Konditionsträning låg+högintensiv

Svårt att se uppförsbackarna... Men mysig miljö! Ska se om jag kan få in någon bild på min mördarbacke. :p

Den backen är väldigt bra då den är lång och lagom brant, någon mördarbacke vill jag inte galoppera i, hellre skritta då. Man får vara rädd om bakknäna.

Här är backen jag pratar om som mördarbacken.

Här står vi mitt i backen.

150209_001_54d8cfe29606ee27c58b9aae.jpg

Här är vi uppe och de små granarna som man ser topparna på som en rand mitt i bilden, är där vi började klättra.

150209_002_54d8d02fe087c37ef2cb99d1.jpg

Fio. Vad är lagom brant? Stigning/m alltså? Även det är ju något som är VÄLDIGT beroende på person har jag märkt. Klätterbacke i Skåne är, eh går det uppåt?

Jag har ju använt boken om fälttävlan av Jan Jönsson när jag tränat för tävling i körning, som ju är väldigt lik i upplägget. Den har ett jättebra schemaupplägg som jag haft som grund i min träning.

Jag har heller inte tagit så stor hänsyn till att mina hästar är kallblod och ponnysar utan hållit mig till schemat med några få undantag. Schemat är upplagt för 4-åringar utan träning före dess så jag har tyckt den passat mig och mina hästar då de ju inte är FT-hästar och inte någonsin kommer att klara av samma jobb som ett full- eller halvblod.

Där har jag också haft pulsmätaren som koll.

Jag har ju använt boken om fälttävlan av Jan Jönsson när jag tränat för tävling i körning, som ju är väldigt lik i upplägget. Den har ett jättebra schemaupplägg som jag haft som grund i min träning.

Jag har heller inte tagit så stor hänsyn till att mina hästar är kallblod och ponnysar utan hållit mig till schemat med några få undantag. Schemat är upplagt för 4-åringar utan träning före dess så jag har tyckt den passat mig och mina hästar då de ju inte är FT-hästar och inte någonsin kommer att klara av samma jobb som ett full- eller halvblod.

Vilken upplaga av boken är det schemat med i? Jag har första upplagan (utgiven 1980) och där finns inget sådant schema med. Däremot har jag modifierat hans schema för svår klass och det fungerade utmärkt inför fjolårets fälttävlansläger. :)

Vilken upplaga av boken är det schemat med i? Jag har första upplagan (utgiven 1980) och där finns inget sådant schema med. Däremot har jag modifierat hans schema för svår klass och det fungerade utmärkt inför fjolårets fälttävlansläger. :)

Jag måste kolla när jag kommer hem. Sönderbläddrad är den iallfall. :o:D

Den borde jag ha någonstans i bokhyllan!! Bakom sambons grejer :cautious: Har haft 2 ex av den så nu ska jag leta ikväll.

Alltså jag har blivit besatt av printscreen på mobilen. Värsta var när jag beställde ledtillskott från USA o satt vid DATORN = kunde inte direkt meddela min fodernördskompis @HannaZ med en printscreen :rofl:

@Habina Min bok är också utgiven 1980 som jag kan se.

Då finns "schemat" på sidan 111. Kolla där först. Om du inte har något på den sidan ska jag fota dem åt dig.

@Habina Min bok är också utgiven 1980 som jag kan se.

Då finns "schemat" på sidan 111. Kolla där först. Om du inte har något på den sidan ska jag fota dem åt dig.

Haha, det var ju samma schema som jag skrev om innan, som jag modifierat. Det är ju för svår klass ft, men jag har använt det inför terränglägret i fjol. Så vi tänkte lika men skrev olika. :p

Nu tror jag iof att det här året kommer bli ett mellanår för mig, har inte ridit regelbundet sedan september pga sjukdomar och skador, så jag har noll kondition och helt förslappade muskler. :arghh:

Var helt slut efter att ha galopperat i lätt sits några minuter och nu är jag sjuk igen, så jag får ingen kontinuitet i träningen. :banghead:

Haha, det var ju samma schema som jag skrev om innan, som jag modifierat. Det är ju för svår klass ft, men jag har använt det inför terränglägret i fjol. Så vi tänkte lika men skrev olika. :p

Nu tror jag iof att det här året kommer bli ett mellanår för mig, har inte ridit regelbundet sedan september pga sjukdomar och skador, så jag har noll kondition och helt förslappade muskler. :arghh:

Var helt slut efter att ha galopperat i lätt sits några minuter och nu är jag sjuk igen, så jag får ingen kontinuitet i träningen. :banghead:

Ahh, där ser man.
Visst är det för svår klass men det är också ett schema som riktar sig till helt oridna 4-åringar, så det ska nog våra lite äldre kallblod klara ganska så väl, med lite modifikationer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka