Jag har konditionstänket från distansritt med mig, så mina vanliga uteritter blir ofta i joggtrav (10 km/h) under längre sträckor. När det blir bättre underlag lägger jag successivt in mer galopp, men långsam sådan. Vi fokuserar just nu på att få in glädjen i träningen, så jag undviker allt vad "måsten" innebär (tex ett visst antal intervaller eller sträckor). Rider jag med pulsmätare så ska pulsen hålla sig så konstant på 130 spm som möjligt.
Jag har naturligt väldigt backiga vägar, så klättring ingår så att säga jämt. Men ibland rider jag ut i skritt och väljer en extra tuff backe som styrketräning (150 m höjning).
När det sedan torkat upp åker jag iväg till mitt älskade elljusspår, då är det snabb galopp uppför som gäller, puls 200 spm iaf några sekunder. Sedan skritt tills pulsen är 80 spm och då brukar det lämpligt nog vara nästa backe.
Framöver kommer jag även lägga in ett körpass/vecka, som förstås också blir ett komplement. Så här ser schemat ut då:
Pass vecka 1
dressyr
körning kondition 8 km (rejält backigt!)
hoppning
skrittklättring 6 km (rejält backigt!) eller 14 km uteritt
Pass vecka 2
dressyr
körning skritt 4,5 km
hoppning
Skritt på asfalt Forse + Galoppjobb Forse
Skulle jag av någon lycklig omständighet hinna fler pass en vecka, så är de dressyr eller markarbete.