Konflikt med familj/vän/bekant om hund?

D

darkoskille

Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller nån allmän diskussion om hund man vart extremt oense om?:wtf:

Jag kan ge ett exempel. Mina föräldrar älskar hundar och dom har haft olika hundar långt innan jag föddes och har även hund nu. Dom har hjärtat på rätt plats men kanske inte alltid förstår hundens bästa.

För många år sen, innan min hund kastrerades var han otroligt petig med maten. Gav man honom godis och dylikt mellan sina måltider kunde han vägra sin mat. Hans mage har emellanåt dessutom vart känslig så jag och husse har vart lite restriktiv med vad han får äta och inte äta. Min pappa älskar att ge hundar mat och godis, och har haft svårt att acceptera att han bara inte kan få ge min hund vad som helst för godis trots många förklaringar från både mig och min f.d. :banghead: Det hela slutade med att min hund inte fick följa med till mina föräldrar längre för jag blev så trött på att vi ständigt skulle hamna i konflikt om detta. Nu har dom en hanhund själva som ändå inte går ihop med min hane så han hade inte kunnat följa med ändå som det ser ut nu.

Har du nånsin behövt hantera något genom tiden som hundägare där det kanske gäller mat, fostran av din hund eller precis vad som helst? Folk som har synpunkter? Konflikt med uppfödare? Som sagt, vad som helst.

För övrigt önskar jag gott nytt år på er alla. Jag håller tummarna för fortsatt många fina hundår framöver!:heart
 
Oja!
Jag vill att mina hundar varnar mig när någon kommer. Gärna innan det ringer på dörrklockan och jag har därför uppmuntrat och belönat när de har varnat. Vid något tillfälle kom en släkting hit. Hen ansåg att det var helt förfärligt att min hund skällde när hen kom och ansåg att jag dels skulle kontakta en hundtränare (ökänd, använde då Cesar Milans metoder) men menade också att jag borde titta på Cesar Milans program och lära mig av honom. Att jag förklarade att min hund gjorde exakt det jag hade lärt honom och gjorde det bra kvittade. Det såg hen som bortförklaringar för djur och barn ska varken synas eller märkas enligt hen. Min släkting har aldrig haft några djur. Hen har aldrig förstått sig på djur, ogillar djur och ser på dem med avsmak men ändå kunde hen avgöra då min hund gjorde som jag lärt honom att han var ouppfostrad, att han borde elas till lydnad (dvs. vad min släkting ansåg var lydnad) och en hel massa andra dumheter. Min släkting har inte varit välkommen hit sedan dess.

Min sambo har haft väldigt svårt för det där att inte ge en massa annat till mina hundar. Det är en av få saker vi faktiskt har bråkat om för han tycker att hunden ska få äta det hen tycker är gott medans jag anser att så kan man inte ens tänka om sig själv och än mindre med ett djur. När min förra hund fick levercancer och veterinären pratade om att jag iallafall slapp ha dåligt samvete för att jag hade matat honom till det fick det min sambo att tänka till. Med nuvarande hunden är han inte alls så "matig" som han var tidigare och jag slipper bli arg så ofta numera.

Tack detsamma :heart
 
Haha.. Det där med Cesar Milan har man ju fått bemöta några gånger...många ggr av folk som inte har hund själva eller precis skaffat en och bara tittat på hans program 🙈

Så bra att du sa ifrån till släktingen din!
 
Haha.. Det där med Cesar Milan har man ju fått bemöta några gånger...många ggr av folk som inte har hund själva eller precis skaffat en och bara tittat på hans program 🙈

Så bra att du sa ifrån till släktingen din!
Ja och det är lika sorgligt varje gång :( Det värsta är såklart de som praktiserar det på sin egna hund :( Nej sådana dumheter får bara inte stå oemotsagda.
 
Ja och det är lika sorgligt varje gång :( Det värsta är såklart de som praktiserar det på sin egna hund :( Nej sådana dumheter får bara inte stå oemotsagda.

Ursäkta min okunskap men vad har Cesar Milan för inlärningsstil? Har inte sett hans program tillräckligt för att fatta referensen. De snuttar jag sett har bara varit honom med en hund i koppel och så går dom fram och tillbaka framför något triggande tills hunden inte bryr sig och alla applåderar. Känns ju harmlöst men antar att det innefattar andra steg som jag inte har sett som kanske är tvivelaktiga?
 
Ursäkta min okunskap men vad har Cesar Milan för inlärningsstil? Har inte sett hans program tillräckligt för att fatta referensen. De snuttar jag sett har bara varit honom med en hund i koppel och så går dom fram och tillbaka framför något triggande tills hunden inte bryr sig och alla applåderar. Känns ju harmlöst men antar att det innefattar andra steg som jag inte har sett som kanske är tvivelaktiga?

Nu har jag inte tittat på Cesar Millan på väldigt många år och jag kan inte prata för vad andra tycker. Personligen gillar jag inte när han lär människor att man ska trycka ner hunden i backen och jag uppskattar inte hur han lägger kopplet bakom öronen och drar åt då det måste skapa obehag för hunden så hunden går ”fint” i kopplet.
Jag tycker inte allt han säger om hundar är helt inkorrekt. Men jag gillar inte hans ”quick-fix”-metoder.
Men som sagt...länge sen jag tittade på honom så han kanske har börjat med något nytt:confused:
 
Ursäkta min okunskap men vad har Cesar Milan för inlärningsstil?

Hans stil är nästan 100% fokuserad kring förlegat dominanstänk, och att på olika sätt korrigera hunden till inlärd hjälplöshet. Det finns ett antal klipp på Youtube som förklarar i detalj vad som felar i hans metoder, och jag tror också att en del av de värre inte har visats på svensk TV. Minns särskilt ett där han skulle lära en schäfer att låta bli katten i huset - detta gjorde han genom att använda ett elhalsband och ge hunden stötar tills den försökte krypa in under soffan av ångest... :cry:

Förutom att hans inlärningsstil är straffbaserad så har han dålig koll på hundars signaler - endera märker han inte av dem alls, eller så struntar han i vad de säger för de ska minsann inte ha några egna åsikter, bara lyda. Fler än en gång har det hänt att han blivit biten för att han pressat hundar såpass att de blivit desperata, men det talas det inte om utan hunden målas ut som jättedominant eller något liknande, och slussas inte sällan vidare till hans egen "boot camp" eller blir avlivad för att han tutat i ägarna att hunden är livsfarlig.

Att den där dryge smilfinken med sina idiotiska machofasoner fortfarande får visas på TV är deprimerande. Han gör mer skada än nytta när han tuggar på om samma dynga som var föråldrat redan för 20 år sedan.

(Märks det att jag avskyr karln? :devil:)
 
Cesar Millan är ingen favorit. Men man kanske kan skapa en tråd för det istället om det är det man hellre vill diskutera eftersom det egentligen blev lite OT nu :)
 
Cesar Millan är ingen favorit. Men man kanske kan skapa en tråd för det istället om det är det man hellre vill diskutera eftersom det egentligen blev lite OT nu :)

Skulle knappast kalla två svar på temat (varav det ena kom från dig själv) för särskilt OT, faktiskt, så det där var lite onödigt snipigt. Men okej, du får ha din tråd ifred...
 
Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller nån allmän diskussion om hund man vart extremt oense om?:wtf:

Jag kan ge ett exempel. Mina föräldrar älskar hundar och dom har haft olika hundar långt innan jag föddes och har även hund nu. Dom har hjärtat på rätt plats men kanske inte alltid förstår hundens bästa.

För många år sen, innan min hund kastrerades var han otroligt petig med maten. Gav man honom godis och dylikt mellan sina måltider kunde han vägra sin mat. Hans mage har emellanåt dessutom vart känslig så jag och husse har vart lite restriktiv med vad han får äta och inte äta. Min pappa älskar att ge hundar mat och godis, och har haft svårt att acceptera att han bara inte kan få ge min hund vad som helst för godis trots många förklaringar från både mig och min f.d. :banghead: Det hela slutade med att min hund inte fick följa med till mina föräldrar längre för jag blev så trött på att vi ständigt skulle hamna i konflikt om detta. Nu har dom en hanhund själva som ändå inte går ihop med min hane så han hade inte kunnat följa med ändå som det ser ut nu.

Har du nånsin behövt hantera något genom tiden som hundägare där det kanske gäller mat, fostran av din hund eller precis vad som helst? Folk som har synpunkter? Konflikt med uppfödare? Som sagt, vad som helst.

För övrigt önskar jag gott nytt år på er alla. Jag håller tummarna för fortsatt många fina hundår framöver!:heart

Alla har väl hört ngt som man inte håller med om någon gång. En av de märkligaste sakerna var väl någon snubbe i skolan som hävdade att mina hundar skulle bli skadade av att springa på asfalt. Då pratar vi om friska, alléers hundar på 3-4 kg som sprang ca 50 m på asfalten.

Men jag har inga såna som kommer med åsikter om min hund i min närmre krets.
De som är duktiga på hund ser ju att hunden mår bra och vi funkar ihop. De som inte kan djur vet att jag jobbar med hästträning, alltid har funkat med svåra djur och tror nog jag kan mer om hundar än jag gör.

Så nej, det är inget problem.
 
Vi lever med det varje dag här hemma :meh:
Nu är det min mammas hund egentligen. Men jag är lite av åsikten - ingen människomat till hunden om det inte är speciella tillfällen (som högtider, dvs inte så ofta, eller träning). Min pappa är den som vill stoppa hunden full av gott :grin:
Min mamma står lite mera mellan oss, men hon kan åtminstone förstå att det inte är så bra att ge hunden gott varje gång man äter, hon ser kopplingen mellan tiggandet och att hon får gott osv så jag (försöker?:D) låter henne bestämma vad hon vill göra med hunden. Men min far (som dessutom fyller 90 snart) antingen minns inte, hör inte och/eller ger ändå trots vad hundens ägare säger. Så det blir lätt bråk nästan varje dag om det, och han blir tjurig som ett småbarn om han inte får ge 🙄

Märks det att jag blir frustrerad? :angel:

Tillägg: Förvånar det er om jag lägger till att hunden är kräsen i maten? :angel::grin:
 
Senast ändrad:
Vi lever med det varje dag här hemma :meh:
Nu är det min mammas hund egentligen. Men jag är lite av åsikten - ingen människomat till hunden om det inte är speciella tillfällen (som högtider, dvs inte så ofta, eller träning). Min pappa är den som vill stoppa hunden full av gott :grin:
Min mamma står lite mera mellan oss, men hon kan åtminstone förstå att det inte är så bra att ge hunden gott varje gång man äter, hon ser kopplingen mellan tiggandet och att hon får gott osv. Men min far (som dessutom fyller 90 snart) antingen minns inte, hör inte och/eller ger ändå trots vad hundens ägare säger. Så det blir lätt bråk nästan varje dag om det, och han blir tjurig som ett småbarn om han inte får ge 🙄

Märks det att jag blir frustrerad? :angel:


Jag kan relatera till detta 😅🤦🏼‍♀️🙈
 
Jag kan relatera till detta 😅🤦🏼‍♀️🙈
Jag vill säga tack gode gud att vi inte är ensamma, men jag beklagar det också 😅
Jag hade lätt kunnat stå ut med att behöva säga till varje gång om han hade faktiskt låtit bli och accepterat det just där och då. Men istället blir han sur och får nästan utbrott 🙄 så får mamma ibland blidka honom när hon helt enkelt inte orkar bråka om det där och då. Dessutom märks det att han kan bli avundsjuk om andra pysslar med hunden (förutom mamma) och vill gärna visa att hunden gillar honom bättre typ, vilket blir ju mest via maten för honom trots att hunden redan gillar honom. Jag är medveten om att jag beskriver honom som en barnunge men jag står fast vid det då han beter sig faktiskt som det ibland oavsett vilken aktningsvärd ålder han uppnått, jag vill inte acceptera sånt beteende oavsett ålder.
 
Jag vill säga tack gode gud att vi inte är ensamma, men jag beklagar det också 😅
Jag hade lätt kunnat stå ut med att behöva säga till varje gång om han hade faktiskt låtit bli och accepterat det just där och då. Men istället blir han sur och får nästan utbrott 🙄 så får mamma ibland blidka honom när hon helt enkelt inte orkar bråka om det där och då. Dessutom märks det att han kan bli avundsjuk om andra pysslar med hunden (förutom mamma) och vill gärna visa att hunden gillar honom bättre typ, vilket blir ju mest via maten för honom trots att hunden redan gillar honom. Jag är medveten om att jag beskriver honom som en barnunge men jag står fast vid det då han beter sig faktiskt som det ibland oavsett vilken aktningsvärd ålder han uppnått, jag vill inte acceptera sånt beteende oavsett ålder.

Vi är inte syskon perhaps? För det lät nästan helt som min pappa 😂
Men jag klarade dock inte av konflikterna mer. Jag tröttnade på att åka ifrån besviken så det fick helt enkelt vara. Man kan lära en gammal hund att sitta, men man kan inte lära min gamla pappa det 🤦🏼‍♀️😂
 
Vi är inte syskon perhaps? För det lät nästan helt som min pappa 😂
Men jag klarade dock inte av konflikterna mer. Jag tröttnade på att åka ifrån besviken så det fick helt enkelt vara. Man kan lära en gammal hund att sitta, men man kan inte lära min gamla pappa det 🤦🏼‍♀️😂
Som jag brukar säga, det är enklare att uppfostra en hund än en människa... Frustrationen över människor som inte inser att de lär hunden dumheter och sedan blir arga för att hunden gör det de lärt hen, ja ibland är det extremt frustrerande.

Jag har funderat mycket över dessa feeders behov av att mata hunden. Ser jag till min omgivning så är det människor som har ett behov av att bli omtyckta men som inte har förmågan/kunskapen att läsa och förstå hunden. Vad har ni för erfarenheter?
 
Som jag brukar säga, det är enklare att uppfostra en hund än en människa... Frustrationen över människor som inte inser att de lär hunden dumheter och sedan blir arga för att hunden gör det de lärt hen, ja ibland är det extremt frustrerande.

Jag har funderat mycket över dessa feeders behov av att mata hunden. Ser jag till min omgivning så är det människor som har ett behov av att bli omtyckta men som inte har förmågan/kunskapen att läsa och förstå hunden. Vad har ni för erfarenheter?

Har äldre bekanta som ger kakor och bullar till sina hundar...och ni kan ju föreställa er hur dessa hundar ser ut. Tjocka och vaggar sig fram på sina stackars ben. Gör ont i mig när jag ser det.
 
Har äldre bekanta som ger kakor och bullar till sina hundar...och ni kan ju föreställa er hur dessa hundar ser ut. Tjocka och vaggar sig fram på sina stackars ben. Gör ont i mig när jag ser det.
Usch ja :( Så fruktansvärt sorgligt. De vill ju väl men förstår inte att de försämrar hundens livskvalité och dessutom riskerar hunden att få ett gäng sjukdomar pga den felaktiga kosten och övervikten.

Min sambo reagerade på att så många hundar var överviktiga i senaste numret av rasklubbens tidning. Det gav mig hopp! Tidigare har han inte reflekterat över överviktiga djur utan tyckt som jag skrev ovan att de ska få äta det som de tycker är gott. Det tar sig ;)
 
Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller nån allmän diskussion om hund man vart extremt oense om?:wtf:

Oh yes. Desto värre gäller det mig själv. Jag har en distansrelation och min pojkvän har en hund som jag har oerhört styvmoderliga känslor för. Känns desto värre då jag borde veta bättre, jag tycker ju om hundar och djur i allmänhet. Jag har iaf kommit så långt att jag identifierat att bekymret bottnar sig i att vi har rätt skild uppfattning om hur hundar ska fostras, tränas och aktiveras överlag och att hans hund i mina ögon är odräglig (även om jag försökt säga det på ett snyggare sätt).
Jag och pojkvännen kan öht inte diskutera hundträning och uppfostran annat än i mkt allmän mening, utan att det blir dålig stämning. Jag har under en period försökt ta mig an hunden i form av aktivering, men min pojkvän tog detta som direkt kritik mot hur han sköter sin hund. Vi blev så osams att jag i princip inte befattar mig öht med hunden mer än att jag klappar den ibland och ger den mat och vatten.

Nu är detta inte ett problem i min vardag då vi bor så långt ifrån varandra och inga planer finns att flytta ihop än många år, och min outtalade inställning är att vi aldrig kommer bli sambo så länge denna hund är med i bilden. Men det är helt klart en konflikt kring ett hundrelaterat problem.
 
Usch ja :( Så fruktansvärt sorgligt. De vill ju väl men förstår inte att de försämrar hundens livskvalité och dessutom riskerar hunden att få ett gäng sjukdomar pga den felaktiga kosten och övervikten.

Min sambo reagerade på att så många hundar var överviktiga i senaste numret av rasklubbens tidning. Det gav mig hopp! Tidigare har han inte reflekterat över överviktiga djur utan tyckt som jag skrev ovan att de ska få äta det som de tycker är gott. Det tar sig ;)

Det är bra att du fått honom på andra tankar och att han tagit till sig information. Jag förstår ju med att folk vill väl...och att de inte inser hur illa de kan göra hunden.

Jag tyckte dessa jämförelser jag läste nyligen när jag googlade var bra

”FAKTA: ÖVERVIKT HOS KATTER OCH HUNDAR
För en hund som väger tio kilo motsvarar en kaka lika mycket (i kalorier) som en hamburgare eller en chokladkaka för en människa. För samma hund motsvarar 25 gram ost 2,5 hamburgare eller 1,5 chokladkaka.
För en katt som väger fem kilo motsvarar 25 gram ost 3,5 hamburgare. Ett glas mjölk motsvarar 4,5 hamburgare eller fem chokladkakor”

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/varannan-hund-ar-overviktig
 
Vi är inte syskon perhaps? För det lät nästan helt som min pappa 😂
Men jag klarade dock inte av konflikterna mer. Jag tröttnade på att åka ifrån besviken så det fick helt enkelt vara. Man kan lära en gammal hund att sitta, men man kan inte lära min gamla pappa det 🤦🏼‍♀️😂
I wish! Det skulle åtminstone innebära färre såna människor i världen :rofl:
Du kunde åtminstone låta bli ta med hunden, här bor hunden tillsammans med människan :nailbiting::cautious::grin:
Och vaddå sitta? Här skulle det isåfall stås :mad::p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 325
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 098
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Modest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 718
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp