta på dig rena kläder
lägg dig i en renbäddad säng

operationsdagens morgon
tvätta hela kroppen med flytande tvål.
skölj av kroppen och upprepa tvättningen en gång till.
tvätta håret.
Observera att du inte får smörja in dig med hudkräm
ta på rena kläder

Läkemedel
Ta 3 tabletter Panodil eller Alvedon à 500 mg och 1 tablett Ipren eller Ibumetin à 400 mg cirka 2 timmar innan du kommer till sjukhuset. Detta är en specialdos inför operation som ger effekt under och första tiden efter operation.
Använder du läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra, t ex trombyl eller magnecyl, ska du sluta med dessa tre dagar innan operationen. du kan sedan återuppta medicinieringen igen dagen efter operationen.
Övrida läkemedel, exempelvis p-piller, läkemedel för hjärta, kärl, blodtryck, kärlkramp, astma eller epliepsi tar du som vanligt på operationsdagens morgon.

...... mina anvisningar får det att låta som att jag ska söva och operera ut en massa organ typ... :eek:
:eek::eek::eek::eek::eek:

Det där känner jag inte alls igen. Jag kan inte öht minnas att jag fick några instruktioner faktiskt. Kanske det där om att tvätta sig och att inte ta vissa läkemedel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar