Konditionsträning av haflinger

M

Millie

Halloj!

Jag har alltid fått höra att man inte sak galoppera för mycket med framtunga hästar. Därför har jag alltid varit försiktig när det gäller min haflinger. När jag fick honom hade han väldigt dålig kondis, men vi har gått sakta framåt och nu har han kommit upp lite i kondition, och jag känner att han måste få arbeta mer för att må bra. Hur mycket kan man galoppera en framtung häst utan att det sliter på frambenen? Jag rider mest ute i naturen och jag brukar rida ca 6-7 km per tur. Kanske ska jag öka turernas längd lite också?

Tack på förhand
 
Sv: Konditionsträning av haflinger

Jag hade nog valt att trava mer iställer för att galoppera mer. Tempoväxlingar och se till att du rider aktivt fast ni rider ut. Man kan gymnastisera ganska mycket på en grusväg, även om det inte förbränner så mycket fett så ger det dig en starkare och smidigare häst. Klättra är alltid bra om du har möjlighet till det.
Ulrika
 
Sv: Konditionsträning av haflinger

Har inte distansryttarna rätt bra tips om hur man konditionstränar, de tipsen borde ju gälla oavsett ras? Om ngn har en länk med tips är jag tacksam.....

Förstår precis vad du menar, har en welsh cob och framtung är bara förnamnet. Trava i uppförsbacke har varit bra flåsträning för oss....
 
Sv: Konditionsträning av haflinger

Att rida i uppförsbacker är väldigt väldigt skoj :)

Eett tag så gjorde jag det med en föredetta galopp ponny och det gick fort.. Riktigt bra träning. Men detta kan man ju även göra i trav så varför inte testa det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 918
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 241
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp