Konisering

Jag kan inte minnas att jag blev fastbunden? Mitt värsta minne är ljudet från kniven och lukten från när de bränner efteråt. Och att något blodkärl var paj så jag inte slutade blöda och tvingades kliva upp i stolen efteråt igen. Inte nice.
Hm, verkar som det är olika, får nog fråga hur de gör innan de börjar så jag vet, känns lite oroligt ändå.

Jag gjorde en konisering i Ljungby för tre år sen. De band fast benen för att komma åt ordentligt, detta gjorde de innan jag blev sövd. Blödde lite efteråt och var naturligt ledig i fyra dagar efteråt. Inget sex eller bad på fyra veckor.
Jag kommer inte va sövd förstås, men inser att det är nog lika bra att fråga innan i alla fall.
Inget bad på fyra veckor, tyckte hon sa till mig en vecka. :eek:
Sen funderar jag på, får man använda tampong eller är det risk att det retar?
Någon som fått sin mens i samband med att det läker?

Jag har gjort. Övervägde först sövning men det var längre kö för det plus att det alltid är en risk med det.

Det gick jättebra, enda som var obehagligt var första bedövningssprutan, resten kändes inte, jag fattade inte ens när det var klart :)

Satt inte fastbunden med benen.
Jag tog ledigt veckan efter mest för att jag behövde vara lite ledig :D haha. Blödde lite första veckan, mattades av allt eftersom :)

Jag var inte fastbunden. Bedövningen var lite obehaglig, sjuksköterskan förklarade att det ger lite hjärtklappning i några sekunder innan kroppen lugnar ner sig igen, det stämde. Lukten hade jag inget problem med, men jag är inte så känslig. Blödde inte särskilt mycket efter.
Första mensen efteråt kan vara rikligare, jag tror jag blödde igenom en binda på typ 20 minuter O_o men då jobbade jag och sprang runt hela tiden, hade jag haft ett lugnare arbete hade det säkert inte blött så mycket.
Låt bli tampong, bad och sex i några veckor!

Har gjort det, hade grad 3 förändringar. Inte fastbunden, bedövningen kändes knappt (var sjukt nervös). Blödde knappt efteråt. Blev förvånad att det var så "enkelt", var supernervös innan.

En alien i trosorna? O_o
Binder de fast benen på en? :eek: :eek: :eek: Ok, jag kommer BEHÖVA lugnande ser jag, avskyr att sitta fast :nailbiting: :nailbiting:

Binda kan va hårt uttryckt, men att de sätter så man är fast görs på vissa håll. De gjorde det inte där min ena kompis fick det gjort men hon grät så hon skakade och då hotade de med att binda fast henne om hon inte slutade- det var liksom det som tippade mig över kanten att kräva narkos.
Men, är man lugn o vaken ser jag ingen anledning att det skulle göra det. Så de flesta skulle jag tro har totalt sluppit så oroa dig inte, du kan ju ringa o fråga dem om du har några frågor så här innan. Det blir liksom en ond cirkel när man är väldigt skraj som jag är. Dessutom hade jag grad 3 så de visste de skulle ta rätt mycket.
Lugnande kan man ju alltid be att få, varför inte liksom om man nu är väldigt nervös. Kan inte få mer än ett nej men frågan är ju fri! :)

edit: Ingen tampong efter, infektionsrisk o man vill ju inte va där o "knuffa" på ett sår heller.

Är det någon här som varit med om en konisering av livmodertappen?
Vad hände efteråt, sjukskriven, annat?
Jag ville ha lokalbedövning, avskyr narkos, och fick det. Ingreppet gick på 10 minuter. Jag kan inte minnas att jag kände smärta av sticken. Kändes i alla fall inte så mycket som proverna de kan ta innan.
Jag var inte sjukskriven, men gjorde inga tunga lyft på ett tag. När det slutade blöda, var det som vanligt.
Vill som någon annan sa, minnas att jag tyckte att det luktade annorlunda. Det led jag nog mest av.
Oroa dig inte, det kommer att gå fint oavsett om du väljer lokalbedövning eller lätt narkos.
Har du tunga lyft på jobbet, fråga läkaren noga om det innan hemgång.
Lycka till!

Jag har gjort. Övervägde först sövning men det var längre kö för det plus att det alltid är en risk med det.

Det gick jättebra, enda som var obehagligt var första bedövningssprutan, resten kändes inte, jag fattade inte ens när det var klart :)

Satt inte fastbunden med benen.
Jag tog ledigt veckan efter mest för att jag behövde vara lite ledig :D haha. Blödde lite första veckan, mattades av allt eftersom :)
Det låter positivt i alla fall, får hoppas att det blir likadant för mig.

Jag ville ha lokalbedövning, avskyr narkos, och fick det. Ingreppet gick på 10 minuter. Jag kan inte minnas att jag kände smärta av sticken. Kändes i alla fall inte så mycket som proverna de kan ta innan.
Jag var inte sjukskriven, men gjorde inga tunga lyft på ett tag. När det slutade blöda, var det som vanligt.
Vill som någon annan sa, minnas att jag tyckte att det luktade annorlunda. Det led jag nog mest av.
Oroa dig inte, det kommer att gå fint oavsett om du väljer lokalbedövning eller lätt narkos.
Har du tunga lyft på jobbet, fråga läkaren noga om det innan hemgång.
Lycka till!
Kan det vara det lugnande som gör att man inte märket av själva sticken?

Röv!!
Jag som vill använda tampong i alla fall när jag har mens, den lär ju inträffa inom en 4 veckors period i alla fall..
Får väl höra vad de säger och rekommenderar.
Första gången hade jag mens under ingreppet och då kunde jag ju använda tampong mensen därpå... Andra omgången fick jag mens efter 2 veckor och det blev som min vanliga mens men fick då använda binda.. Det gäller ju bara en mens så sak samma tänkte jag då, fast roligt var det ju inte...

Första gången hade jag mens under ingreppet och då kunde jag ju använda tampong mensen därpå... Andra omgången fick jag mens efter 2 veckor och det blev som min vanliga mens men fick då använda binda.. Det gäller ju bara en mens så sak samma tänkte jag då, fast roligt var det ju inte...
Jag gillar inte riktigt bindor, tycker de sitter dåligt. Misstänker att jag kommer få min mens ca 2 veckor efter ingreppet ungefär.

Kan det vara det lugnande som gör att man inte märket av själva sticken?
Ursäkta för sent svar. Med långledighet följde massor av utomhusarbete!
Personalen var så lugn och fin att jag faktiskt inte fick någon lugnande! Ändå tyckte jag inte att jag kände sticken något särskilt (mindre än en vanlig undersökning).
Jag är ganska hispig inför operationer då jag vaknat under ett större ingrepp vid ett tillfälle. Därav min motvilja till narkos om jag inte absolut måste.
Blödde någon vecka, lukten var som sagt inte kardemummabullar direkt.
Jag använde faktiskt binda då enligt rekommendation, men påföljande mens orkade jag inte det.

Ursäkta för sent svar. Med långledighet följde massor av utomhusarbete!
Personalen var så lugn och fin att jag faktiskt inte fick någon lugnande! Ändå tyckte jag inte att jag kände sticken något särskilt (mindre än en vanlig undersökning).
Jag är ganska hispig inför operationer då jag vaknat under ett större ingrepp vid ett tillfälle. Därav min motvilja till narkos om jag inte absolut måste.
Blödde någon vecka, lukten var som sagt inte kardemummabullar direkt.
Jag använde faktiskt binda då enligt rekommendation, men påföljande mens orkade jag inte det.
När du skriver påföljande mens, var det den första mensen efter ingreppet du menar då eller är det mens nr två?

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar