Konditionsträning

S

Sparf

Har ni några bra tips för att få upp kondition till tillexempel en distanstävling, på en eller två mil??? om vi säger att tävlingen ska vara på sensommaren och jag har hela sommaren att träna på. jag ska inte på någon träning men ni distansare kanske vet några bra träningsmetoder :D

Sv: Konditionsträning

Hej
Ska du rida en Pröva På i slutet av sommaren eller en tävling? Tävling brukar vara på 4-5 mil (CR) och Pröva På ca 2 mil. Jag förstår nog inte frågan. Eller har du bara en runda på 1-2 mil att träna på?:banana:

hehe, jag kan berätta hela historien :D :

Jag och min kompis är inte är inte med i någon ridklubb eller har grönt kort och inte heller ambitionen att skaffa ett :angel: Så vi kom på den smarta iden att göra en distanstävling för bara oss två:idea: Och då samtidigt så kanske man kunde få upp bra kondition. Så vi tänkte nu träna kondition och allt under våren och sommaren så att vi är väl förberedda på "tävlingen" som ska bli 1 eller 2 mil här hemma, på sensommaren(innan skolan börjar igen). Så nu undrar jag lite bra konditions övningar och sånt. :smirk: Jag kan kanske samtidigt fråga hur ni gör på en distanstävling..? Har hört att man brukar hoppa av ibland och springa med hästen men är det bara på jättelånga sträckor? känner mej lite bortkommen :D

Hoppas du förstog nu :D

Du finns ju i Närke?

Titta in på www.nerikesdistansryttare.org

Punkten Distansridning finns många bra tips om träning m.m.

Och kika runt lite, det kommer att finnas träningsritter under flera tillfällen i Sydnärke som ni kan var med...Kul även att rida på andra ställen en hemma om man säger så...och så slipper du ju arrangera själv :angel:

Eller bli medlem i klubben, så hjälper de er med grönt kort och vips så kan du var med på hemmatävlingarna....jättekul!

Jaa, kanske:P Jag ska faktiskt fundera på saken :P Låter kul, fast som sagt.. måste få upp konditionen på den tjocke kraken först :rofl:
Tack för tipset!

Sparf skrev:
Har ni några bra tips för att få upp kondition till tillexempel en distanstävling, på en eller två mil??? om vi säger att tävlingen ska vara på sensommaren och jag har hela sommaren att träna på. jag ska inte på någon träning men ni distansare kanske vet några bra träningsmetoder :D

En till två mil är ingen distans alls. Gå in här och mät upp de slingor du i dag rider så kommer du nog att förvånas. :)

http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Hälsning Maja

Hur mäter man slingornma på lantmäteriets sida då? jag har sökt på sidan o hittat mitt hus men var går man in för att hitta avstånd mellan olika ställen? Vi har mätt med bil några sträckor men alla går ju inte köra bil på. Turerna brukar iallafall vara längre än man tror. en av våra minsta rundor som vi brukar ta som kortrunda på 3o min va tydligen 6 km när vi kolla med bilen vart possitivt förvånad

Klicka på linjalen ovanför kartan, sen är det bara att mäta, avståndet står under kartan.

eeh, våran längsta runda som jag kan utantill är ungefär 13,5 km lång, om man går efter lantmäteriet . Jag tycker den känns jättelång. I lågsamm fart (mest skritt) tar den 2 timmar. Jag måste hitta längre rundor, det är helt klart.

Jag märkte nu att jag har skrivit fel längst längs upp.. "jag ska inte på nån träning.." det skulle va tävling.. men ni kanske kom på det :D

Det låter helt logiskt att en tur på 13,5 km tar två timmar att skritta. En häst skrittar i ca 6-7 km km/h. Så mätningen stämmer nog.

Men det känns som om så många andra har jääättelånga ridvägar hemmikring. Våran lilla runda tar 30 minuter att skritta drygt och enligt lantmäteriet är den bara drygt 3 km lång!! :eek: den känns mkt längre.

Ja, inte tillryggalägger man några enorma sträckor i skritt inte. :)
Det går lååångsamt. Å andra sidan är det ju mysigt och skaderisken minimal. Men rundan på drygt 13 km är väl jättebra att ha som träningsrunda! Börja rida den mest i skritt om pållen är tjock ;) och lägg in lite kortare travpass. Förläng travpassen successivt så att ni till slut kan trava hela sträckan i en lugn och behaglig trav utan att bli alltför ansträngd (hästen alltså :angel: ...). Det finns massor med träningstips på forumet sedan tidigare så leta lite där.
1-2 mil är inte särskilt ansträngande för en häst som är vanligt motionsriden. Det krävs ingen specifik distansträning till det. Men vem vet? En vacker dag kanske ni får för er att skaffa grönt kort och ge er ut på distansbanorna tillsammans med oss andra galningar! :banana:

Nää, dom hinner ju inte direkt köras slut på den rundan :rofl:
Jag får börja rida den oftare när våren och sommare kommer igång .. iallafall när is och snö har försvunnit. Och ta det lungt i börja och succesivt trava mer .. som du sa :D
Haha, jaa, vem vet. Ni kanske ser mej o tjockisen där ute nån gång :p :D

Jaa, vem vet, ni kanske ser mej o tjockisen där ute någon gång :P

Tack för alla tips föresten!! Dom är jättebra!!:banana:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 187
Senast: Badger
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Senast: cewe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka