Konditionsträning

M

miamiamia

Har funderat mycket på detta med konditionsträning av körhästarna som tävlar!
Hur mycket konditionstränar ni era hästar?
Hur lägger ni upp intervallerna?

Jag tränar mycket men har ändå märkt att det inte riktigt räcker till med tanke på hur tunga maratonen har varit i år. Nu är det ju min hästs första säsong så han är nog inte tillräckligt stark ännu, så det kommer nog.

Har börjat intervallträna efter hur ett maraton ser ut dvs 7-8km i trav 15km/h el 4 min/km. sedan skritt 1 km, 7km/h maxtid 8,36. Sedan 300m trav 15km/h, 300m galopp, denna intervall kör jag ca 6-7 gånger för att få det så likt E-sträckan i maraton som möjligt, där galoppen igentligen är inne i hindren.

Denna träning gör jag på fint preparerad travslinga, använder mig av klocka och metermarkeringarna. avslutar med att trava ca 1km och därefter skritta ca 20 min. Släpper sedan hästen i hagen när den är ren och torr.
1 gång i veckan kör jag detta pass och en gång i veckan rider jag bara själva E-sträckan. 1 gång i veckan så kör jag ca 1,5 mil med tung vagn ca 230kg + mina kilon. Övriga tre dagar tränas det dressyr.
Detta måste väl räcka som träning? Annars så blir det för slitsamt för hästen. Ska tillägga att vi inte konditionstränar veckan efter tävling och han får två dgr med vila efter tävling.
/M

Sv: Konditionsträning

Jag kör med rätt mycket kortare intervaller än så. Fick ett träningsprogram av Umeå IK's fystränare som satt ihop ett till nån travhäst tidigare. Där fanns lite olika alternativ som kravde olika underlag och olika arbetsprocent.

Till exempel 4x5 min 70% 1,5 min vila eller 15x1min 85-90% 30-45sek vila. Där var vilan skritt då ju. Sen fick jag prova mig fram hur mycket han orkade som mest ch då jogging ligger på ca 50-60% vad jag minns. Sen ökade jag på pressen lite eftersom, då vi började med att trava raskt dom längre intervallerna innan vi gick över i galopp. La även på tyngd som passagerare på vagnen och däck släpandes bakom för mer styrketräning också. För mjölksyreträning blev det samma belastning även i brant backe i fullt ös. Så den träningen är kanske lite kondis och styrka mixat.

Då körde jag honom två dagar i veckan så det blev kanske en dag kondis och en dag dressyr. Resterande dagar gick han på ridskola kanske 1,5 h per dag. Som att ha han i skrittmaskin! Hans kondis tycker då jag är primaprima och det ska till mycket för att han inte ska orka konditionsmässigt, däremot är det styrka han skulle behöva. När jag haft han själv i sommar har jag varvat dressyr, styrka, kondis var tredje dag. Ibland lite ändringar och två pass/dag.

Ja det där kändes rörigt...

Jag har märkt att det är ganska olika hur pass stark hästen är helt av sin natur. Vissa hästar känns som dom är födda starka, har kanske lite med tempramentet oxså att göra. Har aldrig behövt konditionsträna någon häst så mycket som denna. Han verkar behöva mycket galopp och mjölksyreträning just nu. Det svåra är att avväga så det blir lagaom så man inte bryter ner hästen.
/M

Jo det är verkligen skillnad. Man får börja rätt lugnt och sen öka på eftersom så märker man nog efter vägen hur mycket man kan pressa hästen. För lite press behövs ju för utveckling men för mycket kan ju bryta ner dom. Du får prova olika varianter, korta och långa intervaller och se vilket som ger bäst resultat!!

Jag har en känsla av att kortare och lite tuffare intervaller är effektivare men det kräver ju också en bra grundkondis som man nog får bättre på långa sträckor.

En fråga bara, är hästtempot på A-sträckan svår klass 4 min/km??

Är det ovanligt att hästar blir superpigga efter ett hårt pass. Jag märker när hon blir trött, så slutkörd har hon nog aldrig blivit. Men dagen efter är det som en ny fräsch häst, medans om hon står så måste jag driva i början.

Min är ganska trög på dressyren som brukar vara först, sen lite piggare till precisionen, och sen superpigg nästa dag till maratonen! Vilket ju är bra, men lite konstigt. Ser hon det andra som uppvärmning?

/j

Att hon är piggare på precisionen än dressyren är inget ovanligt. Oftast slappnar man av mer själv för själva "uppvisningen" i precisionen än för dressyren. Man jobbar mer med tempot som man borde göra även i dressyren och hästen tycker ofta det är roligare att springa fort än att ställa och böja. Jag har nu, efter min sista tävling med Clicken (troligtvis) kommit på hur jag ska köra fram för dressyren, att köra fram som innan precisionen och gärna med koner! Framåtdrivningen är så viktig i ett dressyrprogram men man glömmer ofta bort det mot att hästen inte ställer tillräckligt eller liknande. Sen beror det nog till stor del på att hon tycker maraton är roligast. Tycker vi nåt är kul lägger vi ju också extra energi på det :smirk:

Jag tycker ju att din träning borde räcka till! Men som sagt så är hästar individer och man kommer väl så småningom fram till vad ens häst behover träna på och hur hårt man kan träna.

Iom att frosty fortfarande är rätt ung (6år) är det min största skräck att köra slut på honom. det är verkligen svårt att avgöra hur hårt som är för mycket, då han är av naturen är rätt "lat" .. o inte gör mera än vad som behövs, man blir lätt osäker som kusk o undrar om han har en lat dag eller om han är slutkörd ... men det brukar vara så att han har en lat dag -jag skulle nog kunna vara tuffare mot honom -svårt att avväga!

konditionsmässigt så tränar vi inte direkt så mkt ren kondition, utan som nora lägger jag upp det i intervaller. sedan igen pga att han är ung känner jag att jag inte direkt ska ut o trava i flera mil, utan sträcklängden får väl komma med åldern och styrkan -som vi behöver jobba mera på. just att det är en liten ponny man har upptäcker man att de måste vara jäkligt starka för att orka med. men du mia som tävlat både shettis o stor häst -tränar du dem olika ponnyerna/hästarna??

så vi brukar lägga upp träningen så här ungefär:
dag 1: sväng ut i skogen ca 45 min, lättare trav (fast jobb så mkt som möjligt, flytta i sidorna m.m)
dag 2: Tömkörning banan ca 30-40 min
dag 3: vila
dag 4: intervall träning ca 50min till 1h
dag 5: ut i skogen en sväng ca 45 min (klättra, tempoväxlingar)
dag 6: vila
dag 7: dressyrpass på banan ca 40 min.

det jag har märkt är viktigt är viloperioden, kanske specielt när man har en ung häst, att låta dem vara ett par dagar -då är de som nya igen. har gjort så med frosty då han känts omotiverad till att träna, och det fungerar bra.

jo vilan kan göra mycket! Men jag tror oftast det är det psykiska som behöver vila mer än det fysiska. För på våra ponnyer sitter ju allt i huvudet om dom orkar dra 500 ton eller ens lyfta en hov. Ibland kan en tur i skogen utan krav vara nog så bra som en vilodag. Men du är duktig du som låter han ta tid på sig!!

Japp det är 15km/h då blir det 4 min/km
/M

Jag som hade för mig att hästtempot i lätt klass låg på 4 någonting. Mitt medel per km med A-ponny var ju typ 4,30 - 4,40 nåt i svår klass. Inte mycket extratid där inte...
Fast tanken är ju nog inte att man ska tävla med A-ponny...

hrm .. frosty brukar ligga de första kilometerna på runt 4min/km -han e lite taggad :) fast då e det ju bara lätt klass o e-sträcka.

joo klart man ska tävla a-ponny .. men kanske i svår klass minst i par.

läste den just! .. hon har en poäng i att skippa enbet för shettisar -men i svår klass, det är TUFFT för dem .. hur många enbet shettisar har gått svår klass? clicken, zeb bastian o miamiamias shettisar!? nån mer? för lätt klass, regional o msv kan de bevisligen klara av, rätt tränade så klart.
fast det var jäkligt skrämmande o läsa om mannen som mer eller mindre gjort narr över sin shettis i maraton - fy! skulle vilja piska honom runt ett maraton o se hur kul han tyckte det var .. *mutter mutter*

Senast ändrad av en moderator:

Jo...svår klass är för tufft. Men nog har jag sett hemskheter men då har det inte varit med shettis. Ska man då förbjuda alla av den rasen eller storleken? (du vet nog vad jag menar...) Det sitter ju inte i storleken eller rasen upp till msv i alla fall, utan inställningen hos kusken och att hästen är tränad för sin uppgift. Vad jag förstod det som skulle A-ponny inte starta alls, inte heller lätt klass.

hur många enbet shettisar har gått svår klass? clicken, zeb bastian o miamiamias shettisar!? nån mer?

Veronika Karlsson tävlade även sin shettis Gordon Gin i svår klass.

Jag anser det idiotiskt om de tar bort möjligheten för a-ponnyer att få tävla svår klass. :mad: Man kan inte utesluta en hel rasgrupp från tävling, det är individerna man ska plocka bort!

Veterinärerna på banan har till uppgift att plocka bort de ekipage som inte har tränat tillräckligt och det oavsett storlek på häst. Jag har sett många många stora hästar som har varit mer trötta än ponnyerna. Men ingen väljer att utesluta tex halvbloden från tävling i svår klass?? :smirk:

Tyvärr så kommer det nog så småning om att bli så, då de inte längre får tävla internationellt med enbet ponny under 120cm.
Jag är ju en av dom som tävlat shettis enbet och par både svårklass och internationellt för några år sedan, då även maraton var längre.
Det jag tycker att man skall tänka på är att en shettis enbet nästan måste tränas så mycket att det inte är hälsosamt, för att orka med.
Man blir ju mörkrädd då man ser stora tunga människor köra enbet shettis på tävling!

Själv så tycker jag att det skulle vara lite mera som i ridning. Alla hästar har inte förutsättning för att gå svår klass oavsett storlek på häst. Många halvblod borde inte gå svår klass då temopna i maraton blir för tuffa då de har dålig gång, dressyren kör man på 60-70 straff för att bla gångarterna är dåliga och att hästen inte går i form! Vad har dessa i svår klass att göra?? Detsamma gäller ju ponnyerna. Låt de bra ponnyerna gå svår klass. Det skulle lätt gallra sig med lite högre kvalregler och krav på vissa straffpoäng i dressyren.
Det skulle även höja kvaliten och statusen på ex SM.
När det gäller körning så är vi kvar i tänket att alla skall få deltaga och det hör kanske hemma i lättklass men inte i svårklass på bekostnad av hästarna!!
/M

Jo du har en del rätt.
Men vad tråkigt det skulle vara väldigt få deltagare i sm o svår klassen.
Och det finns ju kuskar o hästar som inte går bra i dressyren men är desto bättre i maraton.

Visst är det så, men de har ju ändå inget med totalen att göra.
Nu känns det som att tävla SM kan alla göra vilket gör att SM statusen är ganska låg och varför ska vi ha det så?
Det känns lite orätvisst mot oss som satsar massor på träning och tävling.
Tävlar man bara tre tävlingar om året ska man köra SM då?
Det är ju inte många fältävlanshästar som är helt kassa i något moment som tävlar på hög nivå!
Det kommer inte att bli så många färre på SM men vi får bort de sämsta och om man inte kan köra alla moment bra så borde man istället satsa på att träna så det funkar, då körningen innehåller tre moment som räknas samman, så det hjälper inte att vara bra i ett.
Det är oxså många i publiken som reagerar när man ser en riktigt dålig dressyr i svårklass el SM, då får man höra vad gör den där? El en häst som inte är tränad för ett svårklass maraton som kommer i mål helt slut och har fått förmycket pisk.
Det är ju hästen som tar stryk när kusken vill tävla på högre nivå än vad de är klara för. Detta borde man sätta stopp för för hästarnas skull, för det kommer inte att bli lättare tävlingar snarare tvärt om.

Undra vad dressyr folket skulle säga om att man red MSV dressyr med en häst som springer med skallen rakt upp och ser allmänt olyklig ut. Det är sånt som vi ser i körningen i svår klass!

jag tycker också att man borde ha hårdare kvalregler till SM. Man borde i alla fall ha genomfört en svårklass tävling och inte som många gör nu och debuterar svårklass i SM. Det skulle vara en rimlig ändring att börja med. Tänk som till nästa år då man säkert kör 8:an i Sm, och vissa kuskar har kvalat in bara genom att ha kört Msv. Och de sämsta har säkert haft runt 70 straff i det programmet.

Diskuterade det här med kvalreglerna med en viss banbyggaransvarig körkommitémedlem för ett tag sedan och fick till svar att man inte kunde tvinga arrangörerna att anordna Svårklasstävlingar och att det ändå inte är så stor skillnad på Msv och svår. kanske borde kollat om han ändrat sig efter årets SM. Det kanske du har koll på miamiamia?

Tror dessutom att om det skulle ingå svårklass som kval till SM så skulle fler arrangera det eftersom man då är garanterad starter på ett annat sätt. De som hör hemma i SM kör nog också hellre Svår än Msv.

Lite funderingar från en som själv aldrig kommer till den nivå det handlar om.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30