Konditionsträna i ridhus?

Silltunna

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man kan konditionsträna i ett ridhus och hur ni gör isåfall? Att rejsa runt runt runt känns ju inte som ngt alternativ :p

Det blir ju ganska lugna och korta uteritter nuförtiden iom att marken är så hård och isig. Kommer det bara mer snö skulle vi kunna öka tempot på stubbåkern men just nu är det för lite :( Inte heller kan vi skritta länge eftersom vissa stigar är alldeles för buckliga och hårda.

Kanske låter som en dum nybörjarfråga, men jag har verkligen inga ideér ang detta :o

Sv: Konditionsträna i ridhus?

Jag behöver med bygga kondis på min kille så hoppas att det kommer några smarta svar här! Han går ute några gånger i veckan o det dagar som det är lagom med snö blir det trav o galopp ute men blir ju inga långa sträckor. I ridhuset jobbar jag mycket i trav o galopp och nästan ingen skritt och sen löshoppar han varannan vecka och de andra veckorna har jag börjar småskutta lite...men kul med lite tips, hoppas nån svarar! Han har förresten MÄNGDER med energi min pojk...får longera en stund innan så han får bralla av sig annars blir det bara en lång kamp! :p

Jag brukar konditionsträna hästen och styrketräna mig själv samtidigt...
:D

Ligga i lugn, fin galopp - öka aningen på långsidorna, samla upp innan kortsidan och så vidare.
I jockeyläder.
Det är sjuuukt jobbigt för benen, mjölksyran kommer efter bara nåt varv - tro mig!
:D

Tack för svaret! :laugh:

Hur länge kör på så? Efter ett antal varv el tills hästen fått upp flåset el vad? :) Bra tips, jag kan också behöva lite benträning!

Dexdemonia - "min" pålle har inte så jättemkt energi i ridhus tyvärr :p Kan bero på den stora kaggen har bär runt på just nu, men den ska bort iom vår konditionsträning :D

Värm upp hästen, därefter så kan du galoppera i lätt sits i 2 min, skritt 2 min,
gal 2 min, skritt 2 min, o s v.... Man får anpassa tempot o längden på träningen
efter hästens dagsform. Detta kallas för intervallträning och är ett bra sätt att
bygga upp kondisen på pållen. Ta det lugnt bara, inget superrejs som sagt :D!
Ha det så trevligt!

Hoppa studsar. Hoppa 2 varv, skritta två varv, hoppa två varv, skritta två varv. Allt eftersom ökar man på antal varv hoppning. 3-5 hinder på ena långsidan brukar jag ha (20x40). Intervallträning som ökar både kondition och styrka.

Ibland kan man få hyra in sig på travtränares banor. Det finns en travtränare här i alla fall som låter ryttare rida på sin preparerade travbana, mot betalning givetvis precis som man betalar anläggningskort för ett ridhus.

Svarar alla:
Tack för alla bra tips! :)

Tyvärr har vi ingen travbana här i närheten, men det hade ju varit ypperligt annars!
Oj, 2 min låter ju inte länge, men det känns som att det kommer kännas länge i sadeln :D Ska prova detta och även studs när hoppning är tillåtet :laugh:

fast ska pulsen verkligen gå ned så mycket under intervallträning? jag har tränat intervallträning själv och då får inte pulsen sjunka speciellt mkt mellan intervallerna för att träningen ska ge resultat. Om pulsen går ned så kan man lika gärna strunta i intervallerna också för då ger det inte effekt. Är vän med en travtränare och han gör lika m hästarna; de kör en sträcka i raskt tempo; så pass hårt så att hästen når en viss puls, sen tar man ned hästen, vänder och kör tillbaka och råkar de då sacka för mkt i vändningen så sjunker pulsen för mkt. Att skritta i två minuter torde ta ned pulsen väldigt mkt om hästen inte är helt nollad konditionsmässigt men då ska man nog inte galoppera i hela två minuter heller....

Travtränarna som jag umgås med är noga med att man verkligen ska skritta ner pulsen vid intervallträning. Jag intervalltränar på en travbana som är 600 m lång. Jag rider den i ca 500 m-tempo, sedan skrittar jag en minut innan nästa intervall. Allt som oftast kommer tränaren som äger banan ut och kollar att jag verkligen skrittar den tiden - han tycker jag har lite bråttom iväg ibland!

*kl*

Ni som intervalltränar- har ni "naturligt" coola och lydiga hästar eller hur lyckas ni hålla hästen lugn när det är dags att vila?

Kan du förklara närmare varför det skulle vara så stora skillnader på att skritta ner pulsen och inte göra det? Varför skulle träningen inte ge effekt om pulsen går ner?

I slutändan så är det ju i skrittpauserna man ser resultatet - hur snabbt hästen kommer ner puls. Jag tränar iaf mig själv så - ruschar en sträcka, går tills pulsen är nere, ruschar igen, osv osv...

Som sagt, förklara gärna :)

När jag har intervalltränat har jag gjort det i ridhus eller på hoppbanan. Passet inleds med 10 minuter skritt i friskt tempo. Därefter körs följande intervall;

Canter 4 minuter
Skritt 60 sekunder
Canter 4 minuter
Skritt 60 sekunder

Osv.

Min sits är fältsits och formen är helt fri för hästen när jag gör detta, men det är såklart önskvärt om hästen går i en rund och lite djupare form.

Den första gången man gör detta räcker det oftast med 2-3 galopppass och efterhand ökar man. Det är viktigt att trava av hästen ordentligt efteråt samt skritta av lite längre. Dagen efter brukar hästen få ett trevligt skrittpass i skog.

*kl*

Ni som intervalltränar- har ni "naturligt" coola och lydiga hästar eller hur lyckas ni hålla hästen lugn när det är dags att vila?

Ha ha, det här är en bra fråga faktiskt. De hästar jag ridit såhär (enligt tidigare inlägg) brukar efter några gånger få en galet välstämmande inre klocka. I ca 50 sekunder så skrittar dom avslappnat och de sista 10 sekunderna (när jag samlar ihop tyglarna) taktar dom. Behöver jag säga att galoppfattningen sedan går "automagiskt"?

Samtidigt är det intressant hur väl hästarna lär sig vad det handlar om "aha, intervallträning!". Redan efter första gångerna lär dom sig att galoppera lungt och avslappnat (jag gör inga tempoökningar utan håller alltid samma tempo) och i ungefär samma tempo.

Ha ha, det här är en bra fråga faktiskt. De hästar jag ridit såhär (enligt tidigare inlägg) brukar efter några gånger få en galet välstämmande inre klocka. I ca 50 sekunder så skrittar dom avslappnat och de sista 10 sekunderna (när jag samlar ihop tyglarna) taktar dom. Behöver jag säga att galoppfattningen sedan går "automagiskt"?

Samtidigt är det intressant hur väl hästarna lär sig vad det handlar om "aha, intervallträning!". Redan efter första gångerna lär dom sig att galoppera lungt och avslappnat (jag gör inga tempoökningar utan håller alltid samma tempo) och i ungefär samma tempo.

Vad praktiskt! :D
Har du haft någon sån "överaktiv i hjärnan"-häst som det också funkat på?
Tänker på hästar som lätt blir less av enformighet.

Ok, så du kör 4 min... det borde bli ngr varv :D Jag tror pållen har ganska dålig kondis, eftersom han brukar börja byta galopp å gå in i korsgalopp efter ngr varv i galopp. Så 4 min kanske är lite mkt för hans del i början i början tror jag...?

Ska iaf försöka prova detta imorrn :laugh:

Förresten, hur ofta kör ni sådanhär intervallträning?

Det är betydligt jobbigare att låta pulsen ligga kvar hyfsat högt än att släppa ned den helt. Vi menar nog olika slags intervallträning. Hiit är högintensivträning där man ger allt man har under viss tid, sen vilar man kort genom jogging innan man återigen ger allt - hjärtat & syresättning får jobba hårdare. Samma med min travtränare; släpper han ned hästens puls för långt så blir ju träningen inte alls lika jobbig som den borde vara för just den hästen på den nivån de befinner sig. För att maxa sin kondition och styrka gäller det ju att tänja på gränserna. Sen måste man hålla koll på sin egen eller hästens mjölksyratröskel om det ska ge optimalt resultat.

Så. Intervallträning är för mig högintensiv och inget man gör om man sitter på en tjock otränad häst eller om man själv är otränad.

Intervallträning som ni diskuterar här låter betydligt mildare än den som min tränare utsatte min kropp för en gång i tiden :p (och mkt mildare än vad travtränaren låter sin häst gå)

Når man mjölksyratröskeln så krävs det längre vila och SKRITT för att få syran att gå ur musklerna; kanske därför någons travtränare höll koll på att ryttaren verkligen skrittade så att hästen inte behövde riskera att gå över tröskeln löpa med syra i musklerna. Och man SKA ju låta pulsen sjunka - annars orkar man inte fortsätta intervallerna! men den får inte sjunka för lågt eftersom det ger mkt sämre effekt.

svamligt???

Vad praktiskt! :D
Har du haft någon sån "överaktiv i hjärnan"-häst som det också funkat på?
Tänker på hästar som lätt blir less av enformighet.

Hästarna blir ofta först mycket piggare av intervallträningen speciellt i det läget där man kortar tyglarna något efter ett långt inledande skrittpass (får jag galoppera nu??).

Å andra sidan får du en häst som efterhand blir mer balanserad i galoppen och som lär sig att hålla ett jämnt tempo på halvlång tygel utan att du behöver rattla så mycket. Dessutom får dom fina ryggmuskler och bra kondition. Har du tur får du dessutom en häst som jobbar på denna halvlånga tygel i en skapligt rundad form. Detta kan ta längre tid för vissa hästar.

Intervallträningen är ju rätt enformig i sig, men jag har inte upplevt att någon häst blivit uttråkad av den, tvärt om.

Ok, så du kör 4 min... det borde bli ngr varv :D Jag tror pållen har ganska dålig kondis, eftersom han brukar börja byta galopp å gå in i korsgalopp efter ngr varv i galopp. Så 4 min kanske är lite mkt för hans del i början i början tror jag...?

Ska iaf försöka prova detta imorrn :laugh:

Förresten, hur ofta kör ni sådanhär intervallträning?

Fyra minuter blev fem varv i ridhuset = 800 meter = 200m/min. Detta är ett mycket lungt tempo som är lagom för en häst i dålig kondition. Efterhand kan man öka tempot lite, särskilt om ytan är lite större och rakare.

I vårt fall var det lugna tempot nödvändigt då underlaget lämnade mycket att önska och jag ville hålla samma tempo hela sträckan (sva även i de hala hörnen), men jag tyckte ändå att jag fick god effekt. Det man kan göra är att minska tiden för skritt till 30 sekunder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka