konditionsträning på vintern...

P

puckis

Var ute vid min underbara sandgrop idag där vi brukar klättra och träna kondition. Märkte dock att den nu är belagd med is så det var bara att vända och rida i ridhuset istället. Hur gör ni när ni vill konditionsträna på vintern och underlaget ute är helt hopplöst? Behöver lite träningstips.. Hästen är i bra grundkondition och vi rider för hopp och dressyrtränare varje vecka men jag gillar att lägga in ett kondis-pass i veckan..

Sv: konditionsträning på vintern...

Konditionstränar inför fälttävlan på våren så fort underlaget tillåter. På vintern kan du rida styrkeövningar som tex upphöjda bommar, studs osv.

Så här års vilar mina hästar, sedan ägnar jag vintermånaderna åt dressyr och hoppträning och försöker rida ut och trava och galoppera när underlaget tillåter klättrar också mkt vintertid och galopperar på fälten om det kommer såpass med snö. Alltså ingen specifik konditionsträning.

Rider överhuvudtaget sällan rena konditionspass då jag anser att vanlig varierad ridning ger tillräckligt med kondition tom msvklass.

Senast ändrad av en moderator:

Ut och skritta långa rundor i bra tempo, det ger mer än man tror :)

håller med föregånende skrivare :)

däremot vill jag helst inte träna så himla mycket kondis på vintern äveom om det är kanonbra underlag, för jag tycker inte om att veta att hon blir kall i lungorna. (nu menar jag om det är kallare än -10 grader.)

kan bara tänka mig själv att springa mig svettig/flåsit i så kalla temperaturer.. man får JÄTTEONT i lungorna! :crazy:

dressyren ligger i fokus på vintern, samt att hon ska få vila helt några veckor :D

Absolut som Nyrelski säger, ut och skritta.
Så gör jag med mina två unghästar, medans mina tävlingshästar har "aktiv vila" :D
Då är det bara ridning 2 ggr/v som gäller, då mest skritt på asfalt/grus och i stort sätt inget jobb, varken i ridhuset eller på annat sätt.

Håller till på en travslinga med bra underlag där man kan galoppera även när det är trist underlag på vanliga vägar.

Jag rider på fälten, fast om det är SUPER fruset så brukar jag skritta ut en timma, det är jätte bra! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: lirco11
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 716
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023