Konditions träning!

C

chira

Mitt fullblods sto har väldigt dålig kondis. Eller när man rider ut eller inte kräver något orkar hon hur länge som helst. Men när man kommer till bana/ridhus och rider igenom henne blir hon trött på tjugo minuter, hon är också väldigt tunn och omusklad på "övre halvan" av kroppen.
Självklart kan det här bero på att hon innan jag köpte henne för två månader sen så har hon bara gått i skogen och tjejen som hade henne hade nog inte riktigt kunskapen för att rida igenom henne ordentligt.

Så ja kom med alla tips ni har för konditions träning/muskel träning! Samt om ni har något tips på bra krafftfoder för tunna hästar. Går just nu på havrekross och betfor + vitlök och biotin. Inte gjort om sen hon kom hit utan foderstaten ska fixas till nu när hon ska börja komma igång! Ska tillägga att hon just nu har mycket och bra bete ute i hagen ser därför ingen anledning till att stödfodra eftersom hon äter hela dagarna ändå =)

Sv: Konditions träning!

Angående fodret så tycker jag att lusern och olja är oslagbart på fullblod som har svårt att hålla hullet i överlinjen. Mitt fullblod äter just nu ca 1 kg lusernpellets (som blötläggs) och ca 1,5 dl olja varje dag + bete och stödfodring med hö. Hon är ändå rätt tunn, men det tar sig.

Att hon blir trött på 20 minuter när ni jobbar beror ju helt enkelt på att hon inte har tillräckligt genomtränade muskler för att orka längre, och det har troligen inte så mycket med kondisen att göra (lungkapaciteten) utan har alltså med muskulaturen att göra. Hon måste få tid på sig att jobba upp styrkan. När ni jobbar på t.ex. bana/ridhus så gör det i korta pass om ca 10-15 minuter, så att hon inte blir uttråkad för att det blir för svårt och jobbigt. Öva också på att jobba henne i form när ni rider ut, gör volter runt träd och stenar etc. Skänkelvikningar och andra sidvärtesrörelser kan man göra på vilken grusväg som helst och är bra träning för musklerna.

Rid i kuperad terräng, med uppför- och nerförsklättring, stenar och stockar att kliva över, små skutt över trädstammar och diken, i ett varierat tempo. Lägg in ett galoppass ungefär en gång var 10:e dag, då ni rider till en bra plats (befintlig bana, plan äng där ni får rida, sandväg eller dylikt) och galopperar i varierat tempo i intervaller om säg 5-10 minuter. Vila 5-10 minuter i skritt emellan och fatta ny galopp i 5-10 minuter. (Bara exempel.) Jobba gärna hästen i låg form i galoppen också.

Det finns massor ni kan göra beroende på din kunskapsnivå. Att löshoppa och hoppa serier är också bra för muskeluppbyggnaden.

Det är inte olika sorters kondition för ridbanan än för uteridning, det är i så fall den rena styrkan att orka bära upp sig och vända runt på mindre ytor som saknas.

Träna på en nivå som hästen orkar, rid skolor, cavaletti, övergångar och tempoväxlingar. Då byggs hästen upp och orkar med ett mer "ridbaneanpassat" rörelsemönster.

Det finns inga "magiska" kraftfoder som är speciellt bra för muskeluppbyggning, det är en balanserad totalfoderstat som behövs.
Foderstaten baseras på det grovfoder du ger, så man får välja ett kraftfoder som kompletterar det som saknas i grovfodret.

Troligtvis behöver du stödfodra på betet om hästen är tunn, för om betet räckte till skulle ju hästen inte vara tunn... ;)

Lägger vi hö i hagen går de ändå och betar av gräset runt om, det är ju ändå godare. Sen var det inget magiskt krafftfoder jag frågade efter utan något som var bra för muskelbyggande hästar.

ut och trava långa sträckor och sen efter et tag kan an galopper i samlad galopp några kilometer som på trängen fast utan hinder :)

beror nog mest på att msuklerna inte orkar i sånna fall, se till att hon får tillräckligt emd protein och förösk bygga upp msuklerna. Kan ju tömköra, klättra och rida "off road", men ta det lugnt i början så den inte blir överansträngd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Anna-KarinO
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30