Konditionsträning låg+högintensiv

the_connemara

Trådstartare
Hur konditionstränar ni? Sträckor, tempon, puls, tider, intervaller, regelbundenhet? Tränar ni både m fokus på låg o högintensivt arbete? Vad innebär road work för er i längd, tempo, antal ggr/vecka, hur långt innan mer högintensiv träning börjar ni osv?

Känner mig extremt okunnig inom detta område och det verkar vara så olika vad folk tycker är ett normal ridpass.

Jag gör ingen avancerad galoppträning före * klass utan rider ut och travar och galopperar i skogen.

Jag tänkte svara ungefär som fio - jag rider ut och travar och galopperar i skogen :p

Jag har några få vägar som är bra att galoppera på, det är inte galoppbart överallt eftersom någon har haft den dåliga smaken att ställa hus, sjöar och stora vägar och skit i vägen :cautious: så det blir lite intervallaktigt vare sig man vill eller inte. På sommarsäsongen blir det en del galopp på terrängbanan hos min tränare också, och om vi har någon vall som är bra att rida på.

Alltså det är just detta som är.problemet upplever jag. Ni som är mer erfarna o har ridit på högre nivå har det liksom i kroppen hur ni ska rida. Vi som inte kan har ingen aning :D O man rider ju sällan ut med sin tränare sas. Även om jag samtidigt skickade ett PM till Anna att jag ville ha teorilektion och sedan tidigare planerat att hon o @Wilisia ska få lära först min st att galoppera o sedan mig :D

Alltså det är just detta som är.problemet upplever jag. Ni som är mer erfarna o har ridit på högre nivå har det liksom i kroppen hur ni ska rida. Vi som inte kan har ingen aning :D O man rider ju sällan ut med sin tränare sas. Även om jag samtidigt skickade ett PM till Anna att jag ville ha teorilektion och sedan tidigare planerat att hon o @Wilisia ska få lära först min st att galoppera o sedan mig :D

När jag började rida ft så köpte jag Mark Todds bok. Där finns allt utförligt om konditionsträning och scheman om hur man bygger upp en häst inför tre dagars. Jag är ju så gammal att jag har ridit tredagars med steeple och distanser men jag tycker nog ändå det gamla sättet att bygga upp hästarna på är det klart bästa. Sen kanske man kan lägga in lite mer styrketräningar än vad som fanns förr, då var det ju mest långa distanser och inte så tekniska banor som idag så hästarna får ju mjölksyra på ett helt annat sätt känns det som iallafall.... Men det är ju tex därför man behöver hästar med bra hoppning för dom behöver ju inte anstränga sig lika mkt som en häst med sämre hoppning. Förr kunde man ju hoppa terräng på en kratta för det var två km till nästa hinder.

När jag började rida ft så köpte jag Mark Todds bok. Där finns allt utförligt om konditionsträning och scheman om hur man bygger upp en häst inför tre dagars. Jag är ju så gammal att jag har ridit tredagars med steeple och distanser men jag tycker nog ändå det gamla sättet att bygga upp hästarna på är det klart bästa. Sen kanske man kan lägga in lite mer styrketräningar än vad som fanns förr, då var det ju mest långa distanser och inte så tekniska banor som idag så hästarna får ju mjölksyra på ett helt annat sätt känns det som iallafall.... Men det är ju tex därför man behöver hästar med bra hoppning för dom behöver ju inte anstränga sig lika mkt som en häst med sämre hoppning. Förr kunde man ju hoppa terräng på en kratta för det var två km till nästa hinder.

Det finns tydligen en Mark Todd som ritar foodtrucks också :cautious: du minns inte typ vad boken hette?

Tillbaka till ämnet så gör nog jag också som man gjorde förr. Först brukar de vila en månad efter säsongen och sen drar jag igång med roadwork. Runt Januari börjar jag lägga in lite mer galoppass både på galoppbanan och i backar. Normalt rider jag typ 2-3 pass inne/bana och resten ute på mina hästar. De tränas mot enstjärnigt.

Jag har konditionstänket från distansritt med mig, så mina vanliga uteritter blir ofta i joggtrav (10 km/h) under längre sträckor. När det blir bättre underlag lägger jag successivt in mer galopp, men långsam sådan. Vi fokuserar just nu på att få in glädjen i träningen, så jag undviker allt vad "måsten" innebär (tex ett visst antal intervaller eller sträckor). Rider jag med pulsmätare så ska pulsen hålla sig så konstant på 130 spm som möjligt.

Jag har naturligt väldigt backiga vägar, så klättring ingår så att säga jämt. Men ibland rider jag ut i skritt och väljer en extra tuff backe som styrketräning (150 m höjning).

När det sedan torkat upp åker jag iväg till mitt älskade elljusspår, då är det snabb galopp uppför som gäller, puls 200 spm iaf några sekunder. Sedan skritt tills pulsen är 80 spm och då brukar det lämpligt nog vara nästa backe.

Framöver kommer jag även lägga in ett körpass/vecka, som förstås också blir ett komplement. Så här ser schemat ut då:

Pass vecka 1
dressyr
körning kondition 8 km (rejält backigt!)
hoppning
skrittklättring 6 km (rejält backigt!) eller 14 km uteritt

Pass vecka 2
dressyr
körning skritt 4,5 km
hoppning
Skritt på asfalt Forse + Galoppjobb Forse

Skulle jag av någon lycklig omständighet hinna fler pass en vecka, så är de dressyr eller markarbete. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka