Konditionsträning

Sv: Konditionsträning

Jo jag vet att det nu är många diskutioner om kval regler, tyvärr så ställer det stora krav på klubbarna att annordna svårklass rent domar mässigt osv. Ja du vet ju hur det är!
Tror oxså att det skulle ordnas fler svårklasst tävlingar om det blev det som kval regler.
Ja nästa år blir det ju 8ans program vilket är ett svårt program med 7st enhandskörningar mm. Vi måste ju få tillfällen att köra detta program innan SM. Vi har ju även Världens bästa kuskar och dom behöver ju få chans att köra detta program oftare.
Förresten Hilly du kommer visst till svårklass så småning om, och du skall ha kredit för att du nu inser er begränsning och kör i rätt klass.
Hur är det förresten med hästen? Läker skadorna som de ska.
/M

Jo, det är nog bra med hästen. Jag får dagliga rapporter hemifrån och det skulle nog gå att såtta igång så smått nu. Gör allt jag kan för att hitta en bra stallplats här i linköping.Måste vara någorlunda nära för jag kommer nog inte ha råd med både häst och bil. Får hoppas de här utbildningen lönar sig så jag kan få ett välbetalt jobb sen så jag kan köpa all dyr körutrustning jag vill ha.

Har du kollat med körfolk i Linköpingsstakten dom kanske vet någon som har plats.
Du får säga till om du är ledig någon helg, så kan du komma till oss och hälsa på!
/m

Nu har jag inte sett någon svår klass tävling tidigare då det aldrig ordnats i vårt distrikt, eller i närheten. Men om man bortser från SM's grymt leriga bana så tycker jag inte det verkar så mycket tuffare än msv klass. Om man säger att underlaget varit "normalt"... Eller hade SM's bana vart i det lättaste laget om underlaget varit bra?

Att ha en svår klass tävling som kval till SM hade nog inte vart helt fel för att sålla ut det som verkligen hör hemma där. Men det jag ser som ett problem är våra tävlingar här uppe. Vi kan inte börja köra fullständiga(alla tre moment) tävlingar förrän i juni och ska SM ligga som nu i början av augusti blir det väldigt trång om tid om man först ska kvalificera sig till svår klass och sen till SM. Du kanske får in tre tävlingar tidsmässigt (annat är väl arrangörsmässigt) men då får du inte missa någon tävling alls. Nog kan man ta sig en långresa söderut men det tror jag skulle resultera i att mycket få ekipage norrifrån skulle ta sig ner till SM (i år var vi fem stycken!).

Jag tycker det är bra med bredden inom körningen vilket är nåt vi kan skryta om i jämförelse med andra grenar. Sen är det upp till varje häst om den klarar av det eller inte.

Jag själv åkte inte till SM med ambitionen att vinna utan att prova och uppleva och lära mig. Min ambition var att inte komma sist i allting... Jag gjorde allting! Men jag såg också våra begränsningar under tiden.

Har hört mig för lite, men har mest fått förslag på stall som ligger långt bort. I och för sig inte helt fel med konditionsträning för kusken också, men två mil enkel väg blir nog i mesta laget. finns risk att det inte blir så mycket ork över till att träna hästen då.

Jag kommer gärna och hälsar på nån helg. har ju aldrig vart hos er ju.

Förstår att det kan bli ont om tid, speciellt om Sm ligger tidigt. Men man kan ju lägga upp sina mål så att man tar två år sig att ta sig till SM. Man behöver ju inte gå från lättklass till sm undr samma år. om man tar en säsong och kör Msv s har man ju kvalat till svårklass direkt nästa år. Om man inte vill börja direkt med svårklass kan man ju kör en Msv och en svår som Sm kval. tror det dröjer innan man måste köra två svårklass för att kvala till SM.

Jo det är sant...hur länge gäller uppklassningen till svår klass då? För nu måste du ju köra två medelsvåra tävlingar samma år för att få köra SM. Samtidigt tycker jag inte man ska göra det för svårt att kvala för att fortsätta ha så brett startfält som nu. Det finns ju trots allt inte lika många körekipage som det finns hoppekipage eller dressyrekipage så då kan man väl dra fördelar av det och låter fler få chansen? I alla fall tills man kommer upp i sånna mängnder som ridningens ekipage.

Det är föregående eller innevarande år som gäller för kval till svårklass. För att kvala till Sm så gäller det från föregående SM, så kör man en Msv i höst så gäller den som kval till nästa års SM. Men vad jag vet så är det bara Åsbo som har Msv svår i höst så det blir ju lite långt för er där uppe i norr. Men nästa år blir SM troligen i slutet av september. Kan hålla med dig om att det är roligt med många starter på ett SM och att många ska få chansen, men samtidigt ska det vara något speciellt också. Något att sträva efter. Som det är nu kan i princip vem som helst som bara ger sig katten på det köra SM inom en säsong, det är varken rätt mot häst eller publik.

Jo...men tyvärr anordnas inga msv tävlingar i närheten av oss i alla fall på hösten... Men är det så att för otränade hästar kommer till ett SM får man väl kanske höja kravet på en godkänd tävling. Att komma under 80 straff i dressyren är ju faktiskt rätt simpelt men säg istället 60 eller 70? Jag kan som inte hjälpa att ta åt mig av diskussionen eftersom jag själv startat med en häst som tydligen inte klarade av den svårighetsgraden SM hade i år när det gäller maraton (ja dressyren har jag ju själv underkänt även den...).

Vi i mellansverige sthlms området har inte fler msv tävlingar än ni i norrland. Vi hade i år tre st innom 25 mil vilket är ovanligt annars så måste vi åka till skåne så där 5 gånger på en säsong. I år blev det bara 4gånger.
Tycker ni att man är förberädd för att köra SM om man bara har kört 4 tävlingar innan? Ska det vara så? Varför är det så viktigt att köra SM om hästen/ekipaget ändå inte är klart för den klassen? Man kan väl vara med och lära på en vanlig svårklass. Det låter i mina öron lite konstigt att man skall åka till SM för att lära sig!
Nu tycker jag inte att du skall ta åt dig Nora det är som du säger att maraton hade ni klarat om underlaget varit bra. Med bra underlag så hade det varit ett väldigt lätt svårklass maraton.
Men jag är fortfarande av den uppfattningen att man bör köra ca 6-8 tävlingar/ år och inte byta klass förren hästen är färdig för det.
/M

Jo visst har du rätt.
Men problemet är tävlingstillfällen alla har inte råd att störta ner till Skåne en 5-6 gånger per år.
Och som läget är nu så finns det inga svår klasstävlingar här uppe.

SM är den närmaste svår klass tävlingen... Och som bonnlurpen sa har inte många råd att åka 120-130 mil enkel väg några gånger/år. Att köra 6-8 fullständiga tävlingar FÖRE SM skulle ju i princip vara omöjligt om inte allt man vill göra är att resa. Självklart håller jag med om att man inte ska köra med en häst som inte klarar av nivån men samtidigt som man höjer kraven (att köra fler tävlingar) kommer man ju gå miste om även dom bästa. För det är ju ingen billig sport vi håller på med. Jag tänker tex på kallbloden här uppifrån som gjorde mycket bra ifrån sig på SM, dom kommer knappast vara med igen om det ska krävas 6 fullständiga tävlingar.

Tycker inte att det skall krävas 6 tävlingar som kval till SM utan mera att man borde köra fler tävlingar/ säsong för att vara bättre förberädd.
Man har ju oxså pratat om att göra om SM till en cup, det gör ju att man inte behöver prestera allt på en tävling. Det kommer då istället genom poängsystem från utvalda tävlingar tala om vem som igentligen är bäst i sverige man avsluter med en final. Då är det lite mera likt världscupen.
Förstår självklart att det är ekonomin som styr antalet tävlingar! Men man får helt enkelt jobba mera ;) Vi som håller på med körning är ju vana med att även om vi vinner så går tävlingen ändå inte med +. Vi håller snällt tillgodo med en nylon grimma i pris! Vi har ju fått deltaga :smirk:

Att göra till en cup skulle ju vara jättebra, för det visar ju mer vem som verkligenär bäst. Alla kan ju ha en dålig dag... Men då måste det ju göras på ett sätt att alla deltävlingar inte ligger i skåne tex. och ja, nylongrimmorna får man hålla hårt i. Där sparar man ju nästan 40 kronor...tar man sig knappt en mil med :D Antingen har man tid eller så har man råd!!

Jo visst måste man styra deltävlingarna och det kunde ju även gynna er i norrland om ni fick en sådan tävling hos er så skulle det tvinga kuskar att åka till norrland och tävla.
Självklart så skulle det ställa högre krav på tävlingsorganisationen, men kanske kunde ni jobba fler klubbar ihop!
/M

Absolut! Vi har ju redan planerat för ett SM i Villvattnet :p Vi tyckte att vi skulle kunna sköta organisationen bättre än årets arrangörer... :D Skellefteå RK, Kågedalens RF, Umeå RF och Villvattnets KS tänkte vi skulle samarrangera. Det enda vi kände vi saknade var väl ett slott att mingla i...men Rolf skulle fixa det på nåt sätt ;)

psst .. stallplatser skulle jag föredra framför slottet :angel:

Jodå! Det går nog att ordna!! Han får väl fixa slottet till ön. Sen funkade det ju med mobila boxar på Tjolöholm så då måste det ju vara utmärkt för Villvattnets torra marker för dom som inte vill stå i hage. Det ska mycket till innan det hinderområdet blir lerigt...

Ni tror väl inte att någon kommer att vilja stå i hage! Särskilt inte på ett SM.
Min häst skulle nog tro att jag var helt vrickad om jag påstog att han skulle sova ute på natten!
/M

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30