TheRedLightning
Trådstartare
Är det någon här som varit med om en konisering av livmodertappen?
Vad hände efteråt, sjukskriven, annat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med andra ord kommer det sticka med nålar..... ååå jippie.... sticker de inne första eller utanför först och sen innanför eller hur bedövar de egentligen livmodertappen.@RedHyuuga - lokalbedövning sker ju, som namnet säger, lokalt. I det här fallet är det att likställa med den spruta man får hos tandläkaren tex, de injicerar besövningen på x-antal platser kring området som ska tas bort. Det sticker till och sedan väntar man en stund tills det börjat verka.
Har koniseras två ggr under 2016. Har gjort det under narkos eftersom man tydligen söver på det sjukhuset jag gjort det på. Fick gå hem samma dag någon timme efter uppvaket. Har blött mycket sparsamt under några dagar efteråt, sen blir det ganska rikliga flytningar med ibland inslag av blod. Efter 7-14 dagar släpper sårskorpan som bildats och då kan det komma en rikligare blödning igen under någon dag. Efter ca 2 veckor har jag varit blödningsfri. Inget sex på 4 veckor, inget bad på 4 veckor. Jag har även börjat träna hårt igen när blödningen varit över. Fick bara använda bindor under 4 veckor.Är det någon här som varit med om en konisering av livmodertappen?
Med andra ord kommer det sticka med nålar..... ååå jippie.... sticker de inne första eller utanför först och sen innanför eller hur bedövar de egentligen livmodertappen.
Börjar väl kännas som lugnande inte är helt fel...
Det är inte nya hål som avskräcker mig utan själva sticket. Har tagit bort en cysta på blygdläppen och det gjorde svinont första sticket (så ont att jag ville kräla ur stolen), sen känner man ju ingenting.Ja alltså... du har ju redan ett helt naturligt ingångshål du vet, behöver inte göra nya
Allt sker samma väg, dvs via slidan.
Det kommer gå fint! Ring och säg att du är orolig annars, så kan ni gemensamt ta ställning till om lugnande före är en bra idé, eller kanske tom göra ingreppet under narkos om du är mycket orolig för sprutor etc.
Får man fråga varför det blev två koniseringar?Har koniseras två ggr under 2016. Har gjort det under narkos eftersom man tydligen söver på det sjukhuset jag gjort det på. Fick gå hem samma dag någon timme efter uppvaket. Har blött mycket sparsamt under några dagar efteråt, sen blir det ganska rikliga flytningar med ibland inslag av blod. Efter 7-14 dagar släpper sårskorpan som bildats och då kan det komma en rikligare blödning igen under någon dag. Efter ca 2 veckor har jag varit blödningsfri. Inget sex på 4 veckor, inget bad på 4 veckor. Jag har även börjat träna hårt igen när blödningen varit över. Fick bara använda bindor under 4 veckor.
Jag har upplevt båda koniseringarna som mycket bekymmersfria och okomplicerade.
Absolut!Får man fråga varför det blev två koniseringar?
Aha, då är jag med. Själv har jag lätta förändringar, på gränsen till att inte behöva göra något, men lika bra att göra något ändå.Absolut!
Jag hade grava förändringar innan första koniseringen, och vid en uppföljning så kunde läkaren inte utesluta att det fanns förändringar kvar men han tyckte ändå man kunde avvakta. Jag däremot stod på mig (eftersom jag inte upplevde det som speciellt jobbigt att koniseras) och ville göra en gång till för att vara säker på att allt var borta. Svaret på andra koniseringen visade att det var ett bra beslut att göra det en gång till då set fanns förändringar kvar i kanterna. Nu ser det ut som allt är borta men får gå på täta kontroller ett tag.
En alien i trosorna?Har gjort, sövd, jobbade inte just den dagen. tror jag opererades en torsdag så var hemma även dagen efter för min egen skull (opererades inte på hemorten). Inte sjukskriven i övrigt, blödde väldigt lite men fick en typ alien i trosorna ett litet tag efter, vet inte om det var några dagar eller ett par veckor, är några år sedan (grå slemklump typ såg extremt underligt ut men antar det var det de penslar på efter för att det inte ska blöda..?), inga problem med att blöda mer efter ett tag. Hade låg feber ett tag som inte ville ge sig så fick knapra en antibiotikakur för säkerhets skull. Tog det lugnt med hårdare träning för ville inte dra igång nån blödning- min syrra har gjort samma operation och blödde ner hela bilen på vägen hem efter och jag hade inte alls nån lust med det.
Där jag opererades gör de både vaket och i narkos, jag krävde narkos och fick det beviljat direkt. Jag är a) stickrädd b) en mardrömspatient i gynsituationer c) en sån som inte tål att bli fastbunden och jag visste att de binder fast benen på en. Tycker inte det är så kul med narkos heller men för mig var det rätt beslut. Hade jag inte varit lite knäpp som jag är så hade jag hellre gjort vaket givetvis, så slipper man svälta innan o ligga på uppvak osv.
Jag kan inte minnas att jag blev fastbunden? Mitt värsta minne är ljudet från kniven och lukten från när de bränner efteråt. Och att något blodkärl var paj så jag inte slutade blöda och tvingades kliva upp i stolen efteråt igen. Inte nice.En alien i trosorna?
Binder de fast benen på en? Ok, jag kommer BEHÖVA lugnande ser jag, avskyr att sitta fast
En alien i trosorna?
Binder de fast benen på en? Ok, jag kommer BEHÖVA lugnande ser jag, avskyr att sitta fast