Konditionsträning

ulle.j

Trådstartare
Hur gör ni när ni konditionstränar/cantrar? Hur länge håller ni på? Hur långa intervaller? Hur ofta? Jag behöver få upp kondisen på min häst och även bli av med lite mage :p Jag har flera stora ängar/fält där jag brukar galoppera,men behöver lite tips om hur ni gör.

Sv: Konditionsträning

Minksa lite på sötsaker o kanske foder om pålle är för tjock. Samtidigt som du motionerar. Vad det gäller kondisen då.

Jag brukar variera mycket när jag bygger upp kondition. Ena dagen kankse ett kort intensiv pass, andra dagen en klätterrunda. Annan da ett svettigt dressyr pass. Jasg kör inte så mycket gaopp, utan en del trav. Men man får absolut inte köra sut på hästen jämt, utan man mste skritta också. Lycka till;)

Senast ändrad:

Tack för svar! Jag är inte ute efter att köra slut på hästen och bara galoppera,utan just få lite bättre kondis. Kanske ska förtydliga lite hur jag rider nu. Markarbete/dressyr för instruktör 1-2 ggr/vecka,skritt (minst 60 min) 1 gång/vecka,uteritt 45-60 min 2-3 ggr/vecka och kanske vila 1 dag. Tyvärr har vi inte så bra klättringsmöjligheter..

Jag cyklar med min häst. Började med att cykla till och från tömkörning/longeringsvolten, och nu kör jag även intervaller.
Funkar hur bra som helst att ligga i frisk trav 5 min, skritt 1, trav 5, skritt 1, trav 5 med galopp intervaller i, skritt 1 etc. Kan du ju lyssna på andhämtningen hur hårt du kan köra.

Det som är bra tycker jag iaf är att få ett komplement till uppsutten ridning utan att slita så mkt på hästen. Eftersom man är nära får man bra koll på hur hårt man kan köra. O så tycker iaf min häst att det är roligt!
Obs! Tänk på att hästen måste vänjas vid det o vara uppfostrad att inte springa förbi, om du inte ber om det, det underlättar också om den kan kommandon som trav, galopp, sakt av...
Sedan finns det ju alltid en säkerhetsaspekt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
832
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama