Kondition?

A

Anna_B

Min häst ar haft lite vintervila i ca 5 veckor för att få vila huvudet lite och nu när jag har satt igån honom igen så har han tappat massa i kondition. Hur tränar jag upp det här på bästa sätt igen? Några bra tips? Han har även +30 kg övervikt (minst) som sitter kvar sen sommarbetet..hur får jag bort det? Han får ca 5 kg ensilage/dag, 1kg hö/dag och knappt en halv liter fibergi + jäst och B-vitamin. Är det lagom? :confused:

Sv: Kondition?

Beror på vilken ts du har på ensilaget, men det låter lite . Har väl tappat lite muskler också om hästen har så dålig kondis.

Hästar tappar inte så mycket kondition på bara fem veckor?? Om de får gå i stora omväxlande hagar skall de snarare bli tvärtom? Mina har varit superpigga efter sina 2 månaders vila sista åren och haft bra kondis.

För att kunna hjälpa dej måste vi veta vad ensilaget innehåller. Har den fått mat som ej är anpassad till hästens behov kan det vara därför den fallit ur så mycket. Jag tycker oxå att den får för lite grovfoder. Hö och ensilage/hösilage ges efter helt olika ts-innehåll. Minst 1,5 ts per 100 kg kroppsvikt rekommenderas.

Normalt sett brukar hästen börja tappa muskler efter ca 3 månader å bör inte tappa konditionen märkbart på 5 veckor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024